יומן ארועים

Bookmark and Share
"לוקהיד מרטין" ישראל: "חיל-האוויר הוא יקר ויש סיבה לכך" פורסם בתאריך 08.11.2015
תגיות: אדיר (F-35I) , תעשיות ביטחוניות
מטוס ה-F-35 עבר בשבוע שעבר ניסוי ראשון של ירי תותח באוויר בהצלחה, ובכך חצה עוד אבן דרך בתהליך הפיתוח. ב"לוקהיד מרטין" ישראל כבר סופרים את השניות אחורה לנחיתת זוג המטוסים הראשון בחיל-האוויר. "המטוס מביא כוח הרתעה חדש וקונבנציונלי למדינת ישראל"
טליה יריב ונועה פניגשטיין

מטוס החמקן F-35 עבר בשבוע שעבר ניסוי ראשון של ירי תותח באוויר, בניגוד לטענות שהתפרסמו על כך שלמטוס לא יהיה תותח עד שנת 2019. הניסוי יצא לפועל לאחר 13 ניסויי ירי מהקרקע שהוכתרו כהצלחה בחודש אוגוסט האחרון. חברת "לוקהיד מרטין", האחראית על פיתוח המטוס, מצהירה כי היא עומדת בלוח הזמנים של התכנית, והניסוי הוא עוד נקודת ציון משמעותית בתהליך הפיתוח של המטוס שעתיד לנחות בישראל בסוף שנת 2016.

במשרדי "לוקהיד מרטין" בתל-אביב כבר סופרים אחורה את הדקות והשניות לנחיתת זוג מטוסי "אדיר" (F-35I) ראשון בבסיס נבטים בנגב. "כבר אפשר לדבר במונחים של שנה הבאה. זה מתקרב", אמר בהתרגשות תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל "לוקהיד מרטין" ישראל בראיון בלעדי לבטאון חיל-האוויר.

מטוס ה-F-35 נמצא בלב השיח הציבורי: אומרים עליו שהוא מטוס הקרב המאויש האחרון והמתקדם ביותר בעולם. מצד שני, יש הטוענים כי F-16 ינצח בקרב אוויר ושמחירו מופקע. "המטוס עבר קשיי פיתוח לא קלים וקיבל תגובות עוינות למדי בעולם", מודה שני. "חלק מהתגובות מוצדקות, כי בכל תהליך פיתוח יש קשיים. אבל חלק מזה הוא פוליטיקה, משום שברגע שיש מטוס שהולך לנצח את כל העולם ואין לו מתחרה, אז כמובן שיהיו מי שינסו להאט אותו. כיום הפיתוח ממשיך בצורה חלקה, על־פי לוח הזמנים המעודכן".

האם חיל־האוויר הישראלי צריך F-35?
"למטוסי קרב יש אורך חיים מוגבל ואי אפשר שיהיה חיל־אוויר ללא מטוסי קרב. אפשר לקנות עוד מטוסי F-16 או לקנות את המטוס החדש", הוא עונה. "באותה הזדמנות, גם לא יפילו אותו".

"חיל-האוויר הוא יקר, ויש סיבה לכך"
מחירו הגבוה של המטוס עומד במרכז ויכוח בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם, בעקבותיו עוסקת החברה המפתחת בשנים האחרונות בהורדתו, לא מפחות מאשר בפיתוח המטוס עצמו. "ככל שיש יותר ביקוש ויותר ייצור, יורד מחיר המטוס בהתאמה. קו הייצור עובד ללא הפסקה ומייצר היום כ־150 מטוסים בשנה. בעוד שנתיים יגיע קו הייצור לקצב ייצור של מטוס ביום בממוצע, כלומר מעל 200 מטוסים בשנה", מסביר תא"ל (מיל') שני. "העלות המשוערת של מטוס F-35 שיירכש ב־2018 ויימסר בשנת 2020 למדינת ישראל היא 85 מיליון דולר. עלות המטוס ירדה בעשרות אחוזים לעומת המטוס הראשון שיוצר, גרף מחיר המטוס יורד ויגיע לתחתית שלו בערך בשנת 2017".

האם המטוס שווה את המחיר?
"לא. יותר טוב שיהיה שלום", הוא מחייך. "זה שווה את המחיר. המטוס מביא כוח הרתעה חדש וקונבנציונלי למדינת ישראל. חיל־האוויר הוא יקר ויש סיבה לכך. המטוס הזה יביא לחיל־האוויר יכולות חדשות ופורצות דרך. כמובן שהטילים והמכ"מים בעוד 20 שנה ינסו לפצח את היכולות הללו, אבל עד אז גם המטוס הזה יתפתח. כל בלוק תוכנה יותר טוב מקודמו וגם עם F-35, רק התחלנו".

בתחילת נובמבר 2014 נחנך בתעשייה האווירית לישראל קו ייצור לכנפי F-35. במסגרת החוזה עם "לוקהיד מרטין" תייצר התעשייה האווירית יותר מ־800 זוגות כנפיים במשך כ־15 שנים, בהיקף כספי כולל של כשני מיליארד וחצי דולר. המפעל ייצר כנפיים המיועדות לכל המדינות שיפעילו את המטוס, על אף שישראל אינה חברה במנהלת העולמית לפיתוח המטוס. התעשייה האווירית אינה החברה הישראלית היחידה המשתתפת בפרויקט העולמי וחברת "אלביט מערכות" הישראלית זכתה במכרז לייצור קסדות המטוס הבלעדיות, שמהוות חלק בלתי נפרד מהטסתו.

"לא נכנסנו לתהליך הזה כשותפים, אבל הפער הלך ונסגר במהירות. בגלל שלא היינו חברים ב־JPO לא נתנו בהתחלה להיכנס לקרביים ולעשות במטוס שינויים שיתאימו לנו, התייחסו אלינו כאל משקיפים", הוא מספר. "כשהתחלנו להוביל נסגרו הפערים. ניתן לראות את תשומת הלב של ה־JPO לפרויקט הישראלי ואנשיו מבקרים בארץ בתדירות גבוהה. הם הגיעו להבנה שאנחנו מדינה מובילה".

"אדיר" יביא עמו מהפכה בחיל־האוויר. לא ניתן לקבוע בוודאות כיצד יראה החיל בעוד עשור, אך ברור שפניו ישתנו לחלוטין. "להערכתי, אין ספק שטייסות 'סופה' ו'רעם' יישארו בחיל עוד הרבה שנים קדימה. אני מאמין שנגיע ליותר מ־70 'אדירים' בחיל־האוויר הישראלי", אומר תא"ל (מיל') שני. "כרגע אין תחליף לטייס הקרב. אי אפשר להחליף את היכולת של הטייס לקבל את ההחלטה הנכונה, בזמן אמת. הפער הקטן הזה ישמר לדעתי בין 30־40 שנה".

הדור החמישי יהיה הדור האחרון של מטוסי הקרב?
"לא", קובע מנכ"ל "לוקהיד מרטין" ישראל. "יש כבר מחשבה על הדור השישי".

 
1 | 2 | 3
 
המטוס מביא כוח הרתעה חדש וקונבנציונלי למדינת ישראל
המטוס מביא כוח הרתעה חדש וקונבנציונלי למדינת ישראל