יומן ארועים

Bookmark and Share
צעיר ועוצמתי: שנתיים לנחיתת ה"שמשון" פורסם בתאריך 18.04.2016
תגיות: שמשון (הרקולס J) , מערך התובלה , בסיס נבטים
רק לפני שנתיים הוא נחת בבסיס נבטים וכבר הספיק לבצע משימות מבצעיות והומניטריות בקצה השני של העולם. מטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) ממשיך להוכיח את עוצמתו במערך התובלה הטקטית
טליה יריב

"זכור לי המפגש עם המטוסים שהיו אמורים ללוות אותנו במטס קבלת ה'שמשון' הראשון לישראל, זאת הייתה לחיצת היד הראשונה שהמטוס קיבל מישראל", נזכר סא"ל אורי, שהיה מפקד צוות ההקמה של טייסת "הפילים" בהגעת ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J). "תחושת ההתרגשות הייתה גדולה, הידיעה שאתה זה שמביא מערכת נשק משמעותית לחיל-האוויר וצה"ל. הרגשתי את כובד האחריות. שמו לנו משאב יקר בידיים ולכן יש ציפייה שנעשה איתו דברים גדולים".

בשנתיים בלבד הספיק מטוס ה"שמשון" להוכיח את עצמו כהכרחי, מבצעי ואיכותי במספר אירועים משמעותיים, מבצעיים והומניטריים. הוא נחת בבסיס נבטים בתחילת חודש אפריל 2014, זאת לאחר חודשי הכנה ארוכים של צוות ההקמה בארה"ב ובישראל. המטוס, אשר מהווה גרסה משופרת וחדשה למטוס ה"קרנף" (הרקולס C-130), הביא עמו לחיל-האוויר חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת. במטוס מותקנות המערכות החדשות והמתקדמות ביותר בעולם בתחום מטוסי התובלה הטקטית. מדובר במטוס מודרני, ממוחשב, בעל מערכות אוויוניקה מתקדמות, המאפשר לצוות הטיסה להטיס אותו בקלות ובנוחות. המטוס מאפשר יתרונות מבצעיים רבים בהם - תא מטען גדול, טיסה מדויקת, חתימה נמוכה, שרידות וביצוע איכותי של משימות סיוע לכוחות הקרקעיים כמו הצנחת אפסניה והטסת כוחות.


בשנתיים בלבד הספיק מטוס ה"שמשון" להוכיח את עצמו כהכרחי, מבצעי ואיכותי | צילום: טייסת הפילים

הראשון לבצע משימות הומניטריות
המשימה המבצעית הראשונה אותה ביצע ה"שמשון" היה ההזנקה לקטמנדו, נפאל, ב-25 באפריל 2015. שלושה ימים לאחר רעידת האדמה ההרסנית, טסו שני מטוסי "שמשון" לקטמנדו, עליהם הועמסו 9 טון ציוד וכ-80 חברי משלחת. "ברגע ההזנקה החלטתי להטיס את כל לוחמי הטייסת, אנשי צוות-האוויר ופקחי ההעמסה. תיארתי לעצמי איזו משימה חווייתית, מרתקת ומשמעותית היא תהיה, בתור המשימה המבצעית הראשונה של המטוס", מספר סא"ל אורי. "הטיסה לנפאל נתנה לנו פרספקטיבה על התהליך שעברנו מתחילת הקליטה. הרגשנו על גג העולם, אין דבר שאנחנו לא יכולים לעשות, היינו בקצה השני של העולם, ביצענו את המשימה וחזרנו הביתה".

לפני חודש אירע הפיגוע בלב איסטנבול, בו נהרגו שלושה ישראלים ונפצעו מעל ל-11. יום למחרת הפיגוע, המריא מטוס "שמשון" לאיסטנבול על-מנת להטיס את ארונות ההרוגים והפצועים בחזרה לישראל, יחד עם אנשי יחידת הפינוי והחילוץ הקרבי בהיטס (669) ונציגי פיקוד העורף. "טסנו טיסה מהירה לטורקיה כדי להגיע כמה שיותר מהר", מספר סא"ל יואב, מפקד טייסת "הפילים" וקברינט המטוס. "לאחר הנחיתה באיסטנבול שינינו את התצורה של תאי המטען במהירות כדי לקלוט את הפצועים והארונות. הוזנקנו למשימה עם הרבה חוסר וודאות, לא ידענו מה יידרש מאתנו. אולם לצערי, יש לנו ניסיון רב בארגון משלחות לסיוע הומניטרי. זוהי זכות גדולה להוביל אירוע מסוג זה, תחושת גאווה, האירועים האלה מראים לנו בשביל מה אנחנו פה".


המשימה המבצעית הראשונה אותה ביצע ה"שמשון" היה ההזנקה לקטמנדו, נפאל | צילום: יששכר רואס

בקרוב: כמות ה"שמשונים" תכפיל את עצמה
שנת 2016 נחשבת כשנת עשייה משמעותית עבור אנשי טייסת "הפילים": בקיץ תעבור הטייסת ביקורת כשירות מיוחדים ותקלוט מטוסי "שמשון" נוספים, עליהם יותקנו המערכות המיוחדות לפני הגעתם. על-אף שעבר את הביקורת המבצעית לא מזמן, ה"שמשון" מביא תוצרים מבצעיים לחיל-האוויר, מקבע את מקומו כמטוס מוביל במערך התובלה הכבדה, וכבר הספיק להוכיח את עצמו במשימות מבצעיות בנפאל ובטורקיה.


בקיץ תעבור הטייסת ביקורת כשירות מיוחדים ותקלוט מטוסי "שמשון" נוספים | צילום: יששכר רואס