יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסת "מובילי הלילה" חוגגת יובל ומסתכלת אל העתיד פורסם בתאריך 22.05.2016
תגיות: טייסת "מובילי הלילה" , יסעור (CH-53) , מערך המסוקים , התעצמות
הזמן עושה את שלו: כבר 50 שנה ממריאים מסוקי טייסת "מובילי הלילה" מבסיס תל-נוף לפעילויות מבצעיות לאורך גבולות הארץ, בתוכה ובמחוזות רחוקים. דרך שלוש נקודות המפנה בעשור האחרון ניתן ללמוד מהי התעצמות לצד היסטוריה משובחת
ורד תללה

יובל של פעילות מבצעית רבה לאורך הגבולות ובמחוזות רחוקים: טייסת "מובילי הלילה", המפעילה את מסוק החילוץ והתובלה "יסעור" (CH-53), מציינת השבוע 50 שנות פעילות. הטייסת שהייתה הראשונה לקלוט את מסוקי ה"יסעור" בשנת 1969, לוקחת חלק נרחב בשגרה ובחירום בפעילותו של חיל-האוויר, לצד הטייסת האחות, "דורסי הלילה", וכן השתתפה במבצעים רבים מעבר לקווי האויב.

מתוקף היותה אחת מטייסות החיל הוותיקות ועתירות ההיסטוריה, לטייסת "מובילי הלילה" קשר עמוק להיסטוריה של חיל-האוויר. הטייסת מקפידה לשמור על קשר הדוק עם המשפחות השכולות לאורך השנים, אשר איבדו את יקיריהן במהלך שירותם בטייסת וסיפורי גבורתם חקוקים בהווה ובעתיד של אנשיה. 

רגע לפני שטייסת "מובילי הלילה" מתחילה את העשור השישי לחייה, עצרנו כדי לטעום מסיפורה דרך שלוש נקודות המפנה בעשור האחרון הנוגעות להתעצמות מערך ה"יסעור", להסתכל קדימה ולשאול: מה יהיה המסוק החדש שיחליף אותו בעוד שנים ספורות?


טייסת "מובילי הלילה" לוקחת חלק נרחב בפעילות החיל בשגרה ובחירום | תמונת ארכיון

סודות הנעורים של ה"יסעור"
המסוק הכבד של "מובילי הלילה" נכלל בין כלי-טיס שונים בני עשרות שנים שחיל-האוויר ממשיך להפעיל בעזרת טכנולוגיה מתקדמת וידע הנדסי מצטבר. לפני כמעט שנה נחתם פרק משמעותי בטייסת כשאחרון המסוקים יצא מיחידת האחזקה האווירית וחזר לטייסת לאחר פרויקט שדרוג המערכות והארכת חיי מערך ה"יסעור" עד שנת 2025. "חיל-האוויר הוא ייחודי בעולם בכך שהוא מפעיל פלטפורמות וותיקות לאורך זמן, ברמה בטיחותית גבוהה תוך שילוב מערכות משימה חדישות, וממשיך להשביח אותן בתוך הבית", מספר סא"ל גדי, ראש ענף מסוקים במטה חיל-האוויר.

ה"יסעור" עוד מעט יחגוג גם כן יובל לקליטתו בחיל-האוויר וככל שנוקפות השנים מתחזקת השאלה: האם טייס בשנותיו הצעירות יכול להטיס מסוק בן כמעט 50 שנה? לטענתו של סא"ל גדי נושא זה זניח. "מהחוויה שלי כטייס צעיר האתגר הקוגניטיבי בלהטיס מסוק וותיק הוא גדול ומעניין, בפרט במסוק כמו 'יסעור'. מה גם, שהקוקפיט כולל מערכות חדשות ומעודכנות. אם תפגישי בין טייס 'יסעור' ישראלי לבין טייס מסוק אמריקאי בני אותו גיל, ההבדלים ביניהם לא יהיו דרמטיים, אלא בעיקר בחוויית המשתמש ובקוקפיט. לדעתי, טייס צעיר חש ערך מוסף בהטסה של פלטפורמה וותיקה עם ניסיון".

מערכת הגנה המצילה חיים
השנה היא 2006 וצה"ל נמצא בעיצומה של מערכה אינטנסיבית מול חיזבאללה בלבנון, מלחמת לבנון השנייה. באחד הלילות השתתפו מסוקי "יסעור" במבצע מסיבי להנחתת כוחות מעוצבת האש במרחבי דרום לבנון. לאחר ירידת הכוחות בג'בל שקיף א-צלחני ליד עטר, נורה טיל כתף לעבר אחד ממסוקי הטייסת, המסוק נפגע והתרסק ואנשי צוות המסוק נהרגו.

"לאחר ההתרסקות הבינו שחייבים להתקין מערכת הגנה במסוקי 'יסעור' שתגן על המסוק מפני טילים", מספר סא"ל גדי, מפקד טייסת "מובילי הלילה". "תהליך התקנת מערכות על מסוקים הוא מורכב מאוד. במסוק יש הרבה מערכות אלקטרוניות שמשפיעות אחת על השנייה ולכן צריך שהכל יתנגן באופן מושלם. זהו תהליך שלוקח זמן, ובתום כשנתיים מהמלחמה היו לנו מסוקים עם מערכות הגנה".

המערכת מאפשרת הגנה מפני טילי נ"מ (נגד מטוסים), מתריעה כשיורים טילים לעבר המסוק ומגיבה באופן אוטומטי. "הרבה פעמים זמן המעוף של הטילים האלה הוא קצר מאוד, שניות בודדות. זה זמן תגובה שקשה לטייס להתמודד איתו, ולכן המערכת היא גם אוטומטית, משחררת נורים לכיוון הנכון ודואגת שהטיל לא יפגע במסוק", מסביר סא"ל גדי.

בימים אלה מערכת הגנה חדשה ומשופרת מותקנת על מסוקי ה"יסעור" של הטייסת אשר תביא לקפיצת מדרגה בתחום הגנת המסוק מפני איומים קרקעיים. "מערכת 'דרקון' בלוק 3 היא מערכת מכ"מ אקטיבי שמסוגלת לספק הגנה גזרתית למסוק של 360 מעלות והיא יודעת לזהות טילים בצורה מגוונות מאוד", מפרט סרן שגיב בנישו, מוביל הפרויקט בלהק הציוד שבמטה חיל-האוויר. "בין עיקרי השיפורים במערכת החדשה היא יכולת לתת מענה רחב למגוון איומים מהירים ומתקדמים יותר ולתת מענה התרעתי טוב יותר".


בימים אלה מערכת הגנה משופרת מותקנת על מסוקי ה"יסעור ותביא לקפיצת מדרגה בתחום ההגנה העצמית | תמונת ארכיון

מרחפים ומחלצים
חייל שנקלע למצוקה במהלך ניווטים בהרי ירושלים מזניק את טייסי ה"יסעור" לאזור, בתוכם אנשי צוות יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס (669), על-מנת לפנותו לבית-החולים הסמוך למקום. ביום בהיר וסטנדרטי טיסה מעין זו נחשבת לפשוטה, אך מזג-האוויר החורפי מכביד על הטייסים בביצוע המשימה. מהר מאוד הטייסים מבינים שעליהם להפעיל את מערכת הריחוף האוטומטי, במטרה לאפשר לשמור על גובה ויציבות המסוק בזמן שהכוח המחלץ מפנה את הפצוע. "לולא המערכת הטייס היה מרחף חצי שעה ומזיע, ריחוף מסוקים הוא מבין המתארים הכי מורכבים לטייס 'יסעור'", מספר ראש ענף מסוקים.

בעקבות פרויקט ההשבחה הותקנה מערכת ריחוף אוטומטי במסוקי ה"יסעור" המאפשרת לרחף מעל נקודה גם בתנאי ראות קשים, תוך בקרת טייס מזערית. "המערכת הביאה לשינוי דרמטי ושינתה את שיטת הטיסה במסוק. לפני שהיא הותקנה העומס הקוגניטיבי בהטסה בריחוף מעל המחולצים ובנחיתה באבק, הקשה על הטייסים והשפיע על בטיחות הטיסה".

חילוץ החייל הפצוע מהרי ירושלים בתנאי מזג-אוויר קשים התאפשר בזכות המערכת שתרמה להורדת עומס ההטסה על הקברניט וסייעה לחילוץ להסתיים בבטחה. חשיבות דומה קיימת בנחיתה במשטחים מאובקים, כאשר הרוח שיוצר רוטור (פרופלור) המסוק מעלה את האבק ומקשה על הטייס לאמוד את גובהו מעל פני הקרקע. "בזכות המערכת אנחנו יכולים לנחות באבק במקומות שבעבר לא יכולנו. הטייסים אמורים לראות את הקרקע כל הזמן ודבר זה מאתגר עוד יותר באבק כבד. תאונות בנחיתות באבק מהוות גורם קטלני בעולם המסוקים, בנאט"ו בלבד בעשור האחרון היו כ-4,000 נפגעים מנחיתה כזו".


בעקבות פרויקט ההשבחה הותקנה מערכת ריחוף אוטומטי במסוקי ה"יסעור" | תמונת ארכיון

מי יחליף את ה"יסעור"?
47 שנים מרחפים מסוקי ה"יסעור" בשמי המזרח התיכון ומבצעים משימות מבצעיות רבות סביב השעון שעל חלקן, יטענו אנשי ה"יסעור" שהשתיקה יפה להן.

מי המועמדים הרלוונטיים להחליף את ה"יסעור"? "ישנם שניים. הראשון הוא המסוק החדש של חברת 'סיקורסקי' שמבוסס על ה'יסעור' ונקרא: CH-53 K. חיצונית הוא דומה ל'יסעור' הקיים, אך האוויוניקה שלו חדשה, הוא גדול יותר, הלהבים והמנועים חדשים והוא מסוגל לשאת פי שניים משקל. השני הוא מסוק ה'צ'ינוק' (CH-47), בעל מבנה רוטורים שונה אשר כבר נבחן על-ידי חיל-האוויר בשנות השישים כחלופה ל'יסעור' הותיק. עכשיו השאלה היא מי ינצח במרוץ". 

מה צופן העתיד לטייסת "מובילי הלילה"? "היא תמשיך להוביל את מערך הסער הכבד ומערך הסער בכלל בחיל-האוויר", מפקד הטייסת "הן כקובעת תורת לחימה, מפתחת ויוזמת ומי שאצלה ליבת המשימות המיוחדות יוצאות לפועל. אנחנו מגדלים פה את דור המפקדים הבא ולכן אנחנו נמשיך להוביל את המערך מבחינת מוכנות למלחמה ובשגרה מתן מענה לכל האתגרים שיבואו".