יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר מציין 35 שנות "נץ" פורסם בתאריך 07.06.2015
תגיות: נץ (F-16) , מבצע "אופרה" , פעילות מבצעית , היסטוריה ומורשת
מאז שמטוסי ה"נץ" הראשונים נחתו בישראל חלפו 35 שנים. הרבה תקיפות היסטוריות ניתן לייחס למטוס הוותיק שמשמש גם להדרכה. מפקד חיל-האוויר: "בדפי ההיסטוריה ירשם מטוס ה'נץ' כמטוס הקרב ששינה את פני המזרח התיכון"
שני פומס

זה קרה ב-2 ביולי 1980 כשארבעת מטוסי ה"נץ" (F-16A/B) הראשונים נחתו בבסיס רמת-דוד והצטרפו לשורותיו של חיל-האוויר הישראלי. השנה ה"נץ" הוותיק ולמוד הקרבות חוגג 35 שנים בשירות החיל. "בדפי ההיסטוריה ירשם מטוס ה'נץ' כמטוס הקרב ששינה את פני המזרח התיכון", קבע מפקד חיל-האוויר האלוף אמיר אשל, בערב לציון 35 שנות "נץ" בחיל שנערך בשבוע שעבר בבסיס נבטים. "ה'נץ' הרחיב את מעטפת הביצועים של החיל וכושר הרתעתו והסטנדרטים שהוצבו כאן היוו בסיס לקליטת מטוסים ומערכות במעלה הדרך".

פחות משנה לאחר הגעתו, ה"נץ" כבר הספיק לרשום הישג מרשים: הפלת בכורה עולמית למטוס. ההפלה ההיסטורית קרתה באפריל 1981 כשתא"ל (מיל') רפי ברקוביץ' הפיל מסוק מי-8 סורי. "זה אירוע שמלווה אותך כל החיים", שיתף תא"ל (מיל') ברקוביץ' במהלך הטקס. ה"נץ" הספיק לטוס בשש טייסות שונות בחיל-האוויר ולקח חלק בעימותים רבים נוספים: מלחמות לבנון, "ענבי זעם", "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" והאחרון שבהם "צוק איתן". "המערך מסכם מאות אלפי גיחות ושעות טיסה, מתוכן עשרות אלפי גיחות מבצעיות", סיפר סא"ל יותם, מפקד טייסת ה"נץ" - "מגני הדרום" מבסיס נבטים.

בנוסף להישגים מבצעיים מרשימים ה"נץ" משמש גם כמטוס ההדרכה עבור טייסי הקרב הצעירים בקא"מ (קורס אימון מבצעי) ובקאמ"מ (קורס אימון מבצעי מתקדם) שנערכים בסיום קורס-הטיס. "התכונות הייחודיות של המטוס מהוות תנאי סביבה מושלמים לפיתוח לוחמים אוויריים לאורך השנים ומדגיש את קשת המשימות הרחבה בה לקח המטוס חלק במסלול השירות שלו", סיפר מפקד "מגני הדרום". בקרוב מאוד יתפוס ה"לביא" (M-346) החדש את מקומו של ה"נץ" בהדרכת טייסי ונווטי הקרב הצעירים. "ה'לביא' מזכיר מאוד את ה'נץ' אבל יש הבדל אחד - אי אפשר לתקוף איתו ואי אפשר להפיל אותו", אמר תא"ל (מיל') רפי ברקוביץ' שהספיק לטוס על המטוס החדש.

34 שנים לתקיפת הכור בעיראק
אחד מרגעי השיא המשמעותיים ביותר בשירותו הצבאי של ה"נץ" הוא תקיפת הכור הגרעיני בעיראק במסגרת מבצע "אופרה". היום מצוינות 34 שנים מאז התקיפה ההיסטורית. "אחד המקומות שה"נץ" נבחן בהם היה תקיפת הכור. זה לא הייתה גיחה מבצעית ראשונה עבור המטוס אבל זה בהחלט היה מבחן מבצעי ראשון", אמר תא"ל (מיל') ישראל (רליק) שפיר, שהשתתף בגיחה ההיסטורית.

מאז שנות השמונים הצטרפו לחיל-האוויר מטוסים חדשים ומתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית. עם זאת ותיקי המערך מספרים על מטוס ה"נץ" כי הוא מטוס מיוחד במינו ויוצא דופן. "המטוס הזה כל כך איכותי שהוא נותן לך בדיוק את מה שאתה רוצה, אתה ממש מרגיש שאתה חלק ממנו", תיאר תא"ל (מיל') ברקוביץ'. "כבר בטיסה הראשונה ראיתי שהמטוס מתמרן טוב יותר. זאת כמו כפפה ליד - לאן שהטייס מסתכל הוא יכול לתמרן. כל מי שטס עליו הופתע מהתמרון, מכוח הג'י ומהאווירודינאמיקה", שיתף תא"ל (מיל') שפיר שהיה שותף לצוות ההקמה בימים שקדמו להגעת ה"נץ". "זה מטוס של פעם ב-20 ,30 שנה. אין מי שטס עליו ולא מתאהב בו".

 
1 | 2
 
"המטוס הזה כל כך איכותי שהוא נותן לך בדיוק את מה שאתה רוצה"
"המטוס הזה כל כך איכותי שהוא נותן לך בדיוק את מה שאתה רוצה"