יומן ארועים

Bookmark and Share
שנת האדיר: "חה"א של 2016 הוא החזק שהיה אי פעם" פורסם בתאריך 03.04.2016
תגיות: אדיר (F-35I)
בכנס הביטחון הלאומי ה-12 של מכון פישר עסקו השנה בנושא "חיל-האוויר בעידן הדור החמישי" שמובילו הוא כמובן מטוס ה"אדיר" (F-35). ראש מטה חיל-האוויר: "המטוס הוא מרכיב משמעותי ביכולת ההרתעה של חיל-האוויר
נועה פניגשטיין

מפקדים בכירים בחיל-האוויר בהווה ובעבר, חברי כנסת ובכירי התעשיות הביטחוניות בארץ ובעולם השתתפו בכנס הביטחון הלאומי ה-12 של מכון פישר בשיתוף מגזין ישראל דיפנס, שהתקיים בסימן "חיל-האוויר בעידן הדור החמישי".

במרכז הכנס עמד מטוס ה"אדיר" (F-35I), מטוס הדור החמישי החמקן שעתיד לנחות בישראל ב-12 בדצמבר 2016 בבסיס נבטים ולפתוח עידן חדש בתפיסה המבצעית, תפיסת האחזקה ותפיסת האימונים של החיל ושל צה"ל.

ראש מטה חיל-האוויר, תא"ל טל קלמן, היה אחד מהדוברים המרכזיים בכנס והתייחס בנאומו לאיומים הביטחוניים המעסיקים את חיל-האוויר, וניסה להפריך חלק מהשמועות ומהטענות שנשמעו על פרויקט ה"אדיר" בתקשורת העולמית והישראלית. "אני שומע טענות רבות לכאן ולכאן על מטוס ה-F-35, בעיקר בתקשורת. אני קורא דברים שבינם ובין המציאות הקשר נמוך", אמר תא"ל קלמן בנאומו. "אני שומע אמירות על עיכובים ובעיה לייצר יכולת מבצעית ואילו במציאות, המטוס כבר מבצעי במארינס (חיל-הנחתים האמריקאי) ובחודשים הקרובים יהיה מבצעי בחיל-האוויר האמריקאי. אני שומע שהמטוס הזה יקר, ואילו במציאות מחירו נמוך מחלק מהמטוסים האחרים בשוק ועלותו במגמת ירידה. אני שומע שיש בעיות תוכנה במטוס, ואילו ממה שיצא לי לחוות בסימולטור המטוס בארה"ב, התוכנה של המטוס, שנמצאת כיום בתהליכי פיתוח, היא קפיצת מדרגה ממה שיש במטוסים הנוכחים".


ראש מטה חיל-האוויר: "אני קורא דברים בתקשורת שבינם ובין המציאות הקשר נמוך" | צילום: מור צידון

בנאומו שטח ראש מטה חיל-האוויר את המגמות הביטחוניות בזירה שמשפיעות ישירות על חיל-האוויר ועל תפיסת הפעלתו: "אנחנו חיים בתקופה בה המזרח התיכון רוחש וגועש, והקבוע היחיד במזרח התיכון הוא השינויים. אנחנו מזהים התעוררות משמעותית של האיסלאם הקיצוני והג'יהאד העולמי במדינות שמסביבנו, היוצרות לחימה של צבא מול ארגוני טרור", הוא הסביר. "לצד הג'יהאד העולמי, יש מדינות שמתכוונות לממש עסקאות נשק בשווי מילארדי דולרים. נשק מערבי ומזרחי מתקדם ביותר נכנס למשוואה ונקלט במדינות שסובבות אותנו. אי אפשר להתעלם ממרוץ החימוש במזרח התיכון, ובשילוב עם חוסר היציבות, המרוץ הזה מציב בפנינו סכנה גדולה. ריבוי קואליציות מרובות משתתפים באזור מחייבת את חיל-האוויר לשמר את האינטרסים של הגנת שמי מדינת ישראל בתיאום עם גורמים שונים. המגמה החמישית היא התפתחות האיום הבליסטי על מדינת ישראל".

"היתרון האיכותי של צה"ל וחיל-האוויר יגדל עם הגעת המטוס ללא שום צל של ספק. חיל-האוויר של 2016 הוא חזק מאוד, והחזק שהיה אי פעם. המטוס בראייתי הוא מרכיב משמעותי ביכולת ההרתעה של חיל-האוויר".


ראש מטה חיל-האווירה הציג את המגמות הביטחוניות בזירה שמשפיעות ישירות על חיל-האוויר  | צילום: מור צידון


טקטיקן ולא מפעיל מערכות
במהלך הכנס נערך גם פאנל טייסים, בו השתתף מפקד חיל-האוויר בדימוס, אלוף (מיל') איתן בן-אליהו, אלן נורמן, טייס הניסוי הראשי של פרויקט ה-F-35 העולמי וגנרל במילואים גארי נורת', סגן נשיא בכיר ב"לוקהיד מרטין". "טסתי על מעל 70 סוגי מטוסים שונים, הייתי בצוות ההקמה של מטוס ה-F-22 ולמטוס הזה יש טכנולוגיה שלא ראיתי מעולם", אמר טייס הניסוי על ה-F-35. "הוא קל להטסה ומאפשר לטייס להתרכז בלהיות טקטיקן, ולא מפעיל מערכות".

כאשר נשאל האם התותח של האף 35 יהיה יעיל בקרבות אוויר, לעומת מטוסי הדור הרביעי, ענה גנרל נורת': "עקרונית כן. יחד עם זאת, כדי להגיע למצב שבו תצטרך להשתמש בתותח בקרב אוויר תצטרך להגיע למרחק של כמה עשרות מטרים מהמטוס השני, ואילו עם ה-F-35 לא תצטרך לעשות זאת. המטוסים מעוצבים להפיל מישהו רחוק מטווח ראייה, באמצעות שימוש ברדאר ובסנסורים. אידאלית - לא צריך בכלל להיכנס לקרב אוויר. ואם נכנסת, אתה תשאל את עצמך, למה בכלל עשיתי את זה?".


"אם נכנסת לקרב-אוויר עם ה-F-35, אתה תשאל את עצמך, למה בכלל עשיתי את זה?" | צילום: מור צידון

ללא עליונות אווירית
אלוף (מיל') בן-אליהו, יחד עם חבר הכנסת יואב קיש, טייס קרב בשירות מילואים בחיל-האוויר, התנסו בדמיין מיוחד שהובא לישראל וסיפק להם חוויה דומה לטיסה ב-F-35. "הופתעתי", הודה בן-אליהו. "בשבילי זה היה פשוט מאוד להטסה, ידידותי לטייס. העיצוב הידידותי לא משאיר הרבה מקום לטעויות בהטסה עצמה. אנחנו צריכים לסמוך על דור הטייסים החדש, הדור שגדל על משחקי וידאו וסמארטפונים ונכנס לסביבה הזאת מנקודת התחלה גבוהה יותר משלנו".

אולם מלבד ההטסה הפשוטה, היתוך המידע העצום, יכולות התמרון והתקשורת, התכונה האסטרטגית והמסקרנת ביותר של המטוס היא החמקנות שלו. ה"אדיר" יהיה החמקן הראשון בתולדות החיל הישראלי, ונחיתתו תשפיע משמעותית על כל התפיסה המבצעית של החיל. "האסטרטגיה הבסיסית של כוח אווירי מאז שחר התעופה היא השגת עליונות אווירית על היריב", פירט אלוף (מיל') בן-אליהו. "בישראל מדובר בנושא קריטי במיוחד כאשר הכוח האווירי משחק תפקיד משמעותי בסיוע לכוחות הקרקע, והזמן הוא הגורם החשוב ביותר. הפלטפורמה הזאת חמקנית ולכן היא תאפשר טיסה בחופשיות תוך התעלמות מהאיומים עצמם. כך יוכל הטייס לעשות מה שירצה מבלי להשיג עליונות אווירית - שינוי תפיסה מרחיק לכת בהפעלת החיל".


אלוף (מיל') איתן בן-אליהו: "לא צריך עליונות אווירית" | צילום: מור צידון