יומן ארועים

Bookmark and Share
מערך המסוקים הישראלי מתאמן ביוון פורסם בתאריך 02.08.2015
תגיות: שיתוף פעולה , אימוני חו"ל , מערך המסוקים
זו היתה אחת הפריסות המורכבות שידע חיל-האוויר בחו"ל: מערך המסוקים השתתף בשבועות האחרונים באימון ייחודי לצד מסוקי הקרב היווניים. לראשונה מאז התאונה ברומניה פרסו גם מסוקי ה"יסעור"
ורד תללה

מסוקים על פסגת האולימפוס: בשבועות האחרונים נערך תרגיל משותף בבסיס לריסה של חיל-האוויר היווני, בין מערך המסוקים של חיל-האוויר הישראלי למסוקי אוויריית היבשה של צבא יוון. במשך שבועיים טסו מסוקי החיל הישראלי לצד מסוקי-הקרב היווניים, ביצעו תרגילי חילוץ טייס נוטש (חיט"ן) בשטחים לא מוכרים וטסו מעל הרים גבוהים שאתגרו את כלי-הטיס ואת אנשי צוות-המסוק.
שיתוף הפעולה עם חיל-האוויר היווני הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות ולאור הצלחת הפריסה האחרונה הוא צפוי להימשך גם ב-2016. "אנחנו מבינים את החשיבות העמוקה של הפעילויות המשותפות עם מדינת ישראל שתורמות לשמירה על ביטחון שתי המדינות", הצהיר מפקד בסיס לריסה, קולונל דורמיטיס סטפזנקי. "במהלך הימים האחרונים עבדנו יחד באופן מיוחד. השפה המשותפת שיצרנו, החברות העמוקה והדברים שלמדנו יחד תרמו להמשך חיזוק שיתוף הפעולה בין החילות. אני מאמין שהאימון בבסיס ובתנאי השטח שיש כאן חיזקו אצל החיל הישראלי את היכולת להתמודד עם טיסה בכל המקומות בהם יידרש להילחם". הפריסה התקיימה כחלק מתכנית שיתוף הפעולה הבינלאומית לשנת 2015 שמובלת במטה החיל על-ידי אנשי מחלקת ההדרכה.

על פסגת הר האולימפוס
בפריסה ליוון השתתפו מספר פלטפורמות שונות: מסוקים, מטוס החוזי המאויש "צופית" (ביצ'קראפט קינג-אייר B-200) ומטוסי ה"קרנף" (הרקולס). "חשיבות הפריסה רבה בשל כמה היבטים: טסנו במקומות הרריים ומאתגרים שאינם קיימים בארץ, ותרגלנו טיסות ארוכות טווח מהבסיס בישראל עד הבסיס היווני", הסביר מפקד הפריסה, סא"ל מתן, המפקד על טייסת "הצרעה" שמטיסה את מסוק הקרב (מסק"ר) "שרף" (אפאצ'י-לונגבאו).
בסמוך לבסיס היווני ניתן להבחין ברכסי ההרים הגבוהים המקיפים אותו וביניהם הר האולימפוס - שהציב בפני אנשי צוות-האוויר אתגר לא קטן. הר האולימפוס מגיע לגובה של למעלה מ-9,500 רגל. "במקומות שבהם אנחנו צפויים לטוס ולבצע משימות כמו משימת חילוץ טייס נוטש (חיט"ן) אנחנו עלולים לחלץ בשטח עם הרים גבוהים מאוד", הוסיף סא"ל מתן. "במהלך הפריסה הצוותים צברו ניסיון טיסה בהרים גבוהים, מה שיקל עליהם במידה וידרשו לטוס בשטחים דומים בזמן אמת".

זוכרים את האסון ברומניה
השבוע לפני חמש שנים התרסק מסוק ה"יסעור" ברומניה במהלך אימון בגובה רב בהרי הקרפטים, במהלכו נהרגו 6 אנשי צוות-המסוק הישראלי ואיש צוות רומני. רס"ם דודי, מכונאי מוטס מטייסת "דורסי הלילה", יצא לפריסה בחו"ל בפעם הראשונה מאז האסון בו נהרגו חבריו. "זה לא קל לצאת לפריסה נוספת לאחר האסון בו איבדתי את חבריי לטייסת", הוא שיתף בצער. "הרגשות עדיין כאן. ימים ספורים טרם הטיסה אני ואנשים נוספים מהטייסת השתתפנו באזכרה של סרן ניר לקריף ז"ל, אחד מההרוגים בהתרסקות המסוק. מהאזכרה עם משפחתו להגיע הנה ולצאת לגיחות במקומות שאתה לא מכיר - זאת חוויה שקשה לתאר במילים".
כדי לשמור על בטיחות טיסה מיטבית ולאור לקחי תאונת ה"יסעור", הוגדרו בפריסה זו נהלי בטיחות חדשים. "הגדרנו מחדש את התייחסותנו למזג-האוויר", ממחיש סא"ל מתן. "הגדרנו כלים והחלטות מקדימות למקרים בהם נצטרך להפסיק את האימון, וחוקי בטיחות נוקשים. במובן מסוים, הפריסה הזאת היא סוג של תיקון", הוא מוסיף. "היא מגיעה אחרי שנים שמערך המסוקים לא פרס לחו"ל, והפריסה הראשונה של מסוקי ה'יסעור' (CH-53) לאחר התאונה ברומניה".

לראשונה: מטוסי "צופית" בשמי יוון
במסגרת פריסת המסוקים ליוון השתתפו גם הטייסים וסיירי האוויר מטייסת "הראשונה" ותרגלו בשטחים החדשים את משימת איסוף המודיעין בזמן אמת והכוונת המסוקים סביב הר האולימפוס. "היום בכל משימה של חיל-האוויר יש כלי-טיס שאוסף מודיעין מהאוויר שמסתכלים מלמעלה. זהו המעגל השלם שצריך לתרגל על-מנת להיות ערוכים לזמן אמת", הדגיש מפקד הפריסה.
"זהו אירוע היסטורי עבור הבסיס וטייסת 'הראשונה'", הבהיר מפקד בסיס שדה-דב, אל"ם י'. "עבור הבסיס והטייסת זוהי הפריסה הראשונה. הייחודיות של פריסה זו למערך התובלה הקלה הוא בעבודה המשותפת הראשונה עם כלי-טיס זרים, עבודה מאתגרת בתנאי שטח לא מוכרים וחיזוק יכולותינו המבצעיות באופן משמעותי".

צפו בסרטון המסכם את התרגיל: 

 

 

 

 
1 | 2 | 3 | 4
 

צילום: ורד תללה