יומן ארועים

Bookmark and Share
צעד נוסף בהכנת המערך הטכני ל"אדיר" פורסם בתאריך 19.09.2016
תגיות: אדיר (F-35I) , המערך הטכני
בסיס נבטים ממשיך בתהליך הקליטה וההיערכות לקראת הגעת מטוסי ה"אדיר", ובימים אלה מגיעים כלי עבודה וציוד תומך לתחזוקת המטוס במערך הטכני. עד סוף החודש יסיימו 60 אנשי הצוות הטכניים הנמצאים בארצות הברית את הכשרתם
אילון טוהר

עד סוף החודש עתידים לנחות בארץ אחרוני אנשי הצוות הטכני שנשלחו להכשרה בארצות הברית לקראת הגעת מטוסי ה"אדיר" (F-35I) בדצמבר. כשיגיעו, כשלושה חודשים לפני שיהפכו באופן רשמי לאנשי התחזוקה הראשונים של החמקן אשר יופעל לראשונה מחוץ לגבולות ארצות הברית, יחכו להם דת"קים (דירים תת-קרקעיים) מצוידים היטב, מוסכים וטייסת תחזוקה שנמצאות בשלבים מתקדמים של היערכות.

במקביל, ההכנות נמשכות: לאחרונה הסתיימה העבודה על התשתיות הראשונות לסימולאטורים של אנשי צוות-האוויר ושל מערכת המחשוב של ה"אדיר". בנוסף, הגיע לארץ מנוע של המטוס על מנת שהמנוענים האחראיים לתחזקו יעברו עליו הדרכה מעשית.

במסגרת תהליך הקליטה נרכשו מחברת "לוקהיד מרטין" אלפי כלים חדשים הייחודיים למטוס ומיועדים גם לדרגי א' וגם לגפי התחזוקה. כ-9,000 כלי עבודה המיועדים לשלושה דת"קים ולטייסת התחזוקה הגיעו ופוזרו לגפים השונים במהלך החודש הנוכחי. בנוסף לכלי העבודה, הגיעו אמצעים נוספים בניהם ציוד קרקע, ציוד תמיכה תחזוקתי (צת"ת) וציוד בדיקה (צב"ד) אשר עתידים לתמוך את פעילותו המבצעית של ה"אדיר". 

"ה'אדיר' מביא איתו משהו חדש", אמר ראש מדור היערכות לקליטה, רס"ן שחר קופרברג. "אם בפלטפורמות אחרות שנקלטו בחיל-האוויר היה ניתן לעשות שימוש בציוד קומונלי, שמתאים לשימוש בכל מטוס, כאן מדובר לרוב בציוד ייחודי שדורש מאיתנו לעבוד ולחשוב אחרת. תהליך הקליטה נעשה בפעימות, כאשר תוך כדי התקדמות הפרויקט אנחנו מבינים דברים שלא הבנו לפני-כן, לומדים את המטוס ומסיקים מסקנות בהתאם. הניסיון התחזוקתי שלנו תורם משמעותית בהיערכות המערך כנדרש".


כ-9,000 כלי עבודה, ציוד קרקעי וציוד תמיכה הגיעו לנבטים. "מדובר בציוד ייחודי שדורש מאיתנו לעבוד ולחשוב אחרת" | תמונת ארכיון

"לא יהיה מצב שמטוס לא ימריא בגלל חוסר"
הרכש נעשה על-ידי צוות ישראלי הנמצא בוושינגטון, שמתאם מול גורמי הממשל האמריקאים את אספקת הכלים והציוד התומך ל"אדיר" יחד עם צרכים העולים מגורמי המטה והשדה של חיל-האוויר. "מבוצעת בחינה מעמיקה של סוג ומספר הכלים הדרושים על-מנת לוודא שה'אדיר' יתוחזק ברמה המיטבית. אנו מוודאים גם שהכמות תספק אורך נשימה ותממש את התפיסה לפיה לא יהיה מצב שבו מטוס לא ימריא בגלל חוסר בכלים", סיפרה קצינת פרויקט מערכות מידע ולוגיסטיקה בלהק-הציוד, רס"ן רחלי גרניט. "ההחלטה הייתה לצייד את מערך האחזקה בכלי העבודה החדישים והטובים ביותר שיש כדי להתאים את עצמנו לדרישות של המטוס הייחודי".

בעוד שהוחלט שכל כלי העבודה שיעמדו לרשותם של טכנאי ה"אדיר" יהיו חדשים, בכל הנוגע לסוגים אחרים של ציוד ייעשה שימוש הן בציוד ישראלי המוכר לחיל ממטוסי עבר והן בציוד אמריקאי. "אנחנו מסתכלים על התהליך בצורה כלכלית ומשתמשים בציוד קיים היכן שניתן, לדוגמא עמודי תאורה", הסביר קצין פרויקט "אדיר" במחלקת תוכניות מטוסים, רס"ן מוטי טופף. "בהיעדר ציוד תקין, ציוד נכון וציוד מספק בכמותו לא ניתן להבטיח את זמינות המטוס, לכן כל הציוד הייעודי לתחזוקת ה'אדיר' נתמך על-ידי הפרויקט מקצה לקצה".


הרכש בוצע תוך התחשבות בדרישות המטוס וכן בהתאם לשיקולים כלכליים

יעיל יותר, בטוח יותר
ניהול הכלים הולך להיראות אחרת מתחת לכנפי ה"אדיר": בעוד שטכנאים נהגו עד היום להגיע למטוס ובידם ארגז כלים, כאן יעמדו לרשותם עגלות מאובזרות וחכמות המאפשרות פיקוח על בטיחות האחזקה. בנוסף, אושר רכש מכונה שתספק חלפים המוגדרים כ"קשיחים", כמו ברגים ודיסקיות, כך שתתבצע עליהם בקרה במטרה להפחית את הסיכון לשכחת כלי במטוס. 

"אנחנו מביאים משהו חדש למערך האחזקה של חיל-האוויר. עולם ניהול כלי העבודה וניהול הציוד תומך התחזוקה ייראה אחרת", הוסיף רס"ן קופרברג. "בסופו של דבר כל החידושים באים על-מנת לשפר את יכולת האחזקה של הטכנאי, להעניק לו סביבת עבודה נוחה וטכנולוגיה מתקדמת יותר, ולנו - יכולת בקרה ופיקוח טובים יותר על תהליכי האחזקה כדי להתאים את מערך האחזקה של חיל-האוויר לדור החמישי".


"החידושים ישפרו את יכולת האחזקה של הטכנאי, יעניקו לו סביבת עבודה נוחה וטכנולוגיה מתקדמת" | תמונת ארכיון