יומן ארועים

Bookmark and Share
ה-F-15 שנפגע מציפור חוזר לטוס פורסם בתאריך 07.11.2016
תגיות: בז (F-15) , מרכז ניסויי הטיסה , יחידת האחזקה האווירית
מטוס ה-F-15 שנחת נחיתת אונס וניזוק קשות לאחר שלהקת שקנאים פגעה בו, ישוב לטוס בקרוב באופן מבצעי. משנת 2014 עמלים אנשי יא"א 22 על החזרתו לטיסה, בימים אלה מתבצעות טיסות הניסוי הראשונות ובקרוב הוא יחזור לכשירות מבצעית
ורד תללה

חודש יוני, שנת 2011. מטוס "בז" (F-15) דו-מושבי מספר זנב 110 של טייסת "חוד החנית" המריא מאחד המסלולים שבבסיס תל-נוף, וכשהגיע לגובה 3,000 רגל להקת שקנאים פגעה בו. הטייס והנווט ביצעו מיד נחיתת אונס וכתוצאה מהאירוע חלקו האחורי של המטוס נפגע קשות.

משנת 2014 עמלים אנשי יא"א 22 (יחידת האחזקה האווירית) על החזרת המטוס לטיסה בדרך יוצאת דופן, הנחשבת לתקדימית בעולם: התבצעה החלפה של המקטע האחורי של המטוס הדו-מושבי עם מקטע אחורי של מטוס "בז" אחר, חד-מושבי, אשר לא נעשה בו שימוש במשך 20 שנה. 

בשבוע שעבר, לאחר תקופת שיקום ממושכת ביא"א התבצעה בטייסת במנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) טיסת ניסוי ראשונה למטוס. "הטיסה הראשונה הייתה מוצלחת. הכל התבצע על-פי התכנון", אמר סא"ל רותם, טייס ניסוי ראשי במנ"ט שהטיס לראשונה את המטוס. בתקופה הקרובה ימשיכו אנשי טייסת מנ"ט לבצע טיסות ניסוי נוספות במטוס עד אשר הוא יעבור את כלל מבחני הטיסה ולאחר מכן ישוב לטייסת "חוד החנית" לכשירות מבצעית.


כדי לתקן את המטוס הוחלף חלקו האחורי עם מקטע אחורי של מטוס "בז" נוסף, שלא נעשה בו שימוש במשך 20 שנה | צילום: אדר יהלום

חיים חדשים
שיקום ה"בז" דרש מחשבה רבה ויצירתיות: לאחר התאונה קיבלו אנשי יא"א את נתוני המקרה והחלו לחשוב על פתרונות לשיקום המטוס, פעילות ייחודית שבוצעה בעבר במקרים של נזקים אחרים למטוסי החיל. בהתאם להערכה הראשונית בדבר יכולת השיקום עלה כי לא ניתן לתקן את המטוס בשל הנזק החמור במקטע האחורי והמרכזי של המטוס שנגרם בעקבות שריפת המנוע. כמו-כן נוצרה פגיעה משמעותית בחציץ המבנה הראשי של המטוס, המהווה את יחידת התמיכה המרכזית שעליה נשען גוף המטוס. 

לאור ההבנה כי מערך ה"בז" הינו בעל יכולות מבצעיות ייחודיות וכי סד"כ (סדר-כוח) ה"בזים" הדו-מושביים הוא ערכי במיוחד, אנשי יא"א התעקשו למצוא פתרונות אפשריים כדי להשיב את המטוס לאוויר. "כשהסתכלנו על נזקי השריפה ראינו שהגוף האחורי איבד מחוזקו באופן שהוא בלתי ניתן לתיקון, כך שצריך להחליף כל המקטע האחורי", סיפר מפקד תחום הנדסה ביחידה, סא"ל מקסים אורגד. 

עם הזמן נמצא הפתרון: "מטוס F-15 חד-מושבי מספר זנב 314 אוחסן בבסיס עובדה. הסרנו את תא הטייס של המטוס הזה וחיברנו אליו את תא הטייס של מטוס 110 דו-מושבי שנפגע בתאונה, שהוא מתקדם יותר וכולל את השינויים שיש במטוסים החדשים של החיל". פרט לעובדה ששני המטוסים הינם מסוג F-15, הם אינם זהים ולכן החיבור ביניהם היה כרוך בעבודה מאומצת של אנשי היחידה. "זו עבודה על גבול הבלתי אפשרית, היינו צריכים למפות חוט-חוט ולהבין לאן כל חוט הולך ולאיזו מערכת הוא שייך". 

בשנת 2014 החלו גורמים שונים בחיל בהובלת אנשי תחום הנדסה ביא"א 22 במלאכת השיקום. לאחר שהפרויקט אושר סופית על-ידי מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, הוחלט להעניק למטוס מספר זנב חדש המשלב בתוכו את יא"א 22 ומטוס "בז" 110 - "בז" 122.


מספר הזנב החדש משלב בתוכו את יחידה יא"א 22 ואת מספרו של מטוס ה"בז" שנפגע - 110 | צילום: אדר יהלום

טיסת ניסוי ראשונה
בחודש אוגוסט התבצעה הרצה למטוס "בז" 122. הרצה הינה התהליך הסופי טרם החזרת המטוס לטיסה ובמהלכה מוציאים את המטוס לעמדה מיוחדת, מפעילים את כלל המערכות ומתרשמים כיצד המטוס מפעיל את כל מערכותיו על-מנת לבחון האם הוא כשיר לטיסה. 

למעשה, זו פעולה שמבצעים לפני כל המראת מטוס בחיל-האוויר ובפעם הראשונה היא מבוצעת ב"בז" 122. "זה אחד מהשלבים הקריטיים", העיד מוביל הפרויקט בתחום הנדסה, רס"ן ואדים רטנר. "ההרצה הראשונה שביצענו למטוס הייתה מוצלחת והמערכות שבדקנו עבדו כמו שציפינו. זה היה מרגש מאוד לראות בפעם הראשונה את המטוס, שחלקו היה שרוף ומפורק, פועל בהצלחה כמו חדש".

לאחר ההרצה הגיע המטוס לטייסת מנ"ט ובמסגרת טיסת הניסוי הראשונה, שנערכה בשבוע שעבר וארכה כ-15 דקות, ביצעו אנשי הטייסת בדיקה ראשונית לכלל מערכות המטוס. מי שמוביל את תכנית הניסוי והטיס את המטוס לראשונה, הוא לא אחר מהטייס שהנחית אותו באורח פלא בפעם האחרונה לאחר שנפגע מלהקת שקנאים. "מבחינתי זו סגירת מעגל", העיד סא"ל רותם.


בשבוע שעבר התבצעה טיסת הניסוי הראשונה על המטוס. "מבחינתי זו סגירת מעגל" | צילום: אדר יהלום

בדרך לכשירות מבצעית
ליא"א 22, השוכנת בבסיס תל-נוף, מגיעים כלי-טיס שטסו שנים רבות וזקוקים לתחזוקה. הם מקבלים את הטיפול הנחוץ על-מנת להמשיך לטוס ולמלא את הפוטנציאל הטמון בהם. אחד מהמטוסים הללו הוא מטוס "בז" 122, שקיבל חיים חדשים ובקרוב יעלה אל-על שוב, בטיסת הניסוי הראשונה שלו. "זה פרויקט מאתגר מאוד מבחינה הנדסית", אמר סא"ל אורגד. "למדנו את מערכות ומבנה המטוס לעומק וכך הגענו לפתרון הנכון. בנוסף, הפרויקט הזה מעניק למהנדסים גאווה ומוטיבציה, הם בנו מטוס מאפס".

"זהו פרויקט ייחודי בעולם, שמתבסס על מקצועיותו של המערך הטכני בחיל, על נחישותו בהשגת יעדיו ומימוש ייעודו, ובעיקר על יכולת אנשי החיל, במטה ובשדה, על הקרקע ובאוויר, לשתף פעולה למען משימה משותפת", אמר מפקד יא"א 22, אל"ם גדי. "נכתוב פרק נוסף בתולדות היחידה והמערך הטכני כשנחזיר את המטוס במהירות לכשירות מבצעית מלאה".