יומן ארועים

Bookmark and Share
67 שנים לשירות-האוויר: כך הכל החל פורסם בתאריך 10.11.2014
תגיות: שירות אוויר , מורשת
67 שנים חלפו מאז כינס בן-גוריון מפגש במשרדו של יעקב דורי והכריז על הקמת כוח אווירי. במפגש היה נוכח גם אלכס זילוני, ראש המטה בכוח האווירי שהוקם, כיום הוא בן 99 ומספר את הסיפור מההתחלה
אילון טוהר

אלכס זילוני, שהיה ראש מטה שירות-האוויר שהוקם בשנת 1947 חגג השנה יום הולדת 99. לא רק העובדות שהוא שולח מיילים ומתעמל באופן קבוע, הן מה שמוכיחות ש "הטובים לטיס", גם בשלהי העשור העשירי לחייו. אלא גם הזיכרון הפנומנאלי שלו, לתוכו צלל כדי לספר על ימיו כראש המטה של שירות-האוויר, גלגולו הראשוני של החיל המוכר לנו כיום. "חשוב לי שהצעירים ילמדו את ההיסטוריה של חיל-האוויר ואת ההיסטוריה שלנו בכלל", אומר זילוני. "היינו ישראליים מאוד באותה תקופה, גם בחיל-האוויר. ידענו שאנחנו מקימים משהו לאומי, משהו היסטורי".

רק 12 מטוסים בראשית הדרך
הסיפור מתחיל לפני 67 שנים בדיוק: חודשים ארוכים לפני קום מדינת ישראל, מכנס בן-גוריון מפגש במשרדו של יעקב דורי בבית הסוכנות בתל-אביב. זילוני הצעיר הוא בין הנוכחים. הימים הם ימים של איומים ביטחוניים, של המאבק העברי על כיבוש האדמה. ראשי היישוב מבינים שהמאבק לא יוכל להיות מוכרע מבלי לכבוש גם זירה אחרת: השמיים. "בישיבה הזאת יהושע אייזיק (אשל) התמנה לראש השירות, ואני התמניתי לראש המטה", מספר זילוני. "המטה התחיל לעבוד בקלוב התעופה בתל אביב והתחלנו לגייס אנשים לכל התפקידים בחיל ולרכוש מטוסים מחוץ לארץ. חלק מהמטוסים הגיעו בטיסה וחלק הגיעו מפורקים. בגלל האמברגו המדינה היחידה שאפשרה מכירת ציוד צבאי לישראל הייתה צ'כוסלובקיה".

שירות-האוויר היה הזרוע האווירית של ארגון "ההגנה" והיווה את התשתית לחיל-האוויר שקם לאחר קום המדינה. בראשית דרכו עמדו לרשותו רק 12 מטוסים, רובם קלים וחד-מנועיים, אך במהלך התקיימותו החל בתהליכי התעצמות ורכישה של מטוסים. במקביל נעשו מאמצים להגדיל את כוח האדם העומד לרשותו, וברובו היה מורכב מיוצאי חיל-האוויר הבריטי, והחלו תהליכי הכשרתם של טייסים עבריים. בכל אותה העת פעל להגנה על היישוב ולביצוע משימות מודיעין ואספקה. על-אף המטוסים המעטים, סדר הכוחות המצומצם ומגבלות התקציב, הונחה התשתית לחיל-האוויר שנולד עם קום המדינה. "ההישג הכי גדול של שירות האוויר היה שהקמנו אותו", אומר זילוני.

הפקודה המבצעית הראשונה
הנגב נחשב לזירת המבצעים הראשונים של שירות-האוויר. מפעל הובלת המים ליישובים השונים היה כרוך בפריסת רשת חשמל, באספקה של צינורות ושל חומרי בנייה ובהקמה של מכוני שאיבה. משרבו הפגיעות בקווי המים, שירות האוויר נדרש לסייע במלאכת האבטחה. האבטחה נתקלה בקשיים עקב מחסור באמצעי קשר, חוסר שיתוף פעולה בין כוחות היבשה לכוחות האוויריים ומחסור במנחתים. על רקע זה גובשה פקודה לתיאום בין שירות האוויר, המטכ"ל ומפקדת הכוח של הפלמ"ח בנגב ופורסמה על-ידי מטרה שירות האוויר בדצמבר 1947. פקודה זו נחשבת לפקודה המבצעית הראשונה בתולדות שירות האוויר. "ההגנה על קווי המים בנגב הייתה אחת מהמשימות החשובות שלנו", מעיד זילוני.

"חשוב לי שהצעירים ילמדו את ההיסטוריה של חיל-האוויר ואת ההיסטוריה שלנו בכלל"
"חשוב לי שהצעירים ילמדו את ההיסטוריה של חיל-האוויר ואת ההיסטוריה שלנו בכלל"