יומן ארועים

Bookmark and Share
"מערך הכטב"ם תמיד יישאר חלק ממני" פורסם בתאריך 04.03.2015
תגיות: טייסת "המל"טים הראשונה" , בית–הספר לכטב"ם
כבר למעלה מארבעה עשורים שצה"ל מפעיל כלי-טיס בלתי מאוישים. בשבוע שעבר, הייתה זו העת להיפרד מכ-30 מפעילים שעומדים יחד מאחורי אלפי שעות של איסוף מודיעין, ליווי כוחות קרקעיים והכוונת תקיפות. בין הפורשים: מקים בית-הספר למפעילי כטב"ם
שחר צורני

מאות שעות טיסה מבצעית במצטבר הגיעו לסיומן בסוף השבוע שעבר כאשר 30 מפעילי כלי-טיס בלתי מאויישים (כטב"ם) מטייסת "המל"טים הראשונה" סיימו טיסות. הם הגיעו לבסיס פלמחים, שם הם הטיסו את מטוס ה"שובל" (הרון 1) בפעם האחרונה ונפרדו מהפעילות המבצעית של המערך, חלקם לאחר למעלה מ-20 שנים.

אז בבית-הספר
בין המפעילים שסיימו ביום שישי את פרק הטיסות המבצעיות בחייהם היה סא"ל (מיל') י' שנמנה על מערך הכטב"ם כבר כמעט שלושה עשורים. לאחר שהשתתפותו בקורס-הטיס הופסקה בשנת 1987, הגיע סא"ל (מיל') י' אל טייסת המל"טים הראשונה והיחידה בחיל באותם ימים. את קורס המפעיל סיים י' כחניך בודד, שכן המערך היה אז מצומצם יחסית ולא נדרשה כמות גדולה של מפעילים. לעומת זאת, את הקורס האחרון שהגיע לקצו לפני כשלושה חודשים סיימו עשרות מפעילים אשר רכשו את הכשרתם בבית-הספר למפעילי כטב"ם. י' מכיר את בית-הספר מקרוב. "כשהגעתי למערך כל ההכשרות התבצעו בטייסת על-ידי המפעילים המנוסים, כשעם הזמן הדברים התמסדו עד שהוקם גף הכשרה ייעודי בתוך הטייסת", נזכר סא"ל (מיל') י'.

במהלך שנות ה-90 ובתחילת המילניום הנוכחי עבר המערך עיבוי משמעותי עם קליטתם של מטוסי ההרמס 450 וקליטת כלי-הטיס והמשימות של יחידת המל"טים "נחשון", עליה מסופר בהרחבה בהמשך הכתבה. כל אלו, כמו גם התלות הגוברת של החיל בתוצרי המערך וריבוי המשימות שהוא קלט וביצע, הביאו לצורך בכמות גדולה יותר של מפעילים ולהבנה שיש להקים בית-ספר ייעודי שיעסוק בהכשרה בלבד. משימה זו הוטלה על סא"ל י', ראש צוות ההקמה של בית-הספר ומפקדו הראשון עם חניכתו בעין שמר ביולי 2001. בעוד י' היה כאמור חניך בודד בהכשרתו, את הקורס הראשון שנערך בבית-הספר כבר סיימו למעלה מ-10 חניכים. "התרומה המשמעותית של בית-הספר לאורך השנים היא העובדה שכל מפעילי הכטב"ם בצה"ל עוברים יחד את אותו הקורס ומתפתחים על בסיס רקע מקצועי ותרבותי משותף", טוען סא"ל (מיל') י'. "בית-הספר הוא אחד הנדבכים המרכזיים שמביאים לחיבור הטבעי ולשיתוף הפעולה ההדוק שמתקיים בין הגורמים והאנשים השונים במערך, כי באמת כולם גדלו ביחד והגיעו מאותו המקום".

מכשירים גם מיבשות אחרות
בשנותיו הראשונות עשה בית-הספר שימוש במל"טים מסוג "זהבן", אך מאז הוא הספיק לעבור כמה וכמה גלגולים. בשנת 2004 עבר בית-הספר למשכנו החדש בבסיס פלמחים, שם חזרו החניכים להשתמש בכלי-הטיס המבצעיים של טייסות הכטב"ם. כיום, למעלה מעשור לאחר הקמתו, מהווה בית-הספר את המעיין הנובע של מערך הכטב"ם, כשגם הכשרות מתקדמות המתבצעות במהלך השירות לאחר סיום קורס המפעיל הראשוני הולכות ונכנסות תחת כנפיו. לא רק עבור הישראלים מהווה בית-הספר מקור ידע, אלא גם עבור מפעילים ממספר מדינות זרות שהוכשרו בו במהלך השנים האחרונות כחלק משיתופי פעולה בינלאומיים שמקיים החיל.

לאחר עשרות שנים של טיסות מבצעיות, נפרד סא"ל (מיל') י' מהפעילות המבצעית של המערך. עם זאת, הוא לא מתכוון לעזוב אותו ובוודאי שלא לשכוח אותו. "אני מקווה להמשיך בשירות מילואים כמדריך בבית-הספר", הוא מספר. "מערך הכטב"ם בכלל ובית-הספר למפעילי כטב"ם בפרט יקרים ללבי באופן שקשה לתאר במילים. גם אחרי הטיסה האחרונה, הם תמיד ישארו חלק בלתי נפרד ממני".

מירוק לכחול
מפעיל נוסף שנפרד מהפעילות המבצעית הוא רס"ן (מיל') ע' שהגיע בשנת 1995 ליחידת "נחשון" של חיל המודיעין לאחר שהופסקה השתתפותו בקורס-טיס מספר 135. יחידה זו עסקה גם היא, לצד חיל-האוויר, בהפעלת מל"טים לאיסוף מודיעין. "היינו תופסים כוננויות לסירוגין ומפעילים את אותם המטוסים, אבל שיתוף הפעולה בין החילות היה מינימלי", מעיד רס"ן (מיל') ע'. "גם בנושאי ההכשרה, התרבות הארגונית ושיטות העבודה היה שוני רב בין החילות". במהלך שנת 2000, לאחר עשרות שנות פעילות, נסגרה יחידת "נחשון". כלי-הטיס שלה, משימותיה וחלק ניכר מאנשיה בסדיר ובמילואים, ביניהם גם סרן (מיל') י' עברו לטייסת "המל"טים הראשונה" של חיל-האוויר. עם שינוי זה, הפכו תהליכי העבודה לאחידים וממוסדים יותר. "אחרי 20 שנים במערך, אני מרגיש שלא רק נתתי המון אלא גם קבלתי המון", מסכם רס"ן (מיל') עידו. "קבלתי את הזכות לשמור על המדינה, למנוע פעילות עוינת ולהציל חיים".

 
1 | 2 | 3 | 4
 
במהלך שנות ה-90 ובתחילת המילניום הנוכחי עבר המערך עיבוי משמעותי
במהלך שנות ה-90 ובתחילת המילניום הנוכחי עבר המערך עיבוי משמעותי