יומן ארועים

Bookmark and Share
שינוי תפיסתי: כך יתבצע החילוץ הימי הבא פורסם בתאריך 21.08.2016
תגיות: 669 , חילוצים , טייסת "דורסי הלילה"
בעקבות נטישת מטוס ה-F-16 מעל הים בשנת 2013 פותח מודל חילוץ חדש בטייסת "דורסי הלילה", המפעילה את ה"יסעור". המודל נותן מענה לפצוע הזקוק לחילוץ מהים תוך פרק זמן קצר ומאפשר ניצול מרבי של כוחותיהם של לוחמי החילוץ בבואם לטפל בו. חילוץ ימי גרסת 2016
ורד תללה

7 ביולי 2013. בעיצומו של אימון אינטנסיבי מתעוררת תקלה טכנית במנוע של מטוס ה-F-16, הגורמת לטייס ולנווט לנטוש את מטוסם מעל הים. בעודם נוטשים נשמעה הסירנה בטייסת "דורסי הלילה", המפעילה את מסוק ה"יסעור" (CH-53) והוא ממריא לעברם כשבבטנו לוחמי יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס (669) ומתחיל באיתור הנוטשים בלב הים התיכון. לאחר כמה דקות ה"יסעור" מרחף מטרים ספורים מאנשי צוות-האוויר ולוחמי 669 מושים אותם מהמים ונותנים להם טיפול ראשוני. 

כחלק מתהליך הלמידה והפקת לקחים מהתאונה פותח מודל חילוץ חדש אשר ייתן מענה לפצוע הזקוק לחילוץ מהים תוך פרק זמן קצר ועם ניצול כוחותיהם המרביים של לוחמי החילוץ. ממצאי התחקיר והלקחים הובילו את אנשי טייסת "דורסי הלילה" בשיתוף המטה המבצעי של חיל-האוויר לבנות "מודל הקפצת לוחמים לים". 

"הבנו שחילוץ מהים לוקח לנו יותר זמן ממה שהיינו מצפים. בנוסף לוחמי 669, שאחראיים לחלץ בפועל את הפצוע, מגיעים אליו עייפים ופחות מפוקסים לאחר שחייה ארוכה מהמסוק עד אליו. המודל החדש שפותח יעיל יותר ומנצל בחוכמה את הכוח הלוחם", מסביר סגן מפקד טייסת "דורסי הלילה", רס"ן דור. "המודל משפר בצורה משמעותית את היכולת שלנו לטפל בטייס שנטש או באזרח שהתהפך בסירה בים, והופך את הטיפול לאפקטיבי הרבה יותר".


"המודל החדש יעיל יותר, מנצל בחוכמה את הכוח הלוחם והופך את הטיפול לאפקטיבי הרבה יותר" | תמונת ארכיון

חילוץ מהיר ואפקטיבי יותר
הסיכונים החבויים בים הינם רבים, על-כן ההגעה אל הפצוע חייבת להתבצע באופן חלק ומהיר. מודל הקפצת לוחמים לים נותן מענה מהיר ופשוט לצורך זה. "המודל החדש בניגוד למודל הישן מקצר את זמן ההגעה לפצוע הנמצא בים ומפשט את התהליך", משווה רס"ן דור. 

במודל הישן מנוף ההצלה המותקן בדלת הקדמית של המסוק לקח חלק מרכזי בחילוצים מהים. "הורדת לוחמי 669 מהמסוק לים הייתה מתבצעת באמצעות המנוף. הם צריכים להתחבר אליו, לרדת באמצעותו לים ולהתנתק ממנו. זה תהליך מסורבל שלוקח זמן רב. בנוסף, תהליך הורדת הלוחמים באמצעות המנוף מחייב בקרות הדדיות בין הלוחמים לשאר אנשי צוות המסוק. מעבר להקפצה של הלוחמים מהמסוק למים לא השתנה דבר, עדיין מעלים את הלוחמים והפצוע חזרה למסוק באמצעות המנוף".

בזמן החילוץ המסוק שומר מרחק מהפצוע, זאת כדי למנוע פגיעה בו. בכל חילוץ של לוחמי 669 ובחילוץ המתבצע בים בפרט, השאיפה היא שהלוחמים יגיעו בשיא כוחם אל הפצוע ויישאו אותו על גבם עד החזרה למסוק. "הקפצת הלוחמים מהמסוק מביאה לשרידות טובה יותר של הלוחמים כי היא פשוטה מאוד והם לא מגיעים עייפים, מה שיכול לקרות בתהליך ההורדה שלהם על-ידי המנוף", הוא מפרט. "בזמן זה, המכונאים המוטסים, האחראים על המתרחש בתא האחורי של המסוק, דואגים לכך שקפיצתם תהיה זהירה, והטייסים מכוונים את הצד הקדמי של המסוק לכיוון הניצול. דבר זה עזר ללוחמים להבין לאיזה כיוון עליהם לשחות, וכך אנחנו משפרים את משך הזמן ואת האפקטיביות של הלוחמים המחלצים". 

הנתונים מדברים בעד עצמם: במודל הישן לוחמי 669 היו מגיעים לפצוע תוך דקות בודדות מהרגע בו עצר המסוק והם קפצו לים, ואילו המודל החדש מוכיח שניתן לעשות זאת תוך מספר שניות. "חשוב להבין שהאפקטיביות של הלוחמים לא נמדדת בדקות בלבד", מבהיר רס"ן דור. "הלוחמים נותנים טיפול אפקטיבי יותר לניצול".


בזכות המודל החדש יכולים הלוחמים להגיע לפצוע תוך מספר שניות במקום בדקות בודדות | תמונת ארכיון

כבר בחילוץ הבא: לוחמי 669 יקפצו למים
נטישת ה-F-16 בקיץ 2013 התבצעה כהלכה ובתום שעה מהרגע בו נטשו הטייס והנווט, הם הגיעו לטיפול בבית-החולים. נשאלת השאלה מה היה המניע למציאת דרך חדשה לחילוץ מהים? 

"הטריגר היה הזמן וההבנה שאולי יש אמצעי נכון ויעיל יותר להשתמש בו שעדיין לא קיים. לימים יקראו לו הקפצת לוחמים לים", עונה סגן מפקד טייסת "דורסי הלילה" ונותן הצצה לתהליך הפיתוח של הרעיון החדש: "הוא היה ארוך מאוד וכלל ניסיונות להקפיץ את הלוחמים מגבהים שונים וממקומות שונים במסוק. למשל, ניסינו להקפיץ גם מדלת הצוות, הדלת הנמצאת ליד תא הטייס, ולא רק מהרמפה. בנוסף, ניסינו לבצע זאת מכיוונים שונים ביחס לפצוע. הטייסת שלנו היא זו שביצעה את החילוץ של הנווט והטייס ב-2013, אבל לקחי החילוץ הוטמעו גם בשאר טייסות החיל. כל טייסת לומדת מכל אירוע מבצעי שקורה בטייסות האחרות כאילו זה קרה אצלה מתוך הבנה שזו דרך ללמוד ולהשתפר".

כאמור, המודל פותח בטייסת "דורסי הלילה" בשיתוף המטה המבצעי ולאחרונה התבצעו ימי הכשרות ועיון מיוחדים בנושא. בסוף תהליך ההכשרה אנשי צוות-האוויר, המכונאים המוטסים ואנשי המילואים המופקדים על חילוץ מהים הוכרזו ככשירים לבצע את המודל החדש באופן מבצעי. במהלך החודשים הקרובים אנשי הטייסת יכשירו את אנשי הטייסת האחות - טייסת "מובילי הלילה", המפעילה גם-כן את מסוק ה"יסעור", כך שעד סוף השנה כלל המערך צפוי להיות כשיר לביצוע המודל החדש.

מתוך השגה שחילוצים מהים עשויים להיות רלוונטיים בכל רגע, הטייסות המפעילות את מסוקי החילוץ בחיל-האוויר מתרגלות לעיתים קרובות תרחישים מורכבים אשר טומנים בתוכם לא מעט אתגרים. לעיתים הפצוע יכול להיות אזרח שנפצע ביאכטה בלב ים, ולעיתים טייסים שנטשו את מטוסם או כלי-שיט של זרוע הים שנפגע במסגרת פעילות. מעתה, יבצעו אנשי החילוץ של חיל-האוויר את חילוץ מהים באופן מהיר ויעיל יותר אשר יבטיח את שלמותו של הפצוע.


מערך ה"יסעור" צפוי להיות כשיר לביצוע המודל החדש עד סוף השנה | תמונת ארכיון