יומן ארועים

Bookmark and Share
הכירו את חוקרי התעלומות של חה"א פורסם בתאריך 07.07.2015
תגיות: מבק"א , תאונות , סופה (F-16I)
ארתור קונן דויל, מחבר סדרת הספרים הבלשית "שרלוק הולמס", נפטר היום לפני 85 שנים. אתר חיל-האוויר יצא לבדוק מיהם החוקרים של חיל-האוויר וכיצד הם פותרים את התעלומות המתרחשות בחיל? "הכל מתחיל בערמה של שברים. אתה לא יודע מאיפה להתחיל ולאן זה ילך"
שחר צורני

128 שנים חלפו מאז התפרסם הספר הראשון בסדרת ספרי הבילוש "שרלוק הולמס" שכתב ארתור קונן דויל. יותר ממאה שנים אחרי שנכתבו ו-85 שנים לאחר שהלך לעולמו מחברם, ספריו של דויל ממשיכים להיות חלק בלתי נפרד מהתרבות גם היום.

הספרים אמנם טומנים בחובם סיפורים פרי דמיונו של המחבר, אולם יכולות החקירה המדויקות והחדות של שרלוק, נדרשות גם עבור חוקרים בסיטואציות מציאותיות לחלוטין. בחיל-האוויר נמצאים חוקרי התאונות ואיתור הנעדרים, אשר באמצעות כלים המוכרים לכל מי שקרא את ספרי "שרלוק הולמס" פותרים את תעלומות החיל. "כל חקירה מתחילה מערמה של שברים. אתה לא יודע מאיפה להתחיל ולאן זה יוביל אותך", מספר סא"ל יותם, האחראי על חקירת תאונות אוויריות. "תפקידנו הוא לחקור ולגלות את ההיגיון שעומד מאחורי תקריות שלא ברור כיצד ולמה הן התרחשו".

מרכיבים את הפאזל
שרלוק הולמס ניחן בחוש התבוננות שאפשר לו לשים לב לפרטים וכן ביכולת היקש שעזרה לו להסיק מסקנות מרחיקות לכת. כמוהו, גם החוקרים בחיל נדרשים לעבוד באופן יסודי כדי להבין את התמונה המלאה ואת משמעות הרמזים שלנגד עיניהם. "עולם החקירות הוא שיטתי ומסודר, צריך לזהות את הרמזים ולהרכיב אותם כמו פאזל. עשויים להיות לנו 50 רמזים ובסופו של דבר רק שניים מהם יהיו רלוונטיים", מסביר סא"ל יותם.

בשנת 2013 התרסק מטוס "סופה" (F-16I) בים התיכון. כדי להבין את סיבת ההתרסקות, החוקרים היו צריכים להשתמש בכלים כאלו בדיוק. "חיפשנו את השברים בעומק של 300 מטרים והינו צריכים להחליט איזה מהם מעלים למעלה ובוחנים. באמצעות רמזים שאספנו קודם לעל-ידי עבודה יסודית הצלחנו לבחור את הרמזים הרלוונטיים".

"להשיג עדות זו אומנות"
לצד החיפוש הבלתי פוסק אחר החלקים והראיות משתמשים החוקרים גם בגביית עדות. בשונה מחקירות פליליות, מטרתם של החוקרים בחיל-האוויר אינה למצוא את האשם, אלא לשפר את הארגון. "אצלנו לא מחפשים אשמים. אנחנו נותנים חיסיון מלא ונקודת המוצא שלנו היא שהנחקר פעל באופן הכי טוב שהוא יכול".

במהלך השיח עם הנחקר, החוקר חייב לשים לב לכל מילה ומילה, לאופן בו הוא מדבר ולמיקום ממנו הוא מתחיל לספר את הסיפור. "להשיג עדות זו אומנות. כל מילה יכולה להוביל לרמז הבא", אומר סא"ל יותם. "למשל, כשנחקר מדבר בלשון רבים אנו מסיקים כי הוא חווה כישלון. לעומת זאת כשהוא מציג את הסיפור בגוף יחיד זה מעיד על מקום נוח ולקיחת אחריות. אלו דברים קטנים שצריך ללמוד להבין".

מונעים את התאונה הבאה
לאחר איסוף הראיות והשלמת התמונה נדמה כי התהליך הגיע לסופו, אך סא"ל יותם מסביר כי זו הייתה רק ההתחלה. "אחרי שהבנו מה קרה, אנחנו צריכים להבין מה המניע ולמה נלקחו החלטות כפי שנלקחו כדי שנוכל לתת המלצות למניעת אירוע דומה בעתיד".

בעקבות תאונות או כשלים, מובילות החקירות להבנת הגורם ובעקבות כך לשינויים בחיל שיכולים להציל חיים במקרה הבא. "בעבר התאמנו בקרבות אוויר כמעט בלי חוקים והגבלות - מי שמפיל היה מנצח", מדגים סא"ל יותם. "בעקבות תאונה קטלנית שהביאה למותם של שני טייסים, הבינו שהאופן בו מתאמנים בקרבות אוויר שגוי. בהתאם לכך הוגדרו כללים ברורים לאימון כמו נהלי גובה וקרבה ודרכי פעולה. החוקר הוא חלק מתהליך הריפוי של הארגון, והחקירה היא אחד מהכלים של החיל להתרומם מהנפילה ולצאת מחוזקים ".

 
1 | 2 | 3 | 4
 
ספריו של ארתור קונן דויל הם פרי דמיונו, אך מגלמים סיטואציות מציאותיות לחלוטין עבור חוקרים
ספריו של ארתור קונן דויל הם פרי דמיונו, אך מגלמים סיטואציות מציאותיות לחלוטין עבור חוקרים