יומן ארועים

Bookmark and Share
מחטיף אנרגיה ועד סכין קומנדו: ציוד הטייסים פורסם בתאריך 21.02.2016
תגיות: מערך הקרב , המערך הטכני
מקסדת הטיסה, דרך חליפת הלחץ ועד לציוד מילוט בעת נטישה: על כל אלו אמונים אנשי הצב"ה (ציוד בטיחות והצלה). הכירו את הציוד איתו עולה כל טייס קרב לטיסה
נדב שחם

כאשר אנשי צוות-האוויר נוחתים על המסלול לאחר גיחה וצועדים אל עבר הטייסת, ניתן להתרשם מכמות הציוד הרבה אשר נמצאת על גופם: חליפת הלחץ, הקסדה, המצנח ועוד ציוד חיוני אשר נמצא שם כדי להבטיח שיעברו את הטיסה בשלום, וידעו להתמודד עם כל מצב בלתי צפוי אותו עלולים לפגוש באוויר. מי שישקיע ויגיע לדת"ק המטוסים, יוכל לראות מבעד לחופת המטוס ציוד נוסף הנמצא באופן קבוע בקוקפיט ומשמש את אנשי הצוות בעת נטישה.

על כל הציוד המדובר אחראיים אנשיי הצב"ה (ציוד בטיחות והצלה) אשר נמצאים באופן קבוע בכל הבסיסים ותפקידם לספק ולתחזק את הציוד החיוני והמורכב. "עבודתנו מתבצעת 24 שעות ביממה ומטרתה הצלת חיים. אף איש צוות-אוויר לא יעלה לגיחה מבלי שציודו עבר בדיקה כנדרש", קבע מ"ע צב"ה בבסיס חצור, רס"ב איתן.


צילום: איילת אדר

הכל בראש
לאחרונה, הושלמה הצטיידות מערך הקרב בקסדות התק"ע (תצוגת קסדה עילית) - הקסדות המתקדמות מבית "אלביט" שעמן חוויית הטיסה הקרבית שונה לחלוטין מאשר בלעדיהן. היתרון הבולט של קסדת התק"ע הוא שהיא מקרינה לטייס את נתוני הטיסה כמו הגובה, המהירות וקווי האופק, אל מול עיניו של הטייס. "התק"ע משדרגת משמעותית את הטיסה", ציינה קמ"ד צב"ה במטה חיל-האוויר, רס"ם ליטל גרני. בנוסף, התק"ע נעזרת בטכנולוגיה המאפשרת לטייס התמצאות טובה יותר באוויר. אולם ייחודה המשמעותי ביותר של הקסדה הוא יכולתה לשעבד את חימוש המטוס, כך שאיש צוות-האוויר בקוקפיט יכול להכווין את הטיל למטרה על-פי מבטו, ולא נדרש להזיז את "אף" המטוס. "אנו שמחים שלאחר תהליך ארוך כל טייסי הקרב בחיל-האוויר מצוידים בקסדות התק"ע, סיפרה רס"ם גרני. "כעת אנו עמלים על הצטיידות כל נווטי הקרב בחיל בקסדות אלו".

בניית קסדה הינה תהליך ארוך המורכב מכמה שלבים. תחילה מקבלים אנשי הצב"ה מחברת "אלביט מערכות" את שלד הקסדה אשר דומה בצורתו לקונכייה. לאחר מכן קודחים במקומות המתאימים ותופרים עור במעטפת הקסדה. מאוחר יותר מצרפים ספוג המשמש לגליל אטימת רעש. במקביל לשלב זה מגיע איש צוות-האוויר לצורך יציקת בסיס הקסדה כך שיתאים באופן מושלם לראשו. "אנו מתאימים לכל איש צוות אוויר ממערכי הקרב והמסוקים קסדה שמותאמת אישית לו על מנת שיטוס בצורה מיטבית", אומר רס"ב איתן.


צילום: איילת אדר

נטישה בטוחה
לא רק קסדת הטיסה מהווה לציוד הייחודי אותו נושא לוחם צוות-האוויר. כל טייס או נווט העולה לגיחה מסתכן בתקלה או אירוע שיגרום לנטישתו את המטוס. לשם כך נושאים אנשי צוות המטוס ציוד רב שמטרתו לסייע להם לשרוד את הנטישה - בכל מקום בו יאלצו לנטוש.

ה"חגור" המכיל ציוד מילוט ראשוני דוגמת מכשיר קשר, חוסם עורקים וזיקוקים. בנוסף מורכב על החגור תא ציפה שנועד למנוע טביעה לאחר נטישה מעל הים. "תא הציפה מופעל אוטומטית בזמן הנטישה והמגע עם המים, וזאת על-מנת שגם אם איש צוות-האוויר יאבד את הכרתו עדיין ראשו יהיה מעל המים", הסביר רס"ב איתן. בנוסף לחגור, הג'י-סוט (חליפה המזרימה דם אל הראש בעזרת לחץ על הגפיים והבטן) נכלל גם הוא בציוד האישי של אנשי הצוות. לחליפה ישנן שש מידות והיא מותאמת אישית לצוותי האוויר על ידי משיכת חוטים ורוכסני התאמה.

הציוד המורכב על כיסא המפלט של המטוס הינו הציוד הצף המכיל בין היתר סירת הצלה אישית, מכשיר איתור, 20 שקיות מים, סכין קומנדו, צבע לזיהוי במים, ביגוד טרמי וחטיפי אנרגיה המכילים כ-1200 קלוריות כל אחד. "בנוסף לאנשי מבנה הצב"ה של הבסיס יש חיילת צב"ה הנמצאת בכל טייסת ומכינה את הצוותים לפני הגיחות", ציין רס"ב איתן.

 
צילום: איילת אדר