יומן ארועים

Bookmark and Share
טסים על-פי העיקרון פורסם בתאריך 19.07.2016
תגיות: טייסת "הסילון הראשונה" , יחידת הבקרה הצפונית , תרגילים ואימונים
טייסת "הסילון הראשונה" ויחידת הבקרה הצפונית איחדו כוחות בשבוע שעבר והתאמנו זו לצד זו על מתארי לחימה בגזרה הצפונית. במהלך האימון פעלו השתיים בהתאם לעשרת עקרונות המלחמה של צה"ל. מהדף אל שדה הקרב
ורד תללה וזהר בונה

דבקות במשימה, ריכוז מאמץ, רציפות והמשכיות הם רק חלק מעקרונות המלחמה בהם דבק צה"ל וחיל-האוויר בפרט בזמן פעילות מלחמתית. בעוד שברוב יחידות צה"ל המסמך אודות עשרת עקרונות המלחמה מופיע כפלקט התלוי על הקיר, בטייסת "הסילון הראשונה", המפעילה את מטוס ה"ברק" (F-16 C\D), לקחו בשבוע שעבר את הכתוב צעד אחד קדימה וביצעו תרגיל ששם דגש על אותם העקרונות. 


טייסת "הסילון הראשונה" ואנשי היב"א הצפונית קיימו אימון משותף ששם דגש על עשרת עקרונות המלחמה | תמונת ארכיון

מלחמה מהיסוד
במהלך השבוע החולף תרגלו אנשי הטייסת מתארים שונים שדימו מצב לחימה. כשאל מולם עמדה טייסת "הדרקון המעופף" - טייסת ביום האויב של חיל-האוויר - נדרשו המשתתפים ליישם את עקרונות המלחמה ולהביא לניצחון. "טייסת 'הדרקון המעופף' היוותה לנו אויב חזק יותר מזה שאנחנו עתידים להתמודד מולו בזמן אמת", אמר סרן דוד, האחראי על התרגיל מטייסת "הסילון הראשונה". "כל אחת מהטייסות הייתה צריכה לתקוף כמה שיותר מטרות ולהפיל כמה שיותר מטוסי אויב מצד אחד, וגם להגן על שמי המדינה ולוודא שכוחותיה לא נופלים מנגד".

כמו בזמן אמת גם הפעם תרגלה הטייסת פעילות עם כמות מוגבלת של חימוש. כמו כן, אם הטייסת היריבה הצליחה לפגוע במטרה מסוימת, שזוהתה לצורך האימון כמחסן נשק, יחידת בקרה אזורית או מסלול טיסה, נאלצו המשתתפים להמשיך באימון כאילו אינה קיימת עוד. באחד מהמקרים, בעוד שמטוסי ה"ברק" שהו באוויר, גילו הטייסים שמסלולי הטיסה בבסיס הותקפו ונאלצו לנחות בבסיס חיל-האוויר בעובדה.

"הטייסת הופתעה ממהלך המלחמה. יום לפני תחילת התרגיל קיבלנו הערכת מצב והיינו צריכים להיערך בהתאם, כולל יציאה לטיסת תרגול לקראת מה שעתיד לבוא", סיפר סרן דוד. "התכוננו לגרוע מכל: איום טילי קרקע-אוויר משמעותי, חוליות קרקעיות שמשגרות טילים וכוח אווירי חזק שנלחם מולנו".


"התכוננו לגרוע מכל: איום טילי קרקע-אוויר משמעותי, חוליות קרקעיות שמשגרות טילים וכוח אווירי חזק שנלחם מולנו" | תמונת ארכיון

מבקרים בשטח
כחלק מהעמקת שיתוף הפעולה בין אנשי מערך הבקרה לאנשי מערך הקרב, שני בקרים ושתי מפעילות תמונה אווירית מהיב"א (יחידת הבקרה האזורית) הצפונית לקחו חלק משמעותי בתרגיל. "במסגרת התרגיל הכוונו את המטוסים דרך רשת הקשר בבטיחות ליעדי התקיפה, ולמעשה לכל אורך המשימה העברנו להם את התמונה אווירית במרחב בו פעלו", סיפר סגן ניסים, מוביל התרגיל מהיב"א הצפונית. 

לכל משימה אליה יצאו אנשי צוות-האוויר בוצעה בקרה צמודה: אל מול המסכים בחדר הבקרה, המציגים את שמי המדינה, ישב בקר שחלש על המרחב האווירי בו פעלו המטוסים ובעת הצורך העביר להם נתונים קריטיים לביצוע המשימה. "הטייס שיושב בקוקפיט צריך לסמוך על הבקר שידע להגן עליו ויודיע לו כשיש איום", אמר סגן ניסים. "עלינו להעביר לאנשי צוות-האוויר את התמונה האווירית באופן הטוב ביותר, לגרום למוביל להבין כמה מטוסים עוינים יש בשמיים ולהצביע על המטוס המאיים ביותר מבניהם כדי שיזהרו מחד ויפילו אותו מנגד".

חיבור מוצלח בין אנשי צוות-האוויר לבקרים הוא נחוץ בתכלית, מאחר ששני הצדדים נושאים באחריות משותפת להצלחת המשימה. ימי האימון חיזקו את שיתוף הפעולה בין השניים שהכירו לעומק זה את עבודתו של זה והגיעו לתובנות עמוקות שיתרמו לפעילותם בזמן אמת. "חשיבות התרגיל גדולה מאד עבורנו מכיוון שאין אימונים רבים מסוג זה שבמהלכם הבקרים ואנשי צוות-האוויר יושבים ביחד, מתדרכים, מתחקרים ונחשפים זה לעולמו של זה", שיתף סגן ניסים. "נחשפנו לתחושות של אנשי צוות-האוויר והם הבינו מה אנו מצפים מהם בזמן אמת".


שיתוף פעולה מיטבי בין אנשי צוות-האוויר לבקרים הוא תנאי הכרחי לביצוע המשימה | צילום: הגר עמיבר