יומן ארועים

Bookmark and Share
"בלו-פלאג" 2015 הגיע לסיומו פורסם בתאריך 29.10.2015
תגיות: תרגילים ואימונים , בינלאומי
מאות משתתפים, עשרות כלי-טיס ובסיס עובדה אחד: התרגיל האווירי הבינלאומי הגדול בתולדות חיל-האוויר, "בלו-פלאג" 2015, הגיע לסיומו והביא את משתתפיו לגבהים חדשים. השנה מתארי הלחימה היו קיצוניים יותר, מגרש האימונים מורכב יותר והשת"פ הבינלאומי: חזק מאי פעם
שחר צורני, אילון טוהר ואליה לויטן

התרגיל האווירי הגדול ביותר בתולדות חיל-האוויר הגיע לסיומו: 245 גיחות, 102 אנשי צוות-אוויר, 416 אנשי תחזוקה, מנהלה ותמיכה ו-54 כלי-טיס מרחבי העולם השתתפו בשבועיים האחרונים בתרגיל "בלו-פלאג" (דגל כחול) 2015, ותרגלו מתארי לחימה מורכבים בתנאי מזג אוויר בלתי צפויים, עצימות גבוהה במיוחד, ובכמה שפות שונות.

ה"בלו-פלאג" הינו תרגיל בינלאומי רחב היקף שהתקיים השנה בפעם השנייה, בהשתתפותם של חיל-האוויר האמריקאי, חיל-האוויר הפולני, חיל-האוויר היווני וחילות-אוויר נוספים. מטרתו של התרגיל היא לדמות תרחישי לחימה קיצוניים וטיסה בקואליציה, באופן המציאותי ביותר.

תרגילי לחימה קיצוניים, מגרש אימונים איכותי
תרגיל "בלו-פלאג" 2015 דימה תרחיש לחימה מתגלגל בה בכל יום הושמדו מטרות שונות ובהן מטרות דינאמיות הנמצאות בתנועה, וכל פעולה, הצלחה או כשלון, השפיעו על המשך התרגיל. כאמור, התרגיל נמשך שבועיים כאשר בשבוע הראשון התאקלמו המשתתפים בבסיס עובדה והתרגלו מנטלית לאינטנסיביות שדורש התרגיל. בשבוע השני דרגת הקושי עלתה, כאשר הכוחות תרגלו מערכה צבאית מורכבת מול כוחות אויב שדימו אנשי טייסת "הדרקון המעופף", טייסת ביום האויב של חיל-האוויר. "המזרח התיכון הוא מקום הפכפך", אומר מפקד טייסת "הדרקון המעופף", סא"ל א'. "אנו ניצבים מול התפתחותן של קואליציות מפתיעות ואנחנו נדרשים לדעת להתמודד מול כל יריב. מגרש המשחקים שהוקדש לטובת התרגיל התפרס על-פני כל הארץ, והיה מורכב ככל האפשר כשבכל יום רמת הקושי עלתה".

טייסת ביום האויב דימתה סוללות טק"א, חוליות טזק"א (טילי כתף) ומטוסי אויב כדי לספק איום אווירי קיצוני ומאתגר עבור המשתתפים. "לכל פעולה היה שכר ועונש", מספר סא"ל תומר, מפקד טייסת "אבירי הזנב הכתום", שהובילה את התרגיל. "המתארים דרשו מאיתנו ליצור סנכרון בין סוגי החימוש השונים וכלי-הטיס המגוונים, ולהבין את האויב".

מתכנני התרגיל הבטיחו לייצר תרגיל מורכב ומאתגר יותר מקודמו, וקיימו. לראשונה ביצעו המשתתפים טיסות לילה ותרגלו משימות תדלוק אווירי. בנוסף, השנה נוספו לתרגיל גם כוחות משולבים ביניהם מסוקים, לוחמה אלקטרונית, תובלה כבדה ובקרה מוטסת, כך שבין קרבות אוויר-אוויר, ומשימות אוויר-קרקע, תרגלו הצוותים גם את המשימות התומכות את פעילותו של מערך הקרב. "הקמנו מגרש אימונים איכותי ומאתגר ששילב את כל האתגרים של הזירה המבצעית", מספר סא"ל א'. "תרגיל ה'בלו-פלאג' הוא תרגיל דגל בחיל-האוויר, השתתפו בו מיטב הטייסות הישראליות כמו גם מיטב הטייסות של המדינות המתארחות".

גם מפקד חיל-האוויר הישראלי, אלוף אמיר אשל, הגיע לתרגיל ביומו הרביעי והשתתף בגיחה של מבנה משותף שכללה לראשונה מתחילתו של התרגיל את הצוותים הישראלים והאמריקאים גם יחד. מפקד החיל הסביר למשתתפים את חשיבותו האסטרטגית של התרגיל, דיבר עמם וטס לצדם. בצד הישראלי, השתתפו שתי טייסות F-15, שתי טייסות "סופה" (F-16I) ושתי טייסות "ברק" (F-16C/D) לצד טייסות תובלה כבדה, מסוקים ול"א. המדינות הזרות הביאו עמן מטוסי F-16 ומטוסי F-15. "זה טוב ונכון ללמוד מאימונים משותפים. טסים ביחד ומשתפים בתורות הלחימה", אמר ראש להק-האוויר, תא"ל ניר ברקן. "בסופו של יום אתגרי חילות-האוויר בעולם דומים. זו הפעם השנייה שאנחנו מובילים אימון בסדר גודל כזה ומתכוונים להמשיך ולבצע אימון דומה אחת לשנתיים, אנחנו זוכים להתעניינות גבוהה בעולם ומדינות נוספות מבקשות להשתתף באימון".

"בלו-פלאג" 2015: כר פורה לשת"פ בינ"ל
התרגיל הפך למוקד התעניינות בינלאומי: 24 נספחים זרים מכל רחבי הגלובוס סיירו בבסיס עובדה בשבועיים האחרונים. בנוסף ביקרו בעובדה 34 משקיפים ממדינות זרות שאינן משתתפות השנה בתרגיל, על-מנת להתרשם מהתרגיל הגדול בתולדות החיל. בין המשקיפים נצפו אנשי צוות-אוויר מצ'כיה, גרמניה, איטליה, קנדה, צרפת, רומניה, USAFE, בריטניה, חיל-הנחתים האמריקאי ואף מפקד חיל-האוויר האוסטרי.

"ה'בלו-פלאג' הוא תרגיל אסטרטגי ברמה הלאומית", מבהיר סא"ל תומר. "חיל-האוויר הישראלי עומד בליגה הראשונה של חילות-האוויר בעולם. אנחנו אמנם לא נמצאים בנאט"ו אבל אנחנו מדברים את השפה ויודעים לבצע את העבודה כך שאם יזדקקו לנו בפעילות מבצעית בעולם נדע לתת את התוצר המבצעי המשותף הטוב ביותר".

גם מפקד חיל-האוויר הפולני, מייג'ור ג'נרל ז'אן סליווקה, טס בתרגיל לצד טייסת "אבירי הזנב הכתום". "המטרה שלנו - פשוט לטוס", אמר מייג'ור ג'נרל סליווקה לאחר שירד מהטיסה. "זוהי הפעם השנייה בה מתקיים תרגיל ה'בלו-פלאג' ובמסגרת התרגיל הנוכחי התרחישים והמתארים השתפרו, ובסיס עובדה נתן לנו תשתית טובה לאימון מיטבי. למדנו אחד מהשני, צברנו חוויות משותפות ובנוסף זכינו לחוות את התרבות הישראלית".
שיתוף הפעולה בין חיל-האוויר הישראלי לעמיתו הפולני התחזק משמעותית, כאשר שנת 2015 מהווה לשנת שיא בשת"פ הצמוד. "חיל-האוויר הפולני משתף פעולה עם חיל-האוויר הישראלי במישורים רבים", הוסיף מייג'ור ג'נרל סליווקה. "יש דמיון רב בין החילות, ואנחנו לומדים הרבה מהטייסים הישראלים, במיוחד בתרגילים משותפים כמו ה'בלו-פלאג'".

"התרגיל הוא הזדמנות מצוינת בשבילנו", הוסיף מייג'ור ג', טייס בחיל-האוויר היווני. "במסגרת התרגיל זכינו לשתף פעולה עם מדינות שונות שחוו משימות מבצעיות ולדמות איתן תרחישי משימה", הסביר מייג'ור ג'. זוהי הפעם הראשונה שמייג'ור ג' לוקח חלק בתרגיל ה"בלו-פלאג", והוא התרשם לטובה משיתוף הפעולה עם שאר המדינות המשתתפות. "התרגיל מאחד מדינות רבות שמביאות איתן תרבויות שונות, שפות שונות, וטקטיקות אחרות. הסנכרון והתיאום היה מורכב ומאתגר, אבל הוא אפשר לנו להתרשם מהשיטות של החילות האחרים; אנחנו למדנו מהם והם למדו מאתנו".

"בלי המערך הטכני אף מטוס לא יכול היה להמריא"
כשהטייסות הזרות נחתו בבסיס עובדה, חיכו להם דת"קים מחודשים, תשתיות צבועות, שירותי קרקע זמינים ומאגרי דלק מלאים. את כל אלה הכינה לכבודם טייסת התחזוקה של בסיס עובדה. "בתרגיל בסדר גודל כזה העומס הוא הרבה יותר גדול", ציין רס"ן ע', מפקד טייסת התחזוקה. "כמות המטוסים הייתה גדולה, כל הדת"קים היו פעילים וזה הצריך תפקוד מוגבר של הטייסת. נדרשה זמינות גבוהה יותר, ואמצעים רבים יותר", הסביר. "בלי המערך הטכני אף מטוס לא יכול היה להמריא".

"המפתח להצלחה הוא ההכנה שעשינו לקראת התרגיל, כבר מתחילת השנה", הסביר רס"ן ע'. כחלק מההכנות לתרגיל נעשו תדריכים רבים, העברת אמצעים ותגבורם וטיפול בתשתיות. העבודה לא פסקה בהכנות, ובמהלך התרגיל אנשי טייסת התחזוקה עבדו שעות נוספות. "במשך התרגיל איישנו את כל נקודות המפתח גם ביום וגם בלילה", הסביר רס"ן ע'. "לשם כך גויסו אנשי מילואים שתגברו את אנשי הטייסת הסדירים. גם אנשי הקבע נשארו בבסיס שעות נוספות כדי למלא את כל צרכי הטייסות השונות".

שיתוף הפעולה עם החילות הזרים לא נעצר באנשי צוות-האוויר, ואנשי תחזוקה וטכנאים מהמדינות השונות הגיעו אף הם לקחת חלק בתרגיל. "שיתוף הפעולה עם הטכנאים הזרים היה מצוין", התגאה רס"ן ע'. "במפגשים שערכנו לקראת התרגיל תיאמנו חלוקת אמצעים ושיטות עבודה ויישרנו קו בנוגע למדיניות האחזקה שנהוגה בבסיס", הסביר. טייסת התחזוקה הישראלית נותנת מענה לפלטפורמות הזרות בכל הקשור לענייני המעטפת - דלק, מים, ציוד תומך וציוד קרקע. לדבריו של רס"ן ע', שיתוף הפעולה הוא הזדמנות נדירה ללמידה וצמיחה של שני הצדדים. "אנחנו השתדלנו ללמוד מהם", ציין רס"ן ע'. "בחנו ציוד של כלל הטייסות וניסינו לחשוב האם החיל צריך כלים דומים. ניסינו ללמוד את הדברים הטובים ונשתדל ליישם".

בסיס עובדה, מארח התרגיל, נערך גם הוא זמן רב מראש כדי לארח את מאות האנשים וכלי-הטיס, ולהוציא את מאות הגיחות לאוויר בבטחה. "בסיס עובדה עשו עבודה מדהימה. התרגיל בסדר גודל עצום והבסיס השתלט על זה ונתן לנו תמיכה מדהימה", סיכם סא"ל תומר.

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 

צילום: הגר עמיבר