יומן ארועים

Bookmark and Share
מקצרים את הכשרת טייסי התובלה הכבדה פורסם בתאריך 07.09.2016
תגיות: מערך התובלה , בסיס נבטים , בסיס שדה-דב
כיום מסלול הכשרת טייסי מערך התובלה הכבדה הוא המסלול הארוך ביותר בצה"ל. כבר שנה הבאה יתקצר אורכו של המסלול בשנתיים ויעודד את אנשי צוות-האוויר להתקדם בסולם הדרגות והתפקידים במערך. "אנחנו עובדים במרץ בשביל שהטייסים יגיעו בשיא הכוח לנבטים"
נועה וולמן

שינוי מודל הקבע של הטייסים וקיצור החתימה מתשע שנות שירות לשבע שנים, הולידו צורך לקצר את זמן ההכשרה הכולל של טייסי התובלה הכבדה. הקיצור יתבצע על-ידי הארכת משך הקא"מ (קורס אימון מבצעי) ופתיחה מחדש של מסלול "האפרוחים" שיתקיים לאחריו, ובמסגרתו יגיעו חלק מהטייסים הצעירים לנבטים מיד לאחריו. "אנחנו נבנה קא"מ שונה לגמרי, הכול כדי להביא כבר בסופו את הטייסים לטייסות הרב מנועיות", שיתף מפקד בסיס שדה דב, אל"ם אמיר. "אני מעריך שבעקבות השינויים כבר בשנה הבאה נוכל להעביר טייסים ישירות מהקא"מ להכשרה בטייסות התובלה הכבדה".

כבר במחזור הקרוב יוארך הקא"מ משלושה חודשים לחצי שנה, ובכירי המערך בוחנים כעת כיצד ניתן להתאים את השלב המתקדם בקורס-הטיס כך שיכסה את תכנים שהועברו בשדה דב, ויכינו את אנשי המערך למעבר לטייסות התובלה הכבדה. "שינויים גדולים במערך התובלה מחייבים אותנו לשינויים גדולים במסלולי המערך, החל משלב בית-הספר לטיסה דרך שלב ההכשרה המבצעית ועד לבניית מסלולים נכונים בטייסות בנבטים", אמר מפקד בסיס נבטים, תא"ל ליהוא הכהן. "ביום העיון השני במספר בנושא זה תוקפה תפיסת ההכשרה למערך התובלה, וההבנה כי בשנים הקרובות יגיעו בוגרים לאחר מסגרת הכשרה מבצעית ראשונית ישירות לטייסות בבסיס".


במסגרת השינויים מסלול ה"אפרוחים" יפתח מחדש, כך שטייסים צעירים יגיעו לנבטים מיד אחרי הקא"מ | תמונת ארכיון

תהליך ארוך ומורכב
נכון להיום טייס במערך התובלה מתחיל את מסלולו בקא"מ בטייסת "מלכי האוויר", ומשם מתפצל בין שתי טייסות התובלה הקלה שבשדה דב, "הגמל המעופף" או "מלכי האוויר". בקא"מ הוא לומד את משימות מערך התובלה וצובר ידע מבצעי ויכולות ניהול צוות בזמן משימה אווירית וקרקעית.

תום ההכשרה המבצעית מסמלת לרוב את הפיכת הטייס לסדיר בטייסת באופן רשמי, אך עבור חלק מטייסי מגמת התובלה הקלה זו בעצם רק תקופת אימון ארוכה, עד שיצברו מספיק ניסיון בכדי לעבור לטייסות התובלה הכבדה. "טייס שעובר לבסיס נבטים נדרש להיות בעל יסודות ניהול טיסה טובות, וחשוב מזה הוא צריך לדעת כיצד להוביל צוות גם על הקרקע", אמר סא"ל יובל, מפקד טייסת "מלכי האוויר".

התהליך אותו צריך לעבור טייס במערך התובלה הכבדה, עד הגעתו לבסיס הקבע שלו בנבטים והפיכתו לקברניט מבצעי, הוא הארוך ביותר בצבא. "בשביל לעבור לנבטים עליך להיות בעל ידע רב בהטסת מטוסי התובלה הקלה, וכשאתה מוכן לעבור למטוס מורכב יותר - אתה צריך להתחיל הכול כמעט מההתחלה", שיתף סגן עומר, טייס בטייסת "ענקי המדבר".


טייסי מערך התובלה הכבדה מתחילים כיום את מסלולם בטייסות התובלה הקלה, שם הם צוברים ניסיון מספיק למעבר | תמונת ארכיון

סגן עומר עבר לפני כשלושה חודשים מטייסת "מלכי האוויר" שבשדה דב לנבטים. "בטייסת 'מלכי האוויר' לומדים לתפעל שלושה מטוסים שונים, וברגע שקולטים את זה הטיסה היא מאוד מוכרת ונוחה. הקושי העיקרי הוא בזמינות - בשדה דב כל הזמן יש טיסות מבצעיות באוויר", הוא שיתף, "ב'ענקי המדבר' עליך להכיר את המטוס היטב, להבין איך מנהלים צוות וכיצד מתפעלים משימות במשך 13 שעות טיסה באוויר".

צפויה עוד עבודה רבה עד שהמחזור הראשון של מסלול "האפרוחים" יצא לדרך, אבל החיל עושים הכל כדי להוציא אותו לפועל. "אנחנו צריכים להתאים את ההכשרות בנבטים כדי שטייסים לא מנוסים יוכלו להשתלב בדרך הכי טובה בטייסות, זה לא מעבר פשוט", סיכם מפקד טייסת "הנחשון", סא"ל רון. "אנחנו עובדים במרץ בשביל שהוא יקרה והטייסים יגיעו בשיא הכוח לנבטים".


"אנחנו צריכים להתאים את ההכשרות בנבטים כדי שטייסים לא מנוסים יוכלו להשתלב בדרך הכי טובה בטייסות" | תמונת ארכיון