יומן ארועים

Bookmark and Share
אחריות כבדה: 45 שנה ל"יסעור" פורסם בתאריך 26.10.2014
תגיות: יסעור - (CH-53) , טייסת "דורסי הלילה" , טייסת "מובילי הלילה" , היסטוריה ומורשת
מבצעים היסטוריים ולילות שחורים ידעו מסוקי ה"יסעור", שסוגרים 45 שנות פעילות בחיל-האוויר. בין פינוי פצועים, הנחחת כוחות ומשימות לוחמה אלקטרונית – טייסיו מספרים על מכונה עם נשמה, שמסוגלת להרגיש את הטייס
דוד גרינוולד

ב-26 לאוקטובר 1969 לבש חיל-האוויר חג: הראשון מבין מסוקי ה"יסעור" (CH-53) הצטרף לחיל הכחול ושינה את פניו. בשנים הבאות המשיכו להצטרף לחיל מסוקי התובלה הכבדה, הבנוים למגוון רחב של משימות. מסוקים אלה, שקטפו הצלחות מזהירות ולצדם ספגו אסונות כבדים, מסוגלים לשאת בבטנם עשרות לוחמים ולהביאם ליעד התקיפה, להעמיס אלונקות משדה הקרב ואף מבצעים משימות לוחמה אלקטרונית. בטייסות "מובילי הלילה" ו"דורסי הלילה" מבסיס תל-נוף, המפעילות את המסוק הגדול, מספרים שלא מדובר בכלי טיס רגיל. "אנחנו מאמינים שה'יסעור' הוא 28.87 מטרים של מכונה בעלת נשמה שמסוגלת להרגיש את הטייס", מספר רס"ן (מיל') נ' מטייסת "דורסי הלילה". "זה מסוק שמסוגל לתת מעצמו יותר מכפי שתוכנן, בשעה בה הוא נדרש לכך".

לא מעט מבין המשימות המיוחדות שביצעו מסוקי ה"יסעור" יישארו עלומים עוד שנים רבות, אך בין לילותיהם הגדולים ישנם גם מותרים לפרסום. ב-25 בדצמבר 1969 השתלטו כוחות צה"ל יחד עם שלושה "יסעורים" על תחנת מכ"ם סובייטית ממצרים במסגרת מבצע "תרנגול 53", רק שבועות ספורים לאחר שנכנסו לשימוש בחיל-האוויר. במבצע "קינוח" שנערך במלחמת יום כיפור הטיסו המסוקים 625 לוחמי חטיבת הצנחנים על פסגת החרמון באור יום מלא תוך טיסה בגובה נמוך באזור מאוים ובמאי 1994 הביאו כוח של סיירת מטכ"ל אל תוך עומק לבנון על-מנת לחטוף את מוסטפא דיראני.

זוכרים את הנופלים
לצד המבצעים המפוארים אותם ביצעו המסוקים, ידעו ה"יסעורים" גם תאונות קשות ולילות שחורים. במפורסם שבהם, "אסון המסוקים", שהתרחש בליל ה-4 בפברואר 1997, מצאו את מותם 73 לוחמים מחטיבות שונות ובתוכם שמונה אנשי צוות-אוויר, לאחר התנגשות של שני מסוקי "יסעור" מעל עמק החולה. גם אסון הנ"ד, שהתרחש במאי 1977, נחרט בהיסטורית חיל-האוויר כאחד האסונות האווירים הקשים ביותר בתולדותיו, בו מצאו את מותם בהתרסקות "יסעור" 54 חיילי צה"ל, בתוכם עשרה אנשי צוות אוויר. לאחר האסון הוגבל מספר הנוסעים במסוק ל-33, בנוסף לארבעה אנשי צוות. ביולי 2010, במסגרת טיסת אימון בגובה רב ברומניה, התרסק "יסעור" לאחר שהתנגש בצלע הר וגבה את חייהם של ארבעה טייסים, שני מכונאים מוטסים וקצין משקיף רומני.

לא נפרדים מה"יסעור"
במהלך השנים הרבות בהם משרתים המסוקים הגדולים בחיל-האוויר, עברו ה"יסעורים" קווי הארכת חיים שנתנו להם את האפשרות להמשיך לטוס בבטחה שנים רבות מעבר להוראות היצרן, תוך התאמת יכולותיהם המבצעיות לזירה הנוכחית. פרויקט "יסעור 2000" שהתרחש בשנות ה-80 וה-90 נתן למסוקים אפשרות לטוס עד תחילת המילניום בבטחה ופרויקט "יסעור 2025" שמתקיים ממש בימים אלה יאריך את חיי המסוקים עד רבע המאה. "למרות שהוא הגיע לפני הרבה שנים לחיל זה מסוק שעדיין נותן עבודה טובה ומכיל את המערכות הכי מתקדמות שיש", מספר סרן א' מטייסת "דורסי הלילה". "הוא מבצע את כל המתארים שמסוק יכול לבצע. מרשים לראות 'מפלצת' כזאת עולה לאוויר ומרחפת כל פעם מחדש".

 
1 | 2 | 3
 
"זה מסוק שמסוגל לתת מעצמו יותר מכפי שתוכנן"
"זה מסוק שמסוגל לתת מעצמו יותר מכפי שתוכנן"