יומן ארועים

Bookmark and Share
מהקרקע לאוויר: איך הופכים לבקר מוטס? פורסם בתאריך 02.12.2014
תגיות: מלש"בים , גיוס , בקרים
מקצוע הבקרה המוטסת הוא מקצוע שאין שני לו בחיל-האוויר. האנשים שעוסקים בתפקיד זה פועלים מתוך מטוסי ה"עיטם" (גאלפסטרים) ולוקחים חלק במשימות רחוקות שהשתיקה יפה להן
שני פומס

אנשי מערך הבקרה פועלים מיחידות המערך ברחבי הארץ ומבקרים כל גיחה שעולה לשמיים. הם מדברים בקשר עם צוותי-האוויר, מכוונים אותם אל אזור המשימה בצורה בטוחה ונמצאים על הקשר גם במהלך ביצוע המשימה. כשהגיחה מתרחקת אל מעבר לגבולות המדינה, נכנסים לתמונה הבקרים המוטסים מטייסת "הנחשון", ולעבודתם בגיחות אלו יש משמעות מכרעת. "אנחנו מבצעים משימות איכות בעומק שהן קריטיות להצלחה ובדרך כלל מורכבות מאוד", מסביר רס"ן לירון, מפקד גף בקרה בטייסת. "אנחנו מגיעים למקומות רחוקים".

הבקרים המוטסים עובדים מבטן מטוס הבקרה האווירית "עיטם" (גאלפסטרים). ייחודם של המטוסים הוא שהם מהווים מעין "יב"א מעופפת" - על המטוס מחובר מכ"ם ובתוכו עמדות בקרה. לכל גיחה ארוכת טווח, עולה צוות מצומצם ונבחר של בקרים מוטסים שמבקרים את יתר המטוסים באותה הגיחה. "זאת סביבת עבודה שונה לגמרי", מספרת סרן דורין, שסיימה לא מזמן את קורס הבקרים המוטסים. "אתה לבד באוויר ולא יושב לידך חייל חובה כמו שיש בעמדות הבקרה ביב"א".

אך כאן לא נגמר האתגר בתפקידו של הבקר המוטס. בגלל מספר העמדות המצומצם ב"עיטם", לא די בביצוע עבודת הבקרה האווירית, עליהם גם להכיר ולשלוט בכל מערכות המטוס והטכנולוגיות שבו. "אנחנו חייבים להכיר את המטוס ברמה עמוקה ואנחנו צריכים לדעת כיצד לתקן תקלות בזמן אמת", מסבירה דורין.

דרך ארוכה
הדרך אל מטוסי ה"עיטם" ואל הבקרה האווירית רצופה באתגרים והיא מתחילה בקורס הבקרה הבסיסי ביותר שהחניכים בו הם לרוב מסיימי השתתפות בקורס-הטיס. "אני לא עשיתי את המסלול הסטנדרטי של בקר", חושפת סרן דורין ששירתה כפקידת מבצעים, לאחר מכן כקצינת מבצעים ומשם המשיכה את דרכה לקורס הבקרה בעובדה.

בסיום הקורס משתלבים הבקרים החדשים ביב"אות. עליהם לשרת שם לפחות כשנתיים ורק לאחר מכן יוכלו להיות מוכשרים לבקרה אווירית. "ההסבה מתחילה בידע עיוני על המטוס, על מערכות המכ"ם, החשמל וכדומה", מפרטת סמל נועה עציון, מדריכת מאמן "עיטם" שליוותה את ההסבה לאוויר האחרונה. המשך ההכשרה כולל אימונים בסימולאטור וטיסות ממשיות ב"עיטם" בהן הם מוכשרים לחלק מעמדות הבקרה שבמטוס.

ההכשרה הבסיסית ביותר למקצוע נמשכת כשלושה חודשים וחצי, אחריהם מקבל המשתתף את סיכת הבקר המוטס ויכול לקחת חלק בפעילות מבצעית. "אני יכולה להגיד באופן אישי שאני מרגישה אתגר גדול וסיפוק בתפקיד שלי. זה תפקיד מעניין מאוד ואין בחיל-האוויר עוד מישהו שעושה אותו , זה נותן תחושת שייכות וגאווה".

 
1 | 2 | 3 | 4
 
"אנחנו חייבים להכיר את המטוס ברמה עמוקה"
"אנחנו חייבים להכיר את המטוס ברמה עמוקה"