יומן ארועים

Bookmark and Share
כך נראה המרוץ לחמקנות ברחבי העולם פורסם בתאריך 13.11.2016
תגיות: אדיר (F-35I) , F-22 , תעופה עולמית
לאורך השנים מנסות מדינות רבות מסביב לעולם להשיג את מטוס הקרב הטוב ביותר וכעת גם סין נכנסת למשוואה. מטוס החמקן הסיני "צ'נגדו J-20" נחשף לאחרונה במהלך תערוכה אווירית. יצאנו לבדוק מהם מאפייניו של המטוס החדיש והיכן הוא עומד ביחס למטוסי העולם
זהר בונה

תמונה מעורפלת יחידה של מטוס שלא נראה כמותו פתחה עידן חדש בעולם התעופה. בנובמבר 1988 חשפו האמריקאים את מטוס הקרב החמקן הראשון בעולם: F-117 Nighthawk, ביצור חברת "לוקהיד קורפוריישן". לצד ההודעה על קיום המטוס המתקדם, נחשפה גם העובדה שהוא טס בחיל-האוויר האמריקאי כבר שבע שנים לפני כן ואף השתתף בפעילות מבצעית, וכל זאת מבלי שייחשף.

מטוס F-117 היה אמנם דגם ראשוני של מטוסי החמקן שאנו מכירים היום. הוא טס רק עם רדת החשכה, נשא חימוש מועט ולא היה מותאם לביצוע קרבות אוויר, אך הוא הביא עמו בשורה: קיימים מטוסים "בלתי נראים". במשך שנים הייתה ארצות הברית המתמודדת היחידה במרוץ אחר החמקן הטוב ביותר. בשנים האחרונות, עם כניסת שחקנים חדשים לזירה הטכנולוגית, נראה שמתחרותיה נושפות בעורפה. לאחרונה הציגה סין את החמקן החדיש מתוצרתה, אירוע המהווה הזדמנות טובה לבדוק כיצד מתנהל מרוץ החמקנות בעולם - מה היה ולאן פנינו מועדות? 


F-117. ההוכחה לכך שניתן לייצר מטוסים "בלתי נראים"

בין ה"ספיריט B-2" ל-F-35
בחלוף הזמן הפעילה ארצות הברית מספר פרויקטים של יצור מטוסים חמקניים נוספים, אשר חלקם הגדול בוטלו בשלבים שונים של הפרויקט. המפציץ "ספיריט B-2 " של חברת "נורת'רופ" היה החמקן השני שהפעילה ארה"ב והוא טס לראשונה ביולי 1989, ונכנס לשירות מבצעי באפריל 1997. זהו המטוס היקר ביותר שיוצר אי פעם, ועלות מטוס בודד הגיעה ל-737 מיליון דולר. בגלל מחירו הגבוה יוצרו רק 21 יחידות ממנו, 12% מהכמות המתוכננת. אף על-פי שנמצאו בו בעיות רבות ובדומה ל-F-117 הוא טס רק בחשכה, המטוס השתתף בפעילות המבצעית של ארצות הברית ברחבי העולם ונמצא עדיין בשירות פעיל.

לאחר מכן הוסיפה ארה"ב למשוואה מטוס נוסף, הנחשב למטוס הראשון בעולם מהדור החמישי: "ראפטור F-22" של חברת "לוקהיד מרטין". מעבר ליכולת החמקנות מתהדר ה"ראפטור" במערכות אוויוניות מתקדמות, המעניקות לטייס תפקיד אפקטיבי ואסטרטגי יותר בזירת הקרב. בנוסף, מטוס זה נחשב לבעל יכולת תמרון מהטובות בעולם שביצע את טבילת האש המבצעית שלו לפני למעלה משנתיים. לאורך השנים מדינות רבות ברחבי העולם, כולל ישראל, ניסו לשכנע את ארה"ב למכור להן את המטוס המתוחכם, אך לשווא. 


"ראפטור F-22". המטוס הראשון בעולם מהדור החמישי

המטוס הבא ברשימה האמריקאית הוא זה המוכר לנו היטב - מטוס ה-F-35 או בשמו העברי "אדיר", אשר עתיד לנחות הארץ בדצמבר הקרוב וצפוי לשנות את מאזן הכוחות האוויריים במזרח התיכון ולהעניק לישראל יתרון משמעותי בשליטה בשמיים. בפיתוח מטוס ה-F-35 של חברת "לוקהיד מרטין" לקחו חלק מדינות מכל העולם, ביניהן בריטניה, איטליה, הולנד וטורקיה. הפרויקט המשותף נועד ליצור מטוס קרב מהדור החמישי, שיהיה זול ופשוט לתחזוקה. דגם המטוס מבוסס על מטוס ה"ראפטור" והוא טס לראשונה לפני כעשור, בדצמבר 2006. 

סביב כל העולם
מול המעצמה האמריקאית בתחום מטוסי הקרב החמקנים עומדים מספר דגמים אשר לפי מה שידוע נמצאים עדיין בתהליכי פיתוח. רק בשבוע שעבר הציגה סין בפומבי את מטוסה החדיש J-20 של חברת "צ'נגדו", שטס לראשונה כבר בינואר 2011. המטוס דומה מאד ל"ראפטור" האמריקאי, אך קשה לומר האם יהיה דומה לו גם במאפייניו, זאת משום שעד כה הסינים נזהרו מאד לגבי המידע שמסרו עליו.


"צ'נגדו J-20", אשר נחשף שבוע שעבר במהלך תערוכה אווירית בסין

גם רוסיה מחפשת אחר המתכון למטוס מהדור החמישי, ובאוגוסט 2011 היא הציגה בפני העולם את המטוס החמקן הראשון שלה, Pak FA T-50 של חברת "סוחוי". המטוס עתיד להיכנס ליצור סדרתי ולשירות מבצעי בשנים הקרובות, וככל הנראה יחליף את מטוסי המיג-29 וסוחוי-27. על-פי פרסומים שונים מסוגל המטוס להגיע לטווח של כ-5,500 ק"מ, כמעט פי שניים מהטווחים של מטוסי ה"ראפטור" וה-F-35, ועלות כל מטוס תעמוד על כ-50 מיליון דולר.

מתחרה מפתיעה אשר נכנסה גם כן למרוץ היא יפן. אף על-פי שהיא רוכשת מטוסי F-35, גם היא מפתחת מטוס משלה, שלעומת חמקנים אחרים יהיה צבוע באופן נועז ובולט. ה-X-2 ShinShin מיוצר על-ידי חברת "מיצובישי" ובסיוע של חברת "לוקהיד מרטין", טס לראשונה באפריל 2006 ולטענת היפנים מדובר במטוס החמקן היחיד בעולם שלא ניתן לזיהוי על מערכות המכ"ם של האויב.