יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסי הצוות האווירובטי מספרים פורסם בתאריך 12.05.2016
תגיות: יום העצמאות , הצוות האווירובטי
הם טסים בדיוק ובאחריות, מקפידים על כל תנועה ותנועה ועל התזמון המושלם כאשר הם ממריאים אל-על בסרבל לבן ומשרטטים ציורים בשמיים. לרגל יום העצמאות נפגשנו עם שלושה מטייסי הצוות האווירובטי לאורך השנים, שסיפרו על המטרה, על האתגר ועל החוויה הגדולה
שחר צורני

"טופ, מושך, מגלגל, מרפה, מושך. עשן. עשן". המוזיקה מתנגנת, ההופעה מתחילה והשחקנים במקומות. השמיים הם הבמה של הצוות האווירובטי של חיל־האוויר המורכב מחמישה אנשי צוות-אוויר וארבעה מטוסי "עפרוני" אדומים־לבנים שבשגרה משמשים את פרחי-הטיס בבית-הספר לטיסה. מדי שנה, ביום העצמאות ובטקסי מסדר הכנפיים, הם ממריאים אל-על ומותירים אחריהם שובל עשן לבן וקהל נלהב על הקרקע.

חיל-האוויר שלנו
כבר 56 שנים שמטוסי הצוות האווירובטי חותכים את השמיים. הפלטפורמה הוחלפה מ"פוגה" דרך ה"צוקית" (פוגה מושבחת) ועד ל"עפרוני", השתנו הצוותים, אך המטרה נשארה זהה. "כל מוסד כלכלי, תרבותי או צבאי מציג את הסחורה, לא רק כדי למכור אלא גם כדי להתגאות", אומר אל"ם (מיל') עודד מרום, ממקימי הצוות האווירובטי בעידן ה"פוגה". "ולמה חיל-האוויר צריך להתגאות? כדי להראות את יכולות אנשי צוות-האוויר והצוותים הטכניים מאחוריהם. טיסה אינה רק הנעת המטוס והטסה. בעת הופעת הצוותים האווירובטים, חיל-האוויר מציג את הסחורה שלו, לאו דווקא הגשמית".

כך, שרשרת התרגילים בשמיים מושכת אלפי זוגות עיניים העוקבות בשקיקה אחר כל תנועה. "יש תחושה שעשייתנו מעניקה השראה וגאווה לאזרחים וההופעה מייצרת לכידות בעם. אנשים בקהל חושבים: 'זה חיל-האוויר שלנו'", מוסיף רס"ן עמית, ראש מדור במחלקת התקפה אווירית וטייס בצוות האווירובטי בתחילת עידן "עפרוני". לתחושה שותף גם אל"ם (מיל') אהוד בידרמן שטס בצוות בשנת החמישים למדינה: "הרגשתי שאני עושה משהו חשוב שמצד אחד מייצג את חיל-האוויר ואת צה"ל ומצד שני מאתגר ותורם למי שטס בצוות. זו הייתה זכות להיות חלק מהצוות ולשדר לקהל ערכים כמו מצוינות, דיוק ואמון".


"יש תחושה שעשייתנו מעניקה השראה וגאווה לאזרחים וההופעה מייצרת לכידות בעם" | תמונת ארכיון

צעד אחד קדימה
כמעט כל מסיים קורס-טיס העומד על רחבת המסדרים ומרים את ראשו בזמן הופעת הצוות, מאחל לעצמו להגיע לשם ביום מן הימים. "להיות בצוות האווירובטי זו הגעה לאחת מפסגת השאיפות המקצועיות כטייס. ברוב הטיסות בחיל-האוויר הטסת המטוס היא האמצעי והמטרה היא לבצע את המשימה בצורה המיטבית ואילו בצוות האווירובטי ההטסה היא האמצעי והמטרה יחדיו", מוסיף אל"ם (מיל') בידרמן.

למעשה, הטיסה בצוות האווירובטי אינה תפקידם הבלעדי של אנשי צוות-האוויר, כולם מדריכים בבית-הספר לטיסה ושומרים גם על כשירות מבצעית פעם בשבוע בטייסות האם שלהם. עובדה זו, מחייבת את אנשי הצוות לשנות את תפיסת החשיבה בכל פעם שהם עולים לטיסת אימון. "כדי להיות טייס בצוות, צריך להיות טייס טוב וגם להיות בוגר, שקול ורגוע שיודע לקבל החלטות נכונות ובעיקר לדעת לוותר ברגע הנכון ולא להתעקש להישאר במקום במבנה", משתף אל"ם (מיל') בידרמן. "טיסת הדרכה שונה בתכלית מטיסת אווירובטיקה במבנה, צריך להיכנס למנטליות שונה", פוסק אל"ם (מיל') מרום ורס"ן עמית מוסיף: "מרגע ההמראה נמצאים בדריכות שיא וחושבים רק על ההטסה עצמה. בכל שלב ושלב עלינו לחשוב צעד אחד קדימה, להזכיר לעצמנו היכן נהיה בתנועה הבאה ולהיערך בהתאם. בתור טייס בצוות האווירובטי יש לך רק מה להפסיד, כי אם תעשה הכל מושלם ותהיה הכי טוב שאתה יכול, יגידו 'איזה יופי, הופעה יפה', אבל אם תעשה את הטעות הכי קטנה, יזכרו לך זאת עד סוף ימיך".


הטיסה בצוות האווירובטי אינה תפקידם הבלעדי של אנשי צוות-האוויר, כולם מדריכים בבית-הספר לטיסה ושומרים גם על כשירות מבצעית | תמונת ארכיון

חוזה שתיקה
רגע לפני סיום ההופעה, מציגים אנשי הצוות בפני הקהל את תרגיל השושנה המוכר והמפורסם. בתחילתו, כמו גם במהלך ההופעה כולה, הם נדרשים לשמור על הריכוז והעמידה בזמנים. כדי להמחיש את האחריות והדייקנות הנדרשות מן הטייסים, מדגים אל"ם (מיל') מרום: "דמיינו לעצמכם שתי מכוניות דוהורות על הכביש כאשר המרווח ביניהן כחצי מטר (אל תנסו זאת בבית), כך מתנהלת הטיסה הצוות האווירובטי. מקומו של כל אחד במבנה צמוד לכנף המטוס של חברו על-כן, כל סטייה, חוסר דיוק או ריכוז, עלולים לפגוע בבטיחות הטיסה".

"בתוך הצוות מתגבש הווי מיוחד מאד, בעיקר לאור העובדה שכל טייס סומך לחלוטין על חברו וכולם יחד שומרים על מקומם בהתאם למוביל הצוות. החברות והרעות בין טייסי הצוות מתגבשת בשעות אימונים ארוכות. לא חייבים להיות חברים הכי טובים, אבל ברגע שיוצאים לטיסת מבנה קיים מן חוזה שתיקה שהתגבש תוך כדי האימונים ומחייב שיתוף פעולה ללא פשרות למען ביצוע התרגיל", משתף רס"ן עמית.
התרגיל בוצע בהצלחה. הקהל הנלהב מביט בעשן המטוסים המסתלסל בשמיים גם כאשר כלי-הטיס אינם נמצאים שם עוד ומקווה בליבו שהמטוסים יופיכו שוב להדרן. "נפלה בחלקי הזכות להיות חלק מהצוות", מסכם אל"ם (מיל') בידרמן. "מדובר באירוע שמעביר מסר שמעביר מסר וערכים לאנשים ומעורר השראה".


"בתוך הצוות מתגבש הווי מיוחד מאד, בעיקר לאור העובדה שכל טייס סומך לחלוטין על חברו וכולם יחד שומרים על מקומם בהתאם למוביל הצוות" | תמונת ארכיון