יומן ארועים

Bookmark and Share
"ה'רעם' ימשיך להיות המטוס האסטרטגי" פורסם בתאריך 19.01.2016
תגיות: מערך הקרב , רעם (F-15I) , טייסת "הפטישים" , אדיר (F-35I)
היום לפני 18 שנים נחתו מטוסי ה"רעם" (F-15I) הראשונים בבסיס חצרים. מאז ועד היום ביצע המטוס משימות שונות שזיכו אותו בתואר המטוס האסטרטגי של החיל. מה יהיה מקומו של המטוס המתבגר בעידן ה"אדיר"?
שחר צורני

19 בינואר 1998: עשרות אנשים מילאו את בסיס חצרים וחיכו בציפייה לנחיתתו של מטוס הקרב החדש והמתקדם שרכש חיל-האוויר - "רעם" (F-15I). לנוכח המציאות הביטחונית בימים שלאחר מלחמת המפרץ ועל רקע שאיפותיה של איראן להשגת נשק גרעיני, עלה הצורך במטוס קרב שיתאים למילניום החדש. לאחר בחינת מטוסים מדגמים שונים, הוחלט לרכוש את ה-F-15I Strike Eagle האמריקני שעבר שדרוג על-ידי מערכות ישראליות, כונה "רעם" ונקלט בטייסת ה"פטישים".

18 שנים לאחר נחיתתו של המטוס המתקדם בארץ, האם ה"רעם" עודנו המטוס האסטרטגי של החיל, גם לאחר שנות התבגרות רבות ורגע לפני נחיתת מטוס ה"אדיר" (F-35I)?

 
האם ה"רעם" עודנו המטוס האסטרטגי של החיל? | תמונת ארכיון

מרחיב את הגמישות של חה"א
קליטת מטוסי ה"רעם" העצימה את הפער האיכותי שהיה קיים בין ישראל לבין מדינות ערב. עם הגעת המטוסים הם הפכו לחוד החנית של חיל-האוויר, לקחו חלק במבצעים רבים, מערכות שונות ומשימות מגוונות ונחשבים למטוסים האסטרטגיים של חיל-האוויר. "ה'רעם' הוא מטוס בעל הרבה כשירויות, יש לו יכולת נשיאה טובה ויכולת הטמעה", מפרט ראש ענף מטוסים בחיל-האוויר. "השילוב של היכולות הללו מאפשר לו להגיע לטווחים רחוקים, וככזה הוא מנוצל למשימות ייחודיות".

מטוסי ה"רעם" מרחיבים את הגמישות של חיל-האוויר ולוקחים חלק חשוב בשמירה על עליונות אווירית ובהגנת שמי המדינה. "ה'רעם' מותאם לכל האתגרים במזרח התיכון. הוא פלטפורמה אמינה ומוכחת, בעל גוף חזק ושני מנועים", מוסיף רע"ן מטוסים. "לא בכדי הוא ממשיך לטוס ולבצע משימות רבות גם אחרי 18 שנים. כמטוס שמפעילה רק טייסת אחת יש לו את כל יכולות הקצה שהיינו רוצים בכלי-טיס".

בשנים הקרובות: מכ"ם חדש ל"רעם"
כאמור, ה"רעם" נתפס כיום כמטוס איכותי העונה על צרכים רבים של הזרוע הארוכה של צה"ל. האם גם כאשר ינחת בארץ מטוס ה"אדיר", מטוס הקרב הרב-משימתי מהדור החמישי, ישמור ה"רעם" על מעמדו וייחודיותו? 

"ה'רעם' ימשיך להיות מטוס אסטרטגי", קובע רע"ן מטוסים. "הוא מטוס בעל יכולות נשיאה טובות, והוא מוביל גם בתחום המשימות ואמצעי הנשק הייחודיים. צריך לזכור שייקח זמן עד שמטוס ה'אדיר' יקלוט את כל הכשירויות והנשקים".

יחד עם זאת, בעידן ה"אדיר" יעברו חלק ממשימותיו של ה"רעם" לטובת המטוס החדיש. לצד זאת, בחיל-האוויר ממשיכים לפתח את הפלטפורמה הוותיקה והיעילה: "בסופו של יום כשאנחנו רוצים להגיע עם מעט כלי-טיס והרבה חימוש למקום מרוחק - ה'רעם' מנצח", אמר רע"ן מטוסים. "לצד זאת, גילו של המטוס בהחלט דורש טיפול אחזקתי והחלפת רכיבים ואנו ממשיכים לשפר אותו בהיבטי מערכות האוויוניקה. כשלב ראשון יעשו פעולות אחזקה בעיקר בתחום התוכנה, ובהמשך אנו עובדים על החלפת המכ"ם. בשנים הקרובות המטוס הולך לקלוט יכולות משמעותיות גם בתחומי ההגנה וההתקפה".


בשנים הקרובות יקלוט המטוס יכולות הגנה והתקפה נוספות | תמונת ארכיון