יומן ארועים

Bookmark and Share
שינוי במסלול ההכשרה של נווטי הקרב פורסם בתאריך 18.09.2016
תגיות: בית-הספר לטיסה , בסיס חצרים , קורסים והכשרות , קורס-טיס
ריבוי הטכנולוגיות במטוסי הקרב העכשוויים וקליטת מטוס ההדרכה האיטלקי "לביא", הביאו את חיל-האוויר לדון מחדש בתפקידם והכשרתם של נווטי הקרב. מעכשיו: קורס בן חצי שנה, בין קורס-הטיס להשתלבות בטייסות המבצעיות. "שינוי מסלול משמעותי שישפיע על עיצוב נווטי המחר"
טל גלעדי

עם כניסת מטוסי "לביא" (M-346) לחיל-האוויר התפתחה תפיסה חדשה לפיה יעברו גם נווטי הקרב תקופת הכשרה בטייסת הדרכה: קאנ"ם (קורס אימון נווטים מבצעי), המהווה שלב בין קורס-הטיס להשתלבות בטייסות המבצעיות שאורכו כחצי שנה. מחזור הנווטים הראשון שלקח חלק בשינוי הינו קורס 172 שסיים בחודש יוני האחרון.

"הנווטים יגיעו לטייסת לתקופה בת חצי שנה שתעניק להם יסודות טיסה טובים יותר", הדגיש סא"ל טל, מפקד טייסת "הנמר המעופף" שבה נערכים גם הקא"ם (קורס אימון מבצעי) והקאמ"ם (קורס אימון מבצעי מתקדם) לטייסי הקרב. "הם יחזרו על יסודות אוויר-אוויר ואוויר-קרקע תוך דגש על תפקיד הנווט ועבודת הצוות במתארים בסיסיים, ויקבלו אימון ייחודי וחדשני שיכין אותם טוב יותר לעבודה האמיתית בטייסת. אין ספק שמדובר במהפכה ברמת המוכנות של הצוותים לזירת המלחמה המודרנית".

"זה שינוי מסלול משמעותי ומרכזי", אמר רס"ן גרישה, שהיה מפקד טייסת מתקדם נווטי קרב בבית-הספר לטיסה. "הוא ישפיע מאוד על עיצוב נווטי המחר שיאלצו להתמודד עם תפעול כלי-נשק מורכבים, מערכות חדישות ואתגרים בטחונים רבים".


הנווטים יגיעו לטייסות לאחר שביצעו פי חמש גיחות טקטיות. "זה שינוי מסלול משמעותי ומרכזי" | תמונת ארכיון

עלייה משמעותית במספר הגיחות הטקטיות
לאחר שנתיים וחצי בקורס-טיס מגיעים הנווטים לשלב המתקדם. מחצית מהזמן בשלב זה הם טסים על "עפרוני" ולאחר מכן עוברים לטיסה על מטוס "לביא" וחוברים לטייסים, הנמצאים בשלב קורס אימון המבצעי. החיבור בין הטייסים לנווטים וחיזוק שיתוף הפעולה ביניהם חשובים מאוד כבר בשלבים המוקדמים, משום שכל פעולה מבצעית מתחילה ומסתיימת בשני אנשים, מטוס אחד ומטרה. "ההדרכה של הנווטים בשלב המתקדם נעשית בשתי דרכים מרכזיות: הדרכה בתוך קוקפיט על-ידי טייס והדרכה על-ידי נווטים מנוסים בסימולטור או באוויר. בחלק מהגיחות באוויר, נווטים וותיקים טסים במבנה משותף עם הצוערים ועוזרים להם לתחקר ולהתקדם", סיפר רס"ן גרישה.

כמות הגיחות בקאנ"ם גדולה מזו בהכשרה המבצעית ולכן נווטים שעוברים את הקאנ"ם מגיעים מוכנים יותר לטייסות המבצעיות. "הנווטים מגיעים כשמאחוריהם 135 גיחות טקטיות הדרכתיות, מספר הגדול פי 4 או 5 ממספר הגיחות שביצעו בשלב המתקדם בהכשרתם", הציג סרן עמית, מדריך בטייסת "הנמר המעופף".

"ב'לביא' ישנן מערכות דומות לאלו שיש במטוסים המבצעיים כך שהנווטים יכולים להתאמן עליהן עוד בשלב הקאנ"ם וגם המאמנים מעניקים כיום אפשרויות חדשות: מעבר לגיחות חירום ומכשירים יש אפשרות לאמן על סוגים שונים של משימות ולדמות טיסה במבנה ומול אויב", הוא סיפר. "חלק מהגיחות שמבצעים הנווטים בסימולטור מתקיימות מהתא הקדמי, כך שהן מאפשרות להם להבין את מגבלות הטייס ותחושותיו ולסייע לו באוויר בזמן אמת. במקביל נבנה מרכיב חשוב לתפקודו של כל איש צוות אוויר - בטחון עצמי, המשפיע על האפקטיביות של הנווטים במטוס ובהצלחת המשימה".


במהלך הקאנ"ם מחזקים הנווטים את יסודות הטיסה, צוברים כשירויות ובונים בטחון עצמי | תמונת ארכיון

הנווטים בעידן הדור החמישי
לכאורה נדמה כי מדובר בשינוי מתבקש שהיה צריך להתבצע עם כניסת מטוסי F-15 ו-F-16 לשירות בחיל-האוויר, מטוסים מתקדמים מהדור הרביעי בעלי מערכות משוכללות. מדוע לא התבצע שינוי זה עד כה והאם בכלל נכון דווקא עכשיו לצעוד אל עבר תהליך כזה, רגע לפני קליטת מטוסי "אדיר" (F-35I) החמקניים שהם חד-מושביים המסוגלים לבצע היתוך מידע ולהפעיל לבד את המערכות?

"לאור העובדה שבעידן הטכנולוגי ישנם כל-כך הרבה אמצעים, אנו חייבים לקיים את התפיסה הזו. היום אנחנו מוגבלים בזמן ולא ביכולות", אמר רס"ן דני, ראש-מדור הכשרות קרב בלהק-אוויר. "גם בעידן הדור החמישי יהיה לפחות חצי מחיל-האוויר דו-מושבי ובנוסף אופי המשימות שונה. לכן יש עדיין כמות גדולה של נווטים שצריך להכשיר".


המסלול יהיה אפקטיבי גם בעידן ה"אדיר". "גם בעידן הדור החמישי לפחות חצי מחיל-האוויר יהיה דו-מושבי" | תמונת ארכיון

ממפה ומצפן לנשקים מונחים
בראשית דרכם היה תפקידם העיקרי של הנווטים כשמם - לנווט את המטוס למטרתו וסיכת הטיס המקורית שלהם הציגה מצפן עם כנפיים. עם התפתחות הטכנולוגיה עלה משקלם של הנווטים במשימה המבצעית, התעצמה האחריות המוטלת על כתפיהם ובהתאם גדל גם מספרם. התפקיד שהחל כקריאת מצפן ומפה הפך לתפעול מערכות קשר ומכ"ם (מגלה כיוון ומרחק) ומערכות נשק מורכבות. הוא דורש מהנווטים הצעירים לסגל לעצמם יכולות של לחימה במטוס קרב תוך בקרה, השתלבות והתערבות במתרחש בקוקפיט, בפעילות המבצעית בשגרה ובחירום. "הנווט כיום שונה מהנווט בעבר", קבע רס"ן גרישה. "שם התואר כבר לא משקף את משימותיו במערך הקרב".

כיום לנווטים ישנה חשיבות עצומה במשימות תקיפה שכן הם אלה המנהגים את הנש"מ (נשק מונחה) על סוגיו השונים ודואגים לכך שהפצצות והטילים יעשו את המסלול המתחיל בשיגור מהמטוס אל נקודת הציון המתאימה. "יש סוגי נש"מ כמו לייזר, חום ואופטי-אוטונומי. הנווט צריך להכיר אותם היטב ולעיתים גם לתכנן משימה באוויר וזו עבודה מאתגרת בפני עצמה. הוא נדרש לראייה רחבה של המתאר, ליכולת הוצאת נתונים מכלל הסנסורים ולביצוע היתוך מידע", פירט רס"ן גרישה.

"מערכות הנשק ומשימות התקיפה הפכו להיות מורכבות וכמות הסנסורים שאוספים מודיעין גדלה, כך שהנווט מוצף במידע בתוך בקוקפיט", העיד סא"ל טל, "תפקידו של הנווט הוא להשלים את פעולות הטייס אבל גם לתפוס מקום משלו ולבצע משימות ייעודיות עליהן הוא מופקד. בכל טיסה אנחנו שואלים מה חלקו של הנווט במתאר".