יומן ארועים

Bookmark and Share
שמיים כחול-לבן: תרגיל משותף עם חה"א היווני פורסם בתאריך 25.09.2016
תגיות: בינלאומי , שיתוף פעולה , מערך המסוקים , צופית (ביצ'קראפט קינג–אייר)
טייסות מסוקי הסער של החיל והטייסת "הראשונה" חזרו בסוף השבוע מתרגיל רחב היקף אשר נערך בשמי יוון. במשך שבועיים טסו הצוותים באזורים לא מוכרים ובטופוגרפיה משתנה וכן חיזקו את שיתוף הפעולה. בנוסף, ראש להק השתתפות ומסוקים נפגש לראשונה עם מקבילו היווני
סרן ספיר ניסים, יוון

תרגיל שיתוף פעולה בין חיל-האוויר הישראלי לבין חיל-האוויר היווני הגיע לסיומו. במשך שבועיים רצופים התאמנו בשמי יוון מסוקי "יסעור" (CH-53), מסוקי "ינשוף" (בלאק-הוק) ומטוס "צופית" (ביצ'קראפט קינג אייר B-200) ישראליים לצד מסוקי אפאצ'י מדגם A ו-D ומטוסי קרב יווניים. "ישראל היא ארץ מדהימה אך קטנה", אמר ראש להק השתתפות ומסוקים, תא"ל ניר נין-נון. "המטרה היא לאמן את הצוותים שלנו בתנאים ובתוואי שטח חדשים. דוגמא טובה לכך היא הר האולימפוס, המתנשא לגובה של עשרת אלפים רגל".


מטרת התרגיל היא לאמן את הצוותים בתנאים ותוואי שטח חדשים | צילום: סרן ספיר ניסים

בוחנים כלים מבצעיים ותורות לחימה
התרגיל, שהתקיים בצפון יוון, כלל אימון משותף ומורכב. הוא הפגיש את הצוותים עם תרחישים מגוונים ביניהם גיחות ניווט, משימות חילוץ טייס נוטש והתמודדות עם בלת"מים (בלתי-מכונן) באוויר, וכל זאת בשפה זרה. "בתרגיל התבצע שיתוף פעולה בין מערכים וטייסות שונות בחיל-האוויר הישראלי וגם שיתוף פעולה עם חיל-האוויר היווני תוך כדי טיסה בשטחים לא מוכרים, טופוגרפיה משתנה והרים גבוהים", סיפר מפקד בסיס פלמחים, שהיה מפקד התרגיל, תא"ל נמרוד.

"הפריסה היא פלטפורמת אימונים מצוינת ומשמעותית לביצוע מתארים שקשה לנו יותר לעשות בארץ", אמר סא"ל זהר, מפקד טייסת "ציפורי המדבר" שהובילה את הפריסה ביוון בפועל. "טיסה ארוכת טווח, באזור לא מוכר ובמזג אוויר משתנה מאפשרת לנו לקחת כלים מבצעיים ותורות לחימה שאנחנו מתרגלים בארץ למקום חדש וכך לבחון אותם ולהפיק לקחים".

במקביל לפעילות הרבה ולגיחות שמורכבותן עלתה ככל שהתקדם התרגיל, תאונת המסוקים שאירעה ברומניה בשנת 2010 לא נשכחה מזיכרונם של הצוותים והם הקפידו ליישם את הלקחים. "הוצאנו מעל ל-200 גיחות: 16 טיסות יום ו-16 טיסות לילה, כאשר האסון ברומניה עומד תמיד ברקע. מזג האוויר משפיע עלינו אבל אנחנו עושים הכל מבחינת ניהול סיכונים מקדים", שיתף סא"ל זהר. "אנחנו דורשים מעצמנו לעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר, למצות הכי טוב את כל המשימות שהצבנו לעצמנו כיעד תוך חידוד את השיח המקצועי".


במהלך התרגיל התאמנו הצוותים על טיסה ארוכת טווח, ביצעו משימת חיט"ן והתמודדו עם בלת"מים | צילום: סרן ספיר ניסים

"שיתוף פעולה יקר מפז": מפגש בכירים ראשון
לצד היתרונות המבצעיים של האימון הייתה לו גם חשיבות אסטרטגית-בינלאומית. במהלך התרגיל נפגש ראש להק השתתפות ומסוקים (רלה"ם), תא"ל ניר נין-נון, עם מפקד אווירית היבשה של יוון, תא"ל כריסטוס איליופולוס. זו הייתה פגישתם הראשונה של שני המפקדים הבכירים שנכנסו לתפקידם במהלך שנת 2016, שלוותה על-ידי ענף תיאום בינלאומי של חיל-האוויר.

כחלק מהמפגש סייר תא"ל נין-נון בבסיס "סטפנוביקיו", הכיר את כלי-הטיס היווניים ואת הטייסות השונות. המפקדים דנו בנושאים מבצעיים, בסוגיית כח-האדם, באימונים ובמתארים שאותם טסים שני הכוחות. תא"ל איליופולוס אמר כי הוא מבין את האתגר המבצעי מולו מתמודדת מדינת ישראל ומעריך את ניסיונה עתיר השנים. 

"יוון היא שותפה אסטרטגית של מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בדרג הצבאי הוא חשוב ומפרה את שני הצבאות, ומאפשר לנו להתאמן ולשמור על כשירות", אמר תא"ל נין-נון. "התרגיל הזה הוא חלק משיתוף פעולה יקר מפז. בעבר היוונים הגיעו להתאמן יחד עם חיל-האוויר שלנו בישראל. שיתוף הפעולה עם היוונים הוא יציב ויש לו אופק של שותפות, אמון הדדי וידידות בין שתי מדינות שעוזרות אחת לשנייה".


"יוון היא שותפה אסטרטגית של מדינת ישראל. לשיתוף הפעולה יש אופק של שותפות, אמון הדדי וידידות" | צילום: סרן ספיר ניסים

מביאים את ה'אלפא' ביחד
זו הפעם השנייה שמצטרף לתרגיל ביוון מטוס ה"צופית". "נקודת הפתיחה של הפריסה הנוכחית הייתה למעשה נקודת הסיום של הפריסה הקודמת. היכולת שה'צופית' מאפשרת במהלך האימון מהווה מכפיל כוח, ואין מקבילה בחיל-האוויר היווני", קבע אל"ם אמיר, מפקד בסיס שדה דב. "קיים שיתוף פעולה עם מטוסי הקרב והמסוקים היווניים כאשר סגירת המעגל, החל מאיסוף מודיעין אווירי ועד תקיפת המטרות, הינה מהירה מאד ומהווה יכולת דרמטית ומבצעית. כמו כן היא מחזקת את התדמית האסטרטגית של חיל-האוויר ומדינת ישראל".

להשתתפות מטוס "הצופית" בתרגיל שלוש מטרות עיקריות: שיפור יכולות הטיסה באזור לא מוכר, בתווך בינלאומי ובמזג אוויר משתנה, חיזוק יסודות החוזי תוך שימוש בעזרים שונים וחיזוק שיתוף הפעולה עם חיל-האוויר היווני. "אנחנו חייבים להיות חדים ומדויקים", אמר אל"ם אמיר. "עמידה בכלל מרכיבי המשימה, מזמנים ועד דיוק מוחלט בנתוני המטרה שמספקת ה'צופית' למטוסים היווניים, הם 'אלפא רב ממדית'. מרשים לראות כיצד, לקחים שהופקו בתרגיל הקודם מיושמים היטב כבר בפריסה הנוכחית ואנו כבר עם הפנים קדימה למימוש אלמנטים נוספים שאותם נרצה לתרגל בשנה הבאה".


שיתוף הפעולה בין ה"צופית" למסוקים היווניים הביא להצלחה מירבית. "ה'צופית' מהווה מכפיל כוח" | צילום: סרן ספיר ניסים

המטרה: להוציא כל גיחה לפועל
ביחד עם אנשי צוות-האוויר המריאו לתרגיל גם כ-200 אנשי המערך הטכני מהבסיסים השונים, שאמונים על תחזוקת המסוקים ושמישותם וכן אחראים לוודא שכל הציוד אותו הם צריכים יגיע אל בסיס הפריסה. "מהצד זה נראה פשוט, אבל היום אני מבין כמה נדרש לרדת לפרטים ועד כמה תקלה אחת יכולה לעכב פעילות", גילה רס"ן רמי, מפקד גף מסוקים בטייסת התחזוקה של בסיס פלמחים, שהיה המוביל הטכני בפריסה. "נערכנו בצורה מדוקדקת במשך חצי שנה מראש כשהיעד המרכזי הוא שכל גיחה תצא לפועל כמתוכנן, ללא תקלות טכניות". לתרגיל הקודם ביוון פרסו מסוקי "יסעור" שלא הספיקו לבצע את כל גיחות האימון עקב תחזוקה שוטפת. "כחלק מהפקת לקחים הפעם הבאנו מסוק 'יסעור' נוסף כדי שאם יידרש טיפול טכני האימון לא יתעכב". 

לדבריו של רס"ן רמי, האתגר בפריסה לחו"ל הוא שילובם של כלל הגפים הטכניים שלא בהכרח יושבים תחת אותו בסיס, ובמקרה הנוכחי אף מדובר בשלושה בסיסים שונים. "מאחר שבתרגיל השתתפו טייסות רבות, הוחלט שיהיה קצין טכני מטייסת אחת שהסגן שלו הוא קצין אחזקה מטייסת אחרת. כך מיצנו את שיתוף הפעולה בין הטייסות שלנו, אפשרנו סנכרון נכון בין בעלי התפקידים השונים אשר לא רגילים לעבוד יחד ביומיום, ויצרנו אינטראקציה משותפת והפרייה הדדית", הוא אמר. "להכין ציוד טכני חודש וחצי לפני הפריסה זה מאתגר מאוד, ושיתוף הפעולה בין היחידות היה מדהים".

גם אנשי מערך המנהלה פעלו מסביב לשעון. "היה לנו חשוב לדאוג למעטפת המנהלתית והלוגיסטית הטובה ביותר על מנת לאפשר לצוותים המשתתפים בתרגיל להתמקד במשימתם", סיפר רס"ן בני, מפקד גף כח-אדם של בסיס פלמחים, שהוביל את התחום המנהלתי.


המערך הטכני התכונן לפריסה חצי שנה מראש. "יצרנו אינטראקציה משותפת והפרייה הדדית" | צילום: סרן ספיר ניסים

עם הפנים לעתיד
זהו התרגיל הרביעי בו פורס מערך המסוקים של חיל-האוויר הישראלי ליוון, ונראה ששיתוף הפעולה בין שתי המדינות עוד יניב פירות גם בהמשך. "האימונים הבינלאומיים של חיל-האוויר הישראלי מהווים מרכיב אסטרטגי בפעילות החיל והינם בעלי חשיבות לאומית", הדגיש רס"ן חגי, רמ"ד תרגילי שת"פ בינלאומי. "תכנית האימונים הבינלאומית של החיל נקבעת כחלק מגרף תכנית העבודה. אנחנו מצפים להרחבת שיתופי הפעולה עם מדינות שונות ולפתיחת תחומים חדשים, לצד המשך עבודה משותפת עם בעלות בריתנו הקרובות".


"האימונים הבינלאומיים של חיל-האוויר מהווים מרכיב אסטרטגי בפעילות החיל והינם בעלי חשיבות לאומית" | צילום: סרן ספיר ניסים