יומן ארועים

Bookmark and Share
עשור לטיסת הבכורה של מטוס הנוסעים הגדול פורסם בתאריך 27.04.2015
תגיות: תעופה אזרחית
עשור חלף מטיסת הבכורה של מטוס האיירבוס A380, מטוס הנוסעים הגדול בעולם. בשיחה עם אריה אגוזי, מומחה לתעופה צבאית ואזרחית, הוא מספר על המטוס (אותו ראה מקרוב), על הפרויקט הגרנדיוזי ועל כיוונים עתידיים בתעופה המסחרית
שני פומס

את מטוס האיירבוס A380 אפשר להשוות להרבה דימויים: לוויתן מעופף, מבצר או ארמון נייד, אבל למטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם, שבתצורה הצפופה יכול להכיל 800 נוסעים, כנראה שאין שני. טיסת הבכורה של ה"מפלצת" מבית חברת "איירבוס" האירופאית התקיימה היום בדיוק לפני כעשר שנים. הפרויקט הגרנדיוזי נבע מהתחרות הצמודה בין שתי יצרניות המטוסים המסחריים הגדולות בעולם: "איירבוס" האירופאית ו"בואינג" האמריקאית. "לחברת בואינג היה את דגם ה-747 שהיה 'מלך השחקים', ול'איירבוס', שיש לה מטוסים טובים, לא היה מטוס כזה. אז הם החליטו לתכנן מטוס גדול, אבל ממש גדול", אומר אריה אגוזי, מומחה לתעופה צבאית ואזרחית.

המימדים והיכולות של המטוס הדו-קומתי אדירים: הוא מתנשא לגובה של 24 מטרים, אורכו 73 מטרים, מוטת הכנפיים שלו באורך 80 מטרים ומשקל ההמראה המירבי שלו הוא למעלה מ-500 טון. "מבחינה טכנולוגית זה מטוס מדהים - 25 אחוז מהמטוס עשוי מחומרים מרוכבים, זה המון. אני זוכר שעליתי למטוס ודפקתי בקיר וזה הרגיש כמו פלסטיק", מסביר אגוזי. "הוא יותר קל ויותר חזק. הקוקפיט שלו זה פלא טכנולוגי - הכל מסכים, ממש היי-טק. אז מבחינה טכנולוגית הם הוכיחו שהם מובילים".

המטוס אמנם הביא בשורה גדולה מבחינה טכנולוגית ושימוש בחומרים מרוכבים, אבל נראה כי אגוזי בספק לגבי הצלחתו הכלכלית."המטרה הייתה שהמטוסים האלו יטוסו בין נקודות מרכזיות ומשם מטוסים קטנים יותר יפזרו את הנוסעים", הוא מסביר. "הנוסעים היום מעדיפים טיסות ישירות מאשר נחיתות ביניים. כלומר התפיסה הייתה לא נכונה, וההוכחה הכי גדולה עד היום היא שעדיין לא ברור מתי הפרויקט יתחיל להיות רווחי".

ממדיו העצומים של המטוס אמנם מרשימים אך נדמה כי הם גם מהווים אתגר עבור שדות תעופה בעולם. "אם מטוס כזה נוחת בבן-גוריון יהיה קשה לטפל בו כי אין את ציוד הקרקע המתאים עבורו. הוא יכול לנחות באופן חד-פעמי אבל אם חברת תעופה תרצה להביא לישראל A380 רשות שדות התעופה תצטרך להשקיע כסף".

מטוס על-קולי בעתיד הרחוק?
תחרות בין שתי יצרניות היא לעיתים משחק לא נעים, אבל אולי תביא בעתיד להתקדמות משמעותית בעולם התעופה המסחרית ובטכנולוגיה של המטוסים. "מה שעכשיו חושבים עליו מחדש זה מטוס על-קולי", הוא אומר. "בעבר היה את ה'קונקורד' - זה היה מטוס מדהים של 100 נוסעים. טסתי בו מניו-יורק לפריז בשלוש שעות וארבעים דקות. היית יושב במטוס ורואה איך הוא עובר את מהירות הקול כמו מטוס קרב ואז מגיע לכפול ממנה".

זה אמנם נשמע מפתה, אך אל תצפו לטוס בכלי-טיס כזה בשנים הקרובות. כדי לתכנן דבר כזה, יש סוגיות, רבות מהן טכנולוגיות, שצריך לפתור. "יש את הבעיה של הבום העל-קולי - ה'קונקורד' היה יכול לטוס מעל מהירות הקול רק מעל הים. היו לו מגבלות כשהוא טס מעל אזור מיושב. יצטרכו לדעת איך לפתור את זה ולפתח יכולת שהבום העל-קולי לא יהיה מזיק", הוא מסביר. "ההשקעות בפיתוח מטוס כזה יהיו עצומות, אבל אם שואלים אותי מה החברות רוצות שיהיה להן עוד 20 שנה, אז זה מה שהן רוצות. זה יהיה ה'מאני מייקר', הם ישברו את השוק".

 
1 | 2
 
האיירבוס מתנשא לגובה של 24 מטרים, אורכו 73 מטרים ומוטת הכנפיים שלו באורך 80 מטרים
האיירבוס מתנשא לגובה של 24 מטרים, אורכו 73 מטרים ומוטת הכנפיים שלו באורך 80 מטרים