יומן ארועים

Bookmark and Share
אלפי ציפורים בחצרים מסכנות את כלי-הטיס פורסם בתאריך 02.12.2014
תגיות: ציפורים , חצרים , בסיס חצרים , תאונות
אלפי ציפורים נמצאות בסביבת מסלולי ההמראה העמוסים של בסיס חצרים. עובדה זו מאלצת את הבסיס לדחות ולעתים אף לבטל אימונים של הטייסות המבצעיות כמו גם של בית-הספר לטיסה. לאחרונה אירעה התנגשות של ציפור במטוס של בית-הספר לטיסה
נועה פניגשטיין

ממסלולי הטיסה של בסיס חצרים יוצאות אלפי טיסות בשנה אשר נאלצות לחלוק את השמיים עם אורחות: אלפי ציפורים המגיעות בהמוניהן לשטח הבסיס ויוצרות סכנה משמעותית לטייסים ופרחי-הטיס הממריאים ונוחתים בשטחו. "להבנתנו מקור התופעה הוא בשני אתרי הטמנת זבל הנמצאים בסמוך לבסיס, המושכים את אלפי הציפורים לאזור", מסביר מפקד הבסיס תא"ל ניר ברקן.

כך, לפני מספר שבועות אירעה התנגשות בין ציפור לבין מטוס הדרכה מסוג "סנונית" של בית-הספר לטיסה: חניכה בקורס-הטיס ומדריך טיסה המריאו לטיסת אימון במהלכה התנגשה ציפור במטוס וניפצה את השמשה. צוות המטוס לא נפגע ונחת בשלום.

בסיס חצרים הסמוך לבאר שבע מפעיל כמות גדולה של מטוסים ומסוקים מבצעיים שנמצאים בשגרת אימונים כמו גם בלב הפעילות המבצעית. לצד אלו טסים כלי-הטיס של בית-הספר לטיסה שממריאים בכל יום. עובדה זו הופכת את התעופה האווירית באזור לעמוסה במיוחד. "נאלצנו לבטל לא מעט טיסות ולעכב המראות כדי להתמודד עם המצב שהולך ומחריף בשנים האחרונות", אומר תא"ל ברקן. "עם זאת, במצב של פעילות מבצעית אנחנו מוכנים לקחת יותר סיכונים ולא לבטל כוננויות".

להמריא בבטיחות ראויה
תא"ל ברקן מכיר את התופעה מקרוב כאשר בדרכו לפעילות מבצעית, בעוד מטוסו נע במהירות של כ-200 קשר על מסלול ההמראה, נכנסה לפתע חסידה למנוע ויצרה פיצוץ. היות והמטוס עדיין היה בעיצומה של ההמראה, היא בוטלה והצוות הצליח לעצור את כלי-הטיס בסוף המסלול. "אחרי האירוע ההוא התחדדו הנהלים בנושא הציפורים. היום חיל-האוויר משקיע משאבים רבים כדי להקטין את הסיכון", הוא מסביר. "אנחנו מאיישים את מגדלי הפיקוח בפקחים מנוסים ופורסים תצפיות לאורך המסלולים בזמן ההמראות והנחיתות אבל הסיכון עודו ממשי וקיים. כאן נדרש שילוב כוחות של רשויות המדינה כדי לטפל בנושא. בסופו של דבר בית-הספר לטיסה והטייסות המבצעיות נדרשים להתאמן ולהחזיק כוננות ולעשות זאת ברמת בטיחות ראויה וטובה".

שלושה הרוגים בהתקלויות עם ציפורים
ההתמודדות עם ציפורים מאתגרת את חיל-האוויר במשך כל שנות פעילותו: בשנת 2003 המריא מסוק "ינשוף" (בלק-הוק) ובו שר הבטחון הנוכחי והרמטכ"ל דאז רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון. במהלך הטיסה צפונה חדרה ציפוראל המטוס וניפצה את כל החלק השמאלי של שמשת המסוק כשבמקביל גם המנועים החלו לכבות. הצוות הבין כי עליו להנחית את המטוס כמה שיותר מהר וכאשר נחתו גילו כי המנועים לא נפגעו - העגור הסיט את מתג ברז הדלק למצב כבוי, מה שהפסיק את זרימת הדלק למנוע.

אך חלק מההיתקלויות באוויר לא הסתיימו בנחיתה בטוחה. מאז מלחמת יום הכיפורים נהרגו שלושה אנשי צוות-אוויר בתאונות בעקבות התנגשות של כלי-טיס עם ציפורים. רס"ן ספי לוין ז"ל המריא באוקטובר 1974 במטוס "עיט" (סקייהוק) לכיוון רמת הגולן. כאשר חלף מעל קיבוץ חולתה המריאה מבריכות הדגים בקיבוץ להקת שקנאים ואחת הציפורים פגעה במטוס ופוצצה את החופה. כתוצאה מכך המטוס התרסק ורס"ן לוין נהרג במקום.תאונה חמורה נוספת התרחשה באוגוסט 1995 וגבתה את חייהם של שני אנשי צוות-אוויר: סרן רונן לב ז"ל וסרן ירון ויוונטה ז"ל היו בטיסת אימון במטוס "בז" (F-15) בגובה נמוך כאשר פגעה במטוס להקת חסידות. ה"בז" התרסק והשניים נהרגו.

סרטון פגיעת ציפור במטוס ה"סנונית":

 

 

 

 

 
1 | 2 | 3
 
מפקד הבסיס מסביר: "להבנתנו מקור התופעה הוא באתרי הטמנת זבל הנמצאים בסמוך לבסיס"
מפקד הבסיס מסביר: "להבנתנו מקור התופעה הוא באתרי הטמנת זבל הנמצאים בסמוך לבסיס"