יומן ארועים

Bookmark and Share
חוזרים לאנטבה: 39 שנה למבצע "כדור הרעם" פורסם בתאריך 04.07.2015
תגיות: מבצע אנטבה , היסטוריה ומורשת , קרנף (הרקולס)
במלאת 39 שנים למבצע "כדור הרעם" הידוע גם כמבצע "אנטבה", חוזר חיל-האוויר אל הרגעים המכריעים של אחד המבצעים המסובכים שידעה המדינה. "הרגע שבו ראינו את המטוס מנתק מגע מהקרקע בחשיכה, היה אחד מרגעי השיא של המבצע"
טליה יריב

בוקר יום ראשון, 27 ביוני 1976. מטוס "אייר פראנס" מדגם איירבוס, נחטף זמן קצר לאחר שהמריא מחניית-הביניים שלו באתונה בדרך לפאריס. לאחר חטיפתו, המטוס נוחת בלוב וממשלת ישראל מבינה שמצויים עליו למעלה ממאה יהודים וישראלים. לקראת שעות הערב של אותו היום, ממריא המטוס החטוף מלוב לאנטבה שבאוגנדה, שם משמיעים החוטפים את דרישותיהם: שחרור מחבלים הכלואים בישראל תמורת שחרור נוסעי המטוס. ממשלת ישראל נלחצת אל הקיר, שכן כניעה תוביל לניסיון סחיטה נוסף.

ברגע זה הוחלט על יציאה למבצע לשחרור החטופים בעזרת כוחות מיוחדים של צה"ל ומטוסי חיל-האוויר. טייסת "אבירי הציפור הצהובה" המפעילה את מטוסי ה"קרנף" (הרקולס C-130), היוותה כוח משמעותי בביצוע משימת שחרור החטופים מהמדינה העוינת מעבר לים, ונרתמה למשימה. "מהרגע הראשון היה ברור לנו כי היכולת היחידה שלנו להגיע לאנטבה היא באמצעות מטוסי ה'הרקולס'. נכנסנו להילוך גבוה של תכנון מבצעי, וביום שלישי היינו מוכנים עם תכנית מפורטת", סיפר תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מפקד רביעיית מטוסי ה"קרנף" שהשתתפו במבצע, בראיון לבטאון חיל-האוויר.

יום שבת, 3 ביולי 1976. כשישה ימים לאחר החטיפה, כונסו כוחות צוותי-האוויר והיבשה לתדריך לקראת יציאה למבצע לשחרור החטופים. משם המריאו ארבעת ה"קרנפים" עם הכוחות לשדה תעופה בדרום הארץ לצורך תדלוק. עשר דקות לפני המועד המתוכנן להמראה התקבל האישור הסופי. ה"קרנפים" הסתדרו במבנה על המסלול. הכוח הרגלי הפושט, יחד עם רכב "מרצדס" שחור ושני ג'יפים, ומטוסו של תא"ל (מיל') שני, מפקד הכוח האווירי. המטוס השני והשלישי הכילו כוחות עתודה, המטוס הרביעי הושאר ריק ברובו כדי שיכיל את בני הערובה.

בזמן המבצע הקרקעי המסובך, מנועי ארבעת המטוסים לא חדלו לפעול לרגע, כדי שיוכלו להמריא ברגע שבני הערובה והכוחות יעלו בחזרה. "לאחר מספר דקות החלו יריות שנראו היטב מהטווח הקצר בו חנינו. מכיוון שהיינו בקשר רצוף עם הכוח הפורץ, הובהר לנו כבר לאחר דקות ספורות שהחלק העיקרי של המבצע הושלם. כלומר, המחבלים הושמדו ובני-הערובה בידינו", הוסיף תא"ל (מיל') שני.

45 דקות לאחר שנחתו, היו כל בני-הערובה בבטנו של ה"קרנף" הרביעי שהמריא מיד לדרכו. "הרגע הזה שבו ראינו את המטוס מנתק מגע מהקרקע בחשיכה, היה אחד מרגעי השיא של המבצע. מאותו רגע נותרו בשטח רק חיילים. האזרחים ניצלו", אמר תא"ל (מיל') שני.

מהרגע בו נודע על החטיפה, ידעו אנשי חיל-האוויר כי מטוסי ה"קרנף" הם המיועדים למשימה מסוג זה היות ויש להם כושר נשיאה גבוה של מטענים כבדים ואנשים, יכולת טקטית גבוהה ואפשרות להמראה ממשטחים שאינם מסלולי המראה מוכרזים. טייסת "אבירי הציפור הצהובה", שהשתתפה במבצע, היא טייסת ה"קרנפים" הראשונה שהוקמה בשנת 1973, שלוש שנים לפני המבצע.

מבצע "כדור הרעם" הציג לראשונה את היכולת ארוכת הטווח של מטוסי ה"קרנף", התעוזה והיצירתיות של הצוותים שמטייסים אותם. מטוסי ה"קרנף" פעילים בחיל עד היום ומבצעים משימות מבצעיות גם מעבר לים. בשנה האחרונה הצטרף למערך התובלה הכבדה מטוס ה"הרקולס" החדש- "שמשון" (C-130J) שמציג יכולות חדשות ושיפורים שטרם נראו במערך התובלה הכבדה בחיל.

 
1 | 2 | 3 | 4
 
ממשלת ישראל נלחצת אל הקיר, שכן כניעה תוביל לניסיון סחיטה נוסף. ברגע זה הוחלט על יציאה למבצע
ממשלת ישראל נלחצת אל הקיר, שכן כניעה תוביל לניסיון סחיטה נוסף. ברגע זה הוחלט על יציאה למבצע