יומן ארועים

Bookmark and Share
זרוע ארוכה: מטוסי "ראם" שברו 3 שיאים פורסם בתאריך 09.11.2015
במהלך תרגיל ה"רד-פלאג" בחודש אוגוסט האחרון שברה טייסת "ענקי המדבר" המפעילה את מטוסי ה"ראם" (בואינג 707) מספר שיאים מרשימים. אחד מהם – הטיסה הישירה הארוכה ביותר שבוצעה בחיל-האוויר. "השיא מראה מה מרחב האפשרויות של הטייסת"
טליה יריב

רחוקים יותר, ארוכים יותר, עוצמתיים יותר: אנשי טייסת "ענקי המדבר" המפעילה את מטוס ה"ראם" (בואינג 707) שברה שלושה שיאים אישיים, כשבראשם הטיסה הישירה הארוכה ביותר שביצע חיל-האוויר הישראלי אי פעם, במסגרת מטס ההעברה מתרגיל ה"רד-פלאג" שהתקיים באוגוסט האחרון בנבאדה, ארה"ב.

מטס ההעברה לתרגיל היה מבצע מורכב, שאימן את צוותי הטייסת באחת היכולות האסטרטגיות של חיל-האוויר: הגעה לכל מקום על-פני הגלובוס. "השיאים מדגימים את יכולותיה הגבוהות של הטייסת", מצהיר סא"ל איתמר, מפקד הטייסת. "כל זאת מראה מה מרחב האפשרויות של הטייסת כאשר היא תידרש להן. זה משפר את צוותי הטיסה, נותן לנו ביטחון ביכולותינו ומגדיל את טווח המיומנויות שלנו".

"שבירת השיא היא הפגנת יכולת"
מטס ההעברה מארה"ב בחזרה לישראל בסוף התרגיל תוכנן בקפידה, כאשר בתכנון נכללו מספר עצירות בדרך. במעבר הראשון של המטוסים בדרכם הביתה, זוהתה תקלה באחד ממטוסי ה"ראם" והוא נאלץ להישאר לילה על-מנת שיתוקן, בזמן ששאר המטוסים המשיכו את דרכם לארץ. כדי להיצמד לתכנית המקורית ולפעול על-פיה, החליטו מפקדי המטס כי ברגע שיוכל המטוס להמריא, הוא יתודלק בכמות דלק גדולה מהרגיל ויטוס טיסה ישירה לארץ.

בטיסה הזאת, שבר המטוס את שיא חיל-האוויר במרחק, שעומד כעת על כ-10,000 ק"מ. "אין טייסת שביצעה טיסה כה ארוכה ללא נחיתות ביניים", מספר סא"ל איתמר. "אני רואה את שבירת השיא הזה כהפגנת יכולת. חיל-האוויר יודע שכיום יש לו מטוס שיכול להמריא מלב ארה"ב ולהגיע לנחיתה בארץ וגם להיפך, זה הישג חשוב. המטוסים נחתו בבסיס נבטים בלי הרבה דלק מיותר אבל בצורה בטיחותית וטובה כמו שציפינו".

כמות המטוסים שתודלקו: גדולה מאי פעם
שיא נוסף שנשבר על-ידי "ענקי המדבר" במהלך תרגיל ה"רד-פלאג" היה כמות הדלק שתודלק אווירית ממטוסי ה"ראם" למטוסי ה"בז" (F-15) וה"רעם" (F-15I), במטס ההעברה ובמהלך התרגיל. "כמות מטוסי הקרב שהעברנו במטס, כלומר תדלקנו, הייתה גדולה בחצי מכמות המטוסים שהעברנו אי פעם. כמות הדלק שהעברנו בשבועיים בהם התקיים התרגיל, זהה לכמות הדלק שאנחנו מעבירים לכל מטוסי חיל-האוויר בחצי שנה", הוא מסביר. "בגלל כמות מטוסי הקרב, הגדלנו גם את כמות ה'ראמים'. עד היום, כמות ה'ראמים' הגדולה ביותר שחצתה את האוקיינוס האטלנטי הייתה שלושה, כעת חצו חמישה".

משימת התדלוק האווירי, משימת הדגל של הטייסת, היא משימה מורכבת ויחידה מסוגה, במהלכה נוצר מצב של "התנגשות מבוקרת" בין שני מטוסים ולאחר מכן מתבצע התדלוק. במהלך התרגיל בוצעו עשרות "התנגשויות" מסוג זה. "בכל מערך אחר, הפגישה בין שני המטוסים תיקרא 'תאונה'. אצלנו - זאת המשימה", מסביר סא"ל איתמר. "כמו בכל משימה בחיל-האוויר אותה אנחנו מבצעים, גם בתרגיל שמנו דגש על התחקור וייצור מנגנוני שיפור עצמיים. אנחנו תחקרנו את המטס הלוך לארה"ב, שיפרנו את הדברים שניתן וביצענו אותם למחרת בבוקר. זאת הסיבה שמטס ההעברה חזרה היה מקצועי עוד יותר".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
בתרגיל ה"רד פלאג" שבר המטוס את שיא חיל-האוויר במרחק, שעומד כעת על כ-10,000 ק"מ
בתרגיל ה"רד פלאג" שבר המטוס את שיא חיל-האוויר במרחק, שעומד כעת על כ-10,000 ק"מ

תמונת ארכיון