יומן ארועים

Bookmark and Share
האיש שהרכיב מטוסי "עיט" על מתלה מסוקים פורסם בתאריך 30.05.2016
תגיות: מערך המסוקים , המערך הטכני , אנשים , ותיקי החיל
סא"ל מנחם ארבל ז"ל היה קצין מוערך במערך הטכני של חיל-האוויר. לפני כחודש ימים נפטר והותיר אחריו אישה, שלושה ילדים ושני נכדים. סא"ל ארבל ז"ל הוביל מבצע מרשים וחריג במיוחד במהלכו הועברו מטוסי "עיט" באמצעות מתלה מטען של מסוקי "יסעור"
אילון טוהר

לפני כחודש ימים נפטר סא"ל מנחם ארבל ז"ל, ששירת במגוון תפקידים במערך הטכני של חיל-האוויר ובתפקידו האחרון היה מפקד טייסת התחזוקה האווירית (מטת"א) בבסיס חצרים. גם לאחר שחרורו המשיך לתרום לחיל בתרומה למוזיאון חיל-האוויר ובפעילות ענפה במסגרת פורום "לב כחול" המאגד את יוצאי וותיקי המערך הטכני. "אני יכול לדבר על מנחם שבוע", מעיד פרופסור ותא"ל (מיל') יעקב בורטמן, שהיה ראש להק הציוד (רלצ"ד) והיה עמיתו של מנחם לאורך מרבית שירותו הצבאי. כיום הוא פרופסור להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון ודירקטור בחברות סטרט-אפ ופיננסים. "כבר בתפקיד הראשון שלנו שירתו בענפים מקבילים בקריה, ומאז התקדמנו זה לצד זה בתוך החיל".

פרופ' תא"ל (מיל') בורטמן מספר על האדם שהיה סא"ל ארבל ז"ל: איש צבעוני, ציורי באופן ההתבטאות הייחודי שלו. לוחמני מאוד, משימתי בכל תפקידיו. אמיץ בהחלטותיו כמהנדס, יוזם, לא שגרתי. כזה שתרם למען חיל-האוויר הן במהלך שירותו והן לאחריו. בין היתר שימש סא"ל ארבל ז"ל כמטת"א חצרים בתקופת ההיערכות לקליטת ה"סופה" (F-16I). הוא פיתח את שיטת מפעלי החימוש לחימוש מטוסי קרב בקצב מהיר, ולמורשתו יש תרומה מבצעית לפעילותו של החיל עד היום.


סא"ל (מיל') מנחם ארבל ז"ל | ארכיון משפחת ארבל

לאחר השחרור עבד ארבל ז"ל במשרד הביטחון ובחברות אזרחיות. בחצי השנה האחרונה הוא העביר הרצאות בבית-הספר לטיסה, תפקיד אליו נרתם על-ידי פרופ' תא"ל (מיל') בורטמן, אך לאחר סמסטר אחד בלבד המחלה הכריעה אותו. לדבריו, "אחד המאפיינים הייחודיים של דרכו של מנחם ז"ל הוא שהוא מילא תפקידים גם במטה וגם בשדה, והיה בין העתודאים היחידים שמילאו תפקידים מובהקים של השדה כמו מפקד טייסת תחזוקה בחצרים. הוא למעשה סטה מהמסלול המקובל והתווה את הדרך לבאים שבאו אחריו".

זהו סיפורו של אחד המבצעים המרשימים שהוביל.

מטוסים מרחפים ושמשות מנופצות
השנה היא 1997, וסא"ל ארבל ז"ל שימש כראש תחום מטוסים ביחידת האחזקה האווירית (יא"א). יחידת השליטה המרכזית התחזוקתית (ישמ"ת) פנתה אל איש האחזקה והעמידה בפניו אתגר לא פשוט: הוחלט להכניס לשטחי מטווח של חיל-האוויר מטוסי "עיט" (סקייהוק) ישנים על-מנת ליצור תרחיש ריאליסטי לאימוני צוותי-האוויר. למרבה הצער, לאחד מהמטווחים לא הייתה גישה קרקעית ברכב, ועליו היה למצוא פתרון יצירתי לשינועם של מטוסי הקרב.

מסתבר שלמסוקי ה"יסעור" (CH-53) שחיל-האוויר מפעיל אפשרות להניף מטוסי "עיט" על-ידי מתלה מטען, מה שהעלה במוחם של אנשי היא"א רעיון מקורי: לבצע תובלה אווירית. טייסות ה"יסעור" הישראליות סירבו להשתתף מחשש ליצירת אירוע בטיחות, אבל סא"ל ארבל ז"ל ועמיתיו לא אמרו נואש. באותה העת התאמנו בארץ כוחות ה"מארינס" (חיל-הנחתים האמריקאי) שברשותם היו טייסות מסוקי סער המפעילות מסוקים כמעט זהים ל"יסעור" הישראלי. כדי לרתום אותם למשימה, אנשי התחזוקה טסו לספינה שהייתה בדרכה לארץ, שם נפגשו עם ראשי ה"מארינס" והעלו בפניהם את הרעיון. מפקד הטייסת האמריקאי השיב כי הוא יבצע את המשימה בשמחה, ותוך כשבועיים עגנה הספינה באשדוד וטייסת המסוקים של ה"מארינס" נערכה לקראת המשימה.

בסרטון שהוכן לאחר מכן כדי לתעד את המבצע סיפר סא"ל ארבל ז"ל: "היום המיוחל היה יום שישי כי אין טיסות בדרך כלל ביום זה. כל הנגב היה פתוח לפנינו על-מנת לבצע את המבצע. מזג-האוויר היה יפה יחסית, שמשי וקריר". 


"כל הנגב היה פתוח לפנינו על-מנת לבצע את המבצע" | ארכיון משפחת ארבל

כוח אחד הוצב בבסיס עובדה על-מנת לרתום את מטוסי ה"עיט" למסוקי הסער האמריקאים, כוח שני הוצב במטווחים במטרה לסייע בפריקתם וכוחות ה"מארינס" היו אמונים על ההטסה המורכבת. "הייתה בעיה: הבחור (טייס המסוק) לא הגיע בריחוף אנכי כפי שהתבקש, אלא בטיסה ישרה ואופקית ומטוס ה'סקייהוק' החל לקפץ כמו רודיאו. נאלצנו לבצע את המשימה פעם נוספת כדי שטייס המסוק יגיע בצורה אנכית".

הפתעה לא נעימה חיכתה ליושבי הבסיס הדרומי של חיל-האוויר. "המסוקים העלו ענני אבק ואבנים חסרי תקדים בגלל עוצמת המנועים והרוטורים", שיחזר סא"ל ארבל ז"ל. "מאחר והיו לא מעט אנשים שחנו קרוב לאזור האירוע, לא מעט שמשות התנפצו וזגגי הרכב של אילת עבדו באותו סוף השבוע שעות נוספות".

עם זאת המבצע הסתיים בהצלחה: בזה אחר בזה חוברו מטוסי ה"עיט" למסוקי הסער האמריקאים בכבלים, הונפו לאוויר והוטסו כל הדרך אל שטחי המטווח. בכירים בחיל הגיעו כדי לצפות במחזה המרהיב: מסוק סער מטיס מתלה מטען של מטוסי קרב אמתיים. 

כשנה לאחר מכן, סא"ל ארבל ז"ל שכבר היה למפקד טייסת התחזוקה בבסיס חצרים, התבקש לשחזר את המבצע פעם נוספת - הפעם מבסיס נבטים. "כמובן שגם בפעם הזאת הגיע טייס המסוק בטיסה ישרה ואופקית במקום בריחוף אנכי והיינו צריכים לבצע את התהליך פעמיים", הוא סיפר בצילומי הסרטון. "אבל הפקנו לקח אחד: בפעם ההיא כולם החנו את הרכבים רחוק, ולא היו נזקים של שבירת זגוגיות".


 בכירים בחיל הגיעו כדי לצפות במחזה המרהיב: מסוק סער מטיס מתלה מטען של מטוסי קרב אמתיים | ארכיון משפחת ארבל