יומן ארועים

Bookmark and Share
איך עושים דוקטורט במקביל לשירות הצבאי? פורסם בתאריך 26.04.2016
תגיות: אנשים , המערך הטכני , להק הציוד , מדע
הכירו את הדר בן גיודה: הוא סרן במחלקת הנדסת כלי-טיס, ובמקביל דוקטורנט צעיר במיוחד לייצר פריצת דרך בתחום האווירודינאמיקה לשימושו של חיל-האוויר. במקביל הוא יודע גם לא מעט על ינשופים (הציפור, לא המסוק), וכל זה בגיל 27 בלבד
אילון טוהר

במחלקת הנדסת-טיס, מדור אווירונאוטיקה, תוכלו למצוא קצין בדרגת סרן שבמקביל לעיסוקיו השוטפים כקצין בחיל נמצא בעיצומו של מחקר שאפתני שעשוי לשפר את יכולותיו המבצעיות של החיל, והוא בן 27 בלבד: סרן הדר גיודה עובד בימים אלה על הדוקטורט שלו בו הוא חוקר את הינשופים - הציפור, לא המסוק.

על אף שהינשוף נחשב לסמל לחוכמה וללמדנות, והוא אף מתנוסס בסמלם של העתודאים, סרן גיודה מגלה שהוא אינו נחשב לעוף חכם במיוחד. עם זאת, הינשוף ניחן ביכולת אחרת שהופכת אותו לטורף מיומן: מעופו שקט כל-כך, שהעכברים והזוחלים אותם הוא צד לא חשים בו דואה מעליהם עד לרגע שבו הם נלכדים בטפריו. כושר התעופה השקט של הינשוף אולי מיועד לעזור לו במלאכת הציד, אבל מה אם ניישם את המאפיינים המקנים לו את היכולת הזאת על מטוסי חיל-האוויר?


צילום: מור צידון

בין מעוף הציפור למעוף המטוס
סרן גיודה החל את דרכו כעתודאי והשלים תואר ראשון בהנדסה כימית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. לקראת סוף התואר, נתקל גיודה במחקר שקשור לתעופת ציפורים, וגילה את תשוקתו לאווירודינאמיקה. לדבריו, הוא אוהב לחקור את הטבע. "הגשתי בקשה להשלים תואר שני לפני הגיוס ובהתחלה נעניתי בשלילה. הייתי צריך להיאבק על כך, ולמדתי שלעולם אסור לוותר", הוא מספר.

הוא השלים תואר שני בהנדסת מכונות באוניברסיטת תל-אביב ולאחר גיוסו החליט להתחיל את הדוקטורט במסגרת תכנית "מדען מצטיין" של אגף כוח-האדם, המאפשרת לבודדים להשלים את התואר השלישי שלהם תוך כדי השירות. "אפשר ללמוד הרבה מהטבע סביבנו לתועלת האדם", מסביר סרן גיודה. "כרגע המחקר שלי מנסה להבין כיצד הינשוף מייצר תעופה שקטה מבחינת זרימה אווירודינאמית, מתוך כוונה להפיק לקחים שחיל-האוויר יוכל להשתמש בהם כפתרון טכנולוגי ומבצעי".


צילום: מור צידון

כטב"ם עם כנפי נוצות?
כדי לממש מטרה זו נסע סרן גיודה לקנדה בזמן שירותו הצבאי למשך כחודש, כדי לבחון את תעופתו החרישית של הינשוף במסגרת ניסוי ראשון מסוגו. לצורך הניסוי השתמשו סרן גיודה וחבריו לצוות בינשוף חי שנלקח מהספארי לטובת הניסויים, ולו ניתן השם "גרמלין" בשל עיניו הגדולות. כמובן שאין סיבה לדאגה: הכול נעשה תחת כללי הפיקוח הנוקשים של הממשל הקנדי כדי לוודא שלא מתרחשת פגיעה בגרמלין היקר.
"מעופו השקט של הינשוף נובע בין היתר מהנוצות הרכות שלו, שמרככות את הסאונד בחיכוך עם האוויר", מפרט סרן גיודה.

אז אתה מציע לכסות את המטוסים שלנו בנוצות רכות?

"כמובן שלא", צוחק סרן גיודה. "אבל למה שלא נבצע להם מודפיקציה (התאמה) על-ידי יצירת חספוס מסוים שידמה את המנגנון המצוי בקרב ינשופים? זה עשוי להיות פתרון ישים ורלוונטי בעיקר במערך שהולך ומתפתח בשנים האחרונות - מערך כלי-הטיס הבלתי-מאוישים (כטב"מים) באופן תיאורטי".

נכון לעכשיו סרן גיודה לא החליט מה צופן העתיד בפניו, אך הוא צפוי לסיים את העשור השלישי לחייו עם שלושה תארים ושירות צבאי טכנולוגי, כך שכנראה לא מעט אפשרויות פתוחות בפניו. מה שכן, הוא מבטיח שעל אף התמרון בין צבא לבין דוקטורט, יש לו זמן אפילו לחיים חברתיים. "הרבה אנשים מופתעים כשהם נתקלים בסיפור שלי, ושואלים איך אני מצליח לעשות דוקטורט בגיל כל-כך צעיר ותוך כדי השירות. עם כל העזרה של הצבא, בסופו של דבר אני צריך להקריב הרבה מהזמן הפרטי שלי כי דוקטורט זה עסק די תובעני", מודה סרן גיודה. "עם זאת, חיל-האוויר נותן לי את הפלטפורמה לבצע את הדוקטורט שעליו חלמתי וזה ממש לא מובן מאליו. החיל רואה את הפוטנציאל שטמון במחקר ואת התרומה שהוא יכול להפיק ממנו בעתיד".