יומן ארועים

Bookmark and Share
החיים מעבר למהירות הקול פורסם בתאריך 22.01.2016
40 שנה חלפו מאז טיסתו הראשונה של מטוס ה"קונקורד", מטוס הנוסעים העל-קולי שעשה היסטוריה. כיצד טייסי ונווטי הקרב של חיל-האוויר מתמודדים עם המהירות הגבוהה, ומי הוא מטוס הקרב המהיר בהיסטוריה?
נדב שחם

בחודש אוקטובר בשנת 1947 לראשונה מהירות הקול נחצתה בזמן טיסה. הטייס שעשה זאת היה צ'אק ייגר האמריקאי, שטס באותה תקופה על מטוס ה-"בל X-1", מטוס ניסוי אמריקאי המונע במנוע רקטי. בדיוק לפני 40 שנה המריא מטוס ה"קונקורד" האגדי, מטוס הנוסעים העל-קולי, לטיסתו המסחרית הראשונה ועשה היסטוריה בעולם התעופה.

בעוד שמטוס ה"קונקורד" הפסיק לטוס, יום שגרתי בחייהם של טייסי הקרב עובר מהירות מדהימה, ובעזרת הטכנולוגיות המתקדמות ניתן לחצות בקלות את מהירות הקול בזמן טיסה. החיים במהירות גבוהה דורשת מאנשי צוות-האוויר למתוח את יכולותיהם הפיזיות והקוגניטיביות אל הקצה: הם מבצעים החלטות מבצעיות ומרחיקות לכת בשברירי שנייה, מפעילים מערכות במהירות מדהימה ומעבירים את גופם באופן יומיומי חוויה שהגוף האנושי לא נועד לחוות.


בדיוק לפני 40 שנה המריא מטוס ה"קונקורד" האגדי, מטוס הנוסעים העל-קולי, לטיסתו המסחרית הראשונה

"במטוסים המודרניים הכל קורה מהר"
הסכנה הגדולה בטיסה עם תמרונים (פניות חדות) במהירות גבוהה, היא התעלפות עקב כוח ג'י גדול שמופעל על טייסי ונווטי הקרב שבקוקפיט. עקב המשיכה האדירה שאנשי צוותי-האוויר, ליבם מתקשה להזרים דם אל הראש, מה שעלול לגרום לאיבוד הראייה ואף להתעלפות. לכן, טייסי ונווטי הקרב של חיל-האוויר באופן יום יומי בהתמודדות עם כוח הטבע החזק.

"במטוסים המודרניים הכול קורה מהר יותר, קצב הפעולות בטיסה הרבה יותר גבוה", אומר סרן איתי מטייסת "מאמני הקרב". "אנו עוברים קורס להתמודדות עם הג'י, ובנוסף ישנן טכניקות שונות של כיווץ שרירי הבטן בזמן הטיסה בשביל להזרים דם מהגפיים והבטן אל עבר הראש.

הצוותים נדרשים לעבור אימון ייעודי להתמודדות עם כוח ג'י בהולנד וגרמניה, בסימולטור המדמה תא-טייס של מטוס שמסתובב במהירות גבוהה הגורמת לכוח ג'י גדול. היבט נוסף בהתמודדות עם הג'י, הינו אורח החיים של אנשי צוות-האוויר, שנדרשים לאכול בדיאטה מסודרת. "אורחות חיים הן חשובות ביותר בהליך ההתמודדות עם המהירות בטיסה במטוס קרב. מי שמקפיד על תזונה נכונה וישן טוב עמיד יותר בצורה ברורה".


"במטוסים המודרניים הכול קורה מהר יותר, קצב הפעולות בטיסה הרבה יותר גבוה"

המהיר מכולם
בחלוף השנים יוצרו לא מעט מטוסים מאוישים שונים וייחודים כאשר כל מטוס מתפאר ביתרון מסוים. מהירות, גודל ומשקל הם רק חלק מן הפרמטרים עליהם מסתכלים חובבי התעופה בעת בחינת יכולות המטוס.

המטוס המאויש אשר מחזיק בתואר המהיר בהיסטוריה הינו מטוס הריגול לוקהיד SR-71 (שמכונה "הציפור השחורה"). המטוס שהיה בשירות חיל-האוויר האמריקאי בין השנים 1964-1988 יכול היה להגיע למהירות מירבית של 3.3 מאך ולטוס 5400 ק"מ ברציפות ללא כל תדלוק. לשם השוואה, מטוס ה"אדיר" (F-35), מטוס הקרב החדיש שיצטרף לשורות חיל-האוויר הישראלי בדצמבר הקרוב, יוכל להגיע רק למחצית ממהירות הטיסה של "הציפור השחורה".

את המטוס יצרה חברת "לוקהיד מרטין" לצורכי ריגול של ארגון הביון האמריקאי ה-CIA. טווח טיסתו הארוך במיוחד התאים למשימת הריגול. בנוסף, למטוס הייתה יכולת תדלוק אווירי שאפשרה לו להישאר באוויר לאורך זמן רב. למטוס היו מצלמות ומערכות מודיעין מתקדמות אשר הקנו לו יכולת ריגול טובה במיוחד. על אף נסיונות ההפלה הרבים, אף לא אחד מ-32 המטוסים הופל על-ידי צבאות זרים.

המטוס היה גם שותף פעיל במלחמת יום הכיפורים. בעזרת יכולות הצילום המרשימות שלו, הביא המטוס מידע חשוב מאין כמוהו על הכוחות המצרים והסורים אשר חלקו הועבר למודיעין הישראלי ותרם רבות לפעולות ההתקפיות במלחמה. גיחות המטוס יצאו מנמל תעופה במדינת ניו יורק וכללו שישה תדלוקים באוויר לצורך הגעה לאזור הלחימה. בנוסף, המידע על מיקום הכוחות עזר לגורמים המדיניים בעולם בניהול המשא ומתן להשגת הפסקת אש.


המטוס המאויש אשר מחזיק בתואר המהיר בהיסטוריה הינו מטוס הריגול לוקהיד SR-71 שמכונה "הציפור השחורה"