יומן ארועים

Bookmark and Share
מטוס ה"לביא" שנתיים בישראל פורסם בתאריך 07.08.2016
תגיות: לביא (M-346)
לאחרונה נחת בישראל ה"לביא" (M-346) האחרון, מטוס ההדרכה המתקדם של בית-הספר לטיסה וטייסת "הנמר המעופף". במקביל השתלבו לטייסות המבצעיות אנשי צוות-האוויר שהיו הראשונים לחנוך את המטוס. כיצד שינתה הגעתו של המטוס את ההכשרה, ומהי השפעתו על מערך הקרב?
טל גלעדי

"קצין ולוחם אווירי בעל יסודות טיסה איתנים, השולט במערכות המטוס, מקצוען בגישתו ובעל ידע אווירי נרחב", כך נכתב במסמך התפיסה ההדרכתית של דור ה"לביא" (M-346). מי הם אנשי הדור, מהן התכונות הדרושות לטייסי ונווטי הקרב המופקדים על עליונותה האווירית של מדינת ישראל, ומהם השלבים שעליהם לעבור בכדי להפוך מנערים שקיבלו זה עתה את כנפי-הטיס ללוחמים בוגרים עם אחריות כבדה?

בשאלות הללו עוסקים מאות אנשים בחיל-האוויר מתוך ידיעה שהאדם היושב בקוקפיט מהווה את מרכז הכוח של החיל ובעל השפעה ישירה על ההישגיות המבצעית מעל לכל מטוס או מערכת. משאבים רבים מושקעים במטרה להביא את אנשי צוות-האוויר הנבחרים בקפידה למיומנות ומקצוענות שיא. דוגמה לכך היא קליטת מטוס ההדרכה המתקדם "לביא", לפני כשנתיים. המטוס האיטלקי משמש את חניכי בית-הספר לטיסה (ביס"ט) במגמת הקרב ואת בוגריה, בשלב שבין סיום קורס-הטיס לבין ההשתלבות בטייסות המבצעיות, בקורס אימון מבצעי (קא"ם) וקורס אימון מבצעי מתקדם (קאמ"ם) בטייסת "הנמר המעופף".

בימים אלה נחת בארץ אחרון הלביאים והחניכים שחנכו את המטוס לראשונה סיימו את הכשרתם בת השנה, שקיבלה את השם "שנת לביא". כעת הם מתחילים פרק חדש בטייסות הקרב בחיל. 


קליטתו של ה"לביא" היא עדות להשקעה הרבה בהבאת אנשי צוות-האוויר למיומנות ומקצעונות שיא | תמונת ארכיון

מעלה את הרמה
את חלל טייסות "אבירי הזנב הכתום" בחצרים, המפעילה את מטוס "סופה" (F-16i), ו"אבירי הצפון" ברמת-דוד המפעילה את מטוס "ברק" (F-16C/D), מלאו חניכי הסבת "לביא" הראשונה, שחלקם טייסים בוגרי קא"ם וקאמ"ם וחלקם הנווטים הראשונים שחנכו את המטוס. אפשר להגיד שהוא גידל את דור החניכים הזה והם גידלו אותו בחזרה, עזרו לו להתאקלם בביתו החדש, בחיל-אוויר הישראלי. 

"אין לו מכ"ם או טילים ופצצות אבל הוא מדמה אותם ווירטואלית", אמר סגן עופר, נווט בהסבה. "כך נחשפנו לתוכן מתקדם מאוד בשלב יחסית מוקדם. בניגוד ל'עיט' (סקייהוק) בו היו רק שעונים, ל'לביא' יש מערכות אוויוניקה מתקדמות והוא העלה אותנו בכמה רמות".

כעת הגיע סגן עופר להסבה שאורכה שמונה חודשים בטייסת "אבירי הזנב הכתום", במסגרתה הוא וחבריו יכירו לראשונה את הטיסה ההתקפית והגנתית במטוס מבצעי ואת מערכותיו. "כשאתה עובר את כל ההכשרות המתקדמות על פלטפורמה אחת, יש לך זמן ללמוד יותר נושאי טיסה ולהתאמן במקום להתרגל למטוס חדש", הוא הציג את אחד היתרונות שהביא איתו המטוס המתקדם. 

מטוס "לביא" הכניס את חיל-האוויר לעידן חדש: בוגריו הטריים שהשתלבו בהסבות טסים מיומם הראשון עם כלל המערכות במטוס ומתמודדים מול איום אוויר-אוויר מתקדם ועם אמצעי לחימה מבצעיים. בימים הראשונים הם חשו את מטוס ה"סופה" ועוצמתו, למדו איך נראה הקוקפיט, היכן למקם את הרגליים מבלי לגעת בסטיק ואיפה נמצא מועדון טייסת. 

לא עבר שבוע מאז הגיעו לטייסת האם והם כבר ביצעו את הסולו הראשון במטוס. "עם הגעת ה'לביא' עברה הכשרתו של הנווט שינוי: הדריכו אותנו טייסים וותיקים שידעו להתייחס לנקודות ממשיות הקשורות בעבודת הנווט", ציין סגן עופר. "אם בעבר היה הנווט תוצאתי בלבד, עכשיו שמים עליו פוקוס ועוזרים לו להבין טוב יותר את תפקידו בעידן הנוכחי ואת אופן השתלבותו במשימה".


ה"לביא" הכניס את החיל לעידן חדש: הכשרת חניכי מגמת הקרב שינתה את פניה | תמונת ארכיון

לא על המטוס לבדו
במרוצת השנים הפכו מטוסי הקרב של חיל-האוויר לטכנולוגים ומצוידים מערכות אוויוניות ומערכות מקושרות רבות. טרם עידן ה"לביא", שימש מטוס "עיט" כמטוס ההדרכה של מגמת הקרב בביס"ט והאימון המתקדם יחד עם "נץ" (F-16 A/B). מאז כניסתו של "עיט" לשירות בשנת 1967 השתנו פניו של מערך הקרב, נקלטו מטוסי "רעם" (F-15i) ומטוסי "סופה" (F-16i) והושבחו מטוסי "בז" (F-15). המשמעות הייתה היווצרות פער בין הפלטפורמה ההדרכתית לבין "הדבר אמיתי", כך שגברה הדרישה למטוס הדרכה חדש שיכין את אנשי מערך הקרב העתידיים למטוסים מהדור הרביעי והחמישי. 

בקיץ 2014 בעיצומו של מבצע "צוק איתן" נחת "לביא" ראשון, אך בחיל-האוויר התכוננו לבואו זמן רב לפני כן. הגעה של מטוס חדש אינה מסתכמת ברכש, אלא כוללת לרוב פיתוח תשתיות ותפיסה הדרכתית. בהתאם לכך מופו מאפייניו של מערך הקרב העכשווי שכולל בין היתר טיסה בקצב מהיר, טכנולוגיה מתקדמת, ריבוי מקורות מידע, מעבר מהיר בין משימות וטיסה בכל מזג אוויר ובלילה, והורכבה תפיסה עדכנית להכשרת צוותי-אוויר.

ההכשרה כוללת בתוכה שלושה נושאים מרכזיים: פן מקצועי, פיתוח מנהיגות ודמות הקצין הלוחם. בציר המקצועי נלמדים תכנים של בטיחות, תורות לחימה, מודיעין, טיסה קרבית ומערכות נשק במטוס. ציר הדמות עוסק בדמותו של טייס הקרב כקצין בחיל-האוויר המאופיין בגמישות מחשבתית, רעות, וחיבור למורשת ההיסטורית של הגוף מתוכו הוא פועל. במסגרת פרק זה נחשפו הטייסים ונווטים לדילמות מוסריות, נאלצו להתמודד עם אירועים בלתי-מתוכננים באוויר, וכן שמעו סיפורי מורשת שונים, שדרכם רכשו עצמאות ויכולת תחבולה, וחיזקו את ערך החתירה לניצחון שנדרש מהם. 

איש צוות-אוויר אף פעם לא פועל לבדו, והטייסת ממנה הוא ממריא למשימה ויכולתו להוביל בה תהליכים המשותפים לחוגרים ולקצינים שלצידו משפיעים על הישגיו בשחקים. בציר המנהיגות למדו החניכים שעם קבלת הדרגות וכנפי-הטיס מצופה מהם להוות דוגמה אישית בצבא ובחברה.


עם השנים נקלטו בחיל מטוסים חדשים שהעלו את הצורך במטוס הדרכה מתקדם שדומה ל"דבר האמיתי" | תמונת ארכיון