יומן ארועים

Bookmark and Share
מאמן חדש לפקחי טיסה פורסם בתאריך 15.11.2016
תגיות: פיקוח טיסה , בסיס עובדה , סימולאטורים
אחרי שהפכו לכלי אימון מוביל עבור אנשי צוות-האוויר והגיעו לעולם ההגנה האווירית, מעתה גם הכשרתם של פקחי הטיסה בחיל תתבסס על עבודה במאמנים. מרכז הדרכה ומאמן חדשני נחנכו בבסיס עובדה ומבטיחים לקצר את משך הכשרת הפקחים מחצי שנה לחודש וחצי
טל גלעדי ואילון טוהר

דריסת רגל נוספת בעולם המאמנים: על רקע השינויים במסלול פקחי הטיסה בחיל-האוויר וקיצור משך השירות, מרכז הדרכה ומאמן חדש נקלטו בבסיס עובדה. תרגול הפקחים באמצעות המאמן החדש צפוי לקצר את משך הכשרתם באופן משמעותי, מחצי שנה לחודש וחצי. תחת מרכז ההדרכה יאוגדו כלל הקורסים וההכשרות הבסיסיות הנדרשות לפקחי הטיסה. "המאמן החדש, שנקלט בחודש מאי, הוא מהמתקדמים בעולם ומדמה את הדברים בדיוק כפי שהם נשקפים מהמגדלים בבסיסי החיל", סיפר סא"ל שי, מפקד יחידת הבקרה בבסיס עובדה. "הוא מדמה את תנועת המטוס סביב מסלול הטיסה ומאפשר תצוגה של 360 מעלות. בזכותו יש לנו כיום הזדמנות לתרגל את הפקחים בתרחישים שלא ניתן לתרגל במציאות, כמו אש במנוע של מטוס".


צילום מסך מתוך המאמן. יאפשר לתרגל תרחישים שלא ניתן לתרגל במציאות ויקצר דרמטית את ההכשרה

שינוי תפיסתי
לפני זמן קצר נפתח קורס ניסיוני ראשון המתבצע על המאמן החדש, כאשר בחודש ינואר 2017 הוא מתוכנן להיכנס לשימוש סדיר. כעת, מפעילות אותו פקחיות טיסה מבצעיות שמגיעות אל מרכז ההדרכה ממגדלים בכל רחבי החיל במטרה לתרום מניסיונן. "יש כאן דבר גדול יותר מקליטה של מאמן, מדובר בשינוי תפיסתי. עד היום המגדלים בחיל הכשירו פקחים בהתאם לפעילות ולבסיס בו הם נמצאים, על ידי בתורה שבעל-פה. עד היום פעלנו בחיל על פי תפיסות שונות וללא רף אחיד", הסביר סא"ל שי. "כל בסיס מפעיל פלטפורמות שונות כך שנוצרו פערים בין הפקחים. על רקע זה יצאנו לעבודת המטה שמטרתה הייתה לטפל באוכלוסיית פקחי הטיסה בחיל-האוויר; קנינו אמצעים חדשים ופיתחנו תשתיות לשדרוג המגדלים, הכנסנו מערכות תחקור וגם הגדלנו את אוכלוסיית הפקחים בחיל".


בשנת 2017 יכנס המאמן לשימוש סדיר וייצור רף אחיד בהכשרת פקחי הטיסה בחיל. "מדובר בשינוי תפיסתי"

"כל מי שמגיע לבסיס עוצר להתרשם מהמאמן"
אחד הצעדים המרכזיים בחשיבה המחודשת על תפקידם והתנהלותם של פקחי הטיסה, הייתה פתיחת מרכז הפיקוח בבסיס עובדה, שבו מתקיימים כיום כל קורסי הכשרה, במקום במגדלים בבסיסי החיל. "הפקחים לומדים להתמודד עם מצבי חירום ומצבים קיצוניים ובונים בטחון עצמי ומקצועי שיסייע להם בזמן אמת", הדגיש סרן מאור אסולין, קצין מדור מערכות מאמני בקרה במחלקת הנדסת מערכות. "מאמני הפיקוח מושתתים על אותו העיקרון על פיו פועלים מאמנים המיועדים לצוותי-אוויר: חיסכון במשאבים, כאשר את שעות הטיסה היקרות מחליפות כאן שעות הדרכה ארוכות".

קליטת מאמן הפיקוח מצטרפת לגל קליטות המאמנים שאינם מאמני טיסה, כדוגמת מאמני ההגנה האווירית שנקלטו בשנים האחרונות בבית-הספר להגנה אווירית וכן מאמן לטכנאי דרג א' שיוקם בעתיד בבסיס הטכני. "בסיום תהליך המכרז נבחרה חברת UFA האמריקאית שמתמחה בסימולאטורים, ובין היתר פיתחה מאמן עבור זרוע הים האמריקנית (Navy) ועבור עולם התעופה האזרחית, בנמל התעופה בן-גוריון", ציין סרן מאור. "הצלחנו למסור את המאמן הסופי למשתמשיו מספר חודשים לפני המועד המתוכנן וכיום מרכז ההדרכה נהיה ממש 'אתר תיירותי'. מאז שנכנס כל מי שמגיע לביקור בבסיס עובר בו על-מנת להתרשם".


"הפקחים לומדים להתמודד עם מצבי חירום ומצבים קיצוניים ובונים ביטחון עצמי ומקצועי"