יומן ארועים

Bookmark and Share
הכירו את המורה של טייסי החיל פורסם בתאריך 07.10.2015
תגיות: "לביא" (M-346) , בית-הספר לטיסה
יום המורה הבינלאומי מצוין השבוע ברחבי העולם. אתר חיל-האוויר מציין גם הוא את היום המיוחד ומציג את המורה של טייסי הקרב בחיל – מטוס "הלביא" (M-346). "הוא מהמטוסים היחידים בעולם שפותחו כדי להיות מטוס אימון"
שחר צורני

"מורה בינוני אומר. מורה טוב מסביר. מורה מעולה מדגים. מורה גדול מעורר השראה", אמר הסופר האמריקאי וויליאם ארתור וורד. ישנם סוגים רבים של מורים ומגוון שיטות הוראה, אבל לכולם תפקיד אחד: לחנך את דור העתיד. השבוע מציינים בעולם את יום המורה הבינלאומי, שנועד להעריך את עבודתם של אלה העוסקים במלאכה ומעוררים השראה.

גם בחיל הכחול ישנם מורי דרך רבים: מפקדים, מדריכים ואפילו חיילים פשוטים, אולם לצד כל האנשים הללו ישנו כלי-טיס אחד שנועד במיוחד למטרה זו - הלוא הוא מטוס "הלביא" (M-346).

שני צעדים קדימה
"הלביא" הינו פורץ דרך בתחומו, אשר פתח באופן רשמי עידן חדש בעולם הדרכת טייסי ונווטי הקרב של החיל-האוויר. "מטוס 'הלביא' הוא מהמטוסים היחידים בעולם שפותחו כדי להיות מטוס אימון", אמר רס"ן ארז, קצין פרויקט "הלביא" בטייסת "הנמר המעופף". "הוא בנוי עבור מטרה זו חיצונית ופנימית: הכיסא האחורי הוא גבוה יותר מזה של החניך, כך שיש למדריך יכולת שליטה מלאה. הוא גם הרבה יותר מתקדם מבחינה אוויונית כך שמערכות המחשוב והתקשורת שלו נמצאות שני צעדים מעל הישנות ויש לו יכולת דימוי של נשקים ומערכות".

"הלביא" מהווה קפיצת מדרגה בהדרכת טייסי העתיד ומכשיר אותם לדור הבא של מטוסי הקרב בחיל-האוויר. הוא הביא עמו תפיסה חדשנים הכוללת מאמנים ומערכות אימון וירטואליות וכן גישת הדרכה שונה שמתאימה את עצמה לסביבה המשתנה ולאתגרים בשטח. "השינוי הכי גדול הוא בפשטות ההטסה שלו. הוא טס כמו המטוסים המודרניים ולא צריך להתעסק הרבה כדי לגרום לו לטוס", הסביר רס"ן ארז. "עובדה זו מפנה אצל החניכים המון קשב כך שהם יכולים להתרכז יותר במשימה ובשיעור עצמו".

מבינים את התמונה הרחבה
טרם קליטתו של "הלביא" בחיל, הגיעו טייסי הקרב לסיומה של ההכשרה כאשר הידע שלהם הוא בהטסת מטוס מהדור השלישי בלבד. בהתאם להתפתחותו של חיל-האוויר הישראלי וכן התפתחותן של המדינות סביב, הגיעה ההבנה כי יש צורך להכשיר את טייסי החיל להטסת מטוסים מתקדמים ביניהם מטוסי "הסופה" (F-16I) ו"הרעם" (F-15I), ואף מטוס "האדיר" (F-35I).

בשל מסקנה זו ובזכות יכולותיו של "הלביא" השתנה תהליך ההדרכה של הצוערים. "אנחנו עובדים בשיטה חדשה המכונה Part all'"' - החלק השלם", סיפר רס"ן ארז. "במסגרת השיטה הזו אנו רוצים שהחניכים יבינו למה הם עושים את הדברים ולכן חשוב שהם יראו את התמונה הרחבה. השיטה המסורתית הייתה שכל פעם מלמדים את החניכים חלק אחד ובסוף בוחנים אותם במשימה השלמה. כאן, הם מתמודדים מול המשימה כולה כבר בגיחה הראשונה כאשר אנו מלווים אותם ועוזרים להם ורק לאחר מכן אנחנו מלמדים אותם כל חלק בנפרד. אנחנו מסבירים להם כבר מההתחלה לאן אנחנו מכוונים ובסוף נותנים להם להתמודד שוב עם הגיחה כולה אבל הפעם לגמרי לבד".

גם על הקרקע
עם כניסתו של "הלביא" לשורותיו של חיל-האוויר, ניתן דגש מיוחד לאימון קרקעי בשלבי האימון המתקדמים בבתי-הספר לטיסה. מרכז האימון מאפשר סימולציה מלאה מבצעית המדמה חווית טיסה אמיתית. "מרכז האימון הוא מקפצה רצינית לרמת ההדרכה ולמוכנות של החניכים", פירט רס"ן ארז. "החניך יכול לתרגל דברים רבים על הקרקע כאשר יש מדריך לצידו. זה מאפשר להדגים דבר מסוים מספר פעמים ובנוסף ניתן גם לבצע התערבויות חיצוניים כמו להכניס מטוס אויב נוסף או סוללת טילי קרקע-אוויר וכך ליצור אימון בלת"מים (בלתי-מתוכנן), דבר שמכין את החניך לרגע האמת".

 

 
1 | 2 | 3 | 4
 
"הלביא" מהווה קפיצת מדרגה בהדרכת טייסי העתיד ומכשיר אותם לדור הבא של מטוסי הקרב
"הלביא" מהווה קפיצת מדרגה בהדרכת טייסי העתיד ומכשיר אותם לדור הבא של מטוסי הקרב