יומן ארועים

Bookmark and Share
"יש לנו את האמצעים והמיומנות לטוס בלילה" פורסם בתאריך 23.02.2016
תגיות: תרגילים ואימונים , מערך הקרב , רעם (F-15I) , סופה (F-16I) , טיסות לילה
תקיפות בשעות הלילה מהוות נתח משמעותי בפעילותו המבצעית של חיל-האוויר. לאור התפתחות הטכנולוגיה ובהתאם לזירה המשתנה, מתאמנים אנשי החיל על פעילות בכל שעות היממה – היתרונות, האתגרים והאיום הישן שמקבל משנה תוקף בשנית
שחר צורני

שעת לילה מאוחרת. 10 מטוסי קרב חותכים את השמיים וטסים אל עבר גבולות מדינת ישראל לביצוע אימון משימת תקיפה בזירה הצפונית. אור הירח והשקט המאפיין את הלילה השחור מעידים כי כולם כבר ישנים. למרות העייפות והחושך, פועלים אנשי צוות-האוויר והמערכים תומכי הטיסה גם בלילה ונדרשים לבצע את משימתם באופן הטוב ביותר.

הטייסים והנווטים מטייסות ה"סופה" (F-16I) וה"רעם" (F-15I) בחיל השתתפו בסדנת לילה בשבוע שעבר, שהכינה אותם לתרחישים מסוג זה בדיוק. "יש לנו את האמצעים והמיומנות לטוס בלילה", אמר סגן אור, נווט קרב מטייסת "הפטישים" המפעילה את מטוס ה"רעם". "פעילות בלילה היא אחת ממשימות הליבה של מטוסי ה'סופה' וה'רעם'. זו משימה שאנחנו מבצעים באופן שגרתי ולכן אנו צריכים לתרגל אותה".


"פעילות בלילה היא אחת ממשימות הליבה של מטוסי ה'סופה' וה'רעם'" | צילום: יונתן מור

המפתח לניצחון: טכנולוגיה ואנשים
חיל-האוויר נדרש להשגת עליונות אווירית והגנה על שמי המדינה. על-מנת לעמוד במטרות אלו פועל החיל בכל שעות היממה, כאשר מרבית מטיסותיו מתבצעות דווקא בחסות החשכה. לביצוע משימות בשעות הלילה יתרונות רבים וחשיבות גדולה. "בלילה לאויב קשה יותר לגלות ולזהות את מטוסינו", הסביר סגן יותם, נווט קרב מטייסת "הנגב", שמטיסה "סופה" והובילה את הסדנה.

כאמור, ייעודם של מערכי ה"סופה" וה"רעם" בחיל הוא בין היתר פעילות לאור ירח. "הטייסות הללו יודעות לטוס בגובה נמוך ולכן הן אלו שמתמקדות בטיסה ארוכת טווח בלילה", פירט סגן יותם. בהתאם לכך התמקדה הסדנה בטיסה נמוכה, בדממה ובעומק, תוך התחשבות בזירה הדינאמית, מגוון האיומים והשחקנים, ביניהם טיסות הקואליציה, נוכחתם של ארגוני טרור על הגבולות. "התאמנו על משימת תקיפה של מטרה מורכבת בזירה הצפונית וניווט בטיסה בגובה נמוך תוך התחשבות באילוצים ובדילמות מבצעיות. המתאר שילב איום של סוללות טק"א (טילי קרקע-אוויר) ואיום אוויר-אוויר - איום שאנו מבינים שעשוי לחזור ולהיות רלוונטי".

הטכנולוגיה והאמצעים שעומדים לרשות מערך הקרב של חיל-האוויר בעידן המודרני מאפשרים ריבוי תקיפות בלילה, אך הם לבד אינם מספיקים - לצד זאת נדרשים אנשי צוות-האוויר לפעול בדיוק רב, ולשים לב גם לפרטים הקטנים ביותר. החושך המקשה על הראייה יחד עם נהלי הבטיחות המחמירים גורמים לטיסה בלילה להיות מורכבת ומאתגרת. "במהלך האימון שיתפנו פעולה עם טייסת 'ענקי המדבר'. כל גיחה נפתחה בתדלוק אווירי, משימה שבפני עצמה מורכבת יותר לביצוע בשעות הלילה לעומת שעות היום. בנוסף עבדנו עם אנשי מערך הבקרה מהיב"א (יחידת בקרה אזורית) הדרומית וביחד איתם ניהלנו את שמי המדינה", סיפר סגן יותם. "מדובר בשבוע מאתגר מאוד גם לנו וגם למערכים תומכי הלחימה שעובדים עד השעות הקטנות של הלילה", הוסיף סגן אור. "אנו צריכים להיות ערניים ולפעול במהירות ובבטיחות, במיוחד לאור העובדה שהשמיים שלנו צפופים מאוד".


הטכנולוגיה והאמצעים שעומדים לרשות מערך הקרב של חיל-האוויר בעידן המודרני מאפשרים ריבוי תקיפות בלילה | תמונת ארכיון