יומן ארועים

Bookmark and Share
הביטחון בשמיים: מערכת "מגן רקיע" פורסם בתאריך 25.10.2014
תגיות: טרור אווירי , טכנולוגיה
מאז מתקפת הקמיקזה הראשונה לפני 70 שנים, השתנו עולם התעופה והביטחון. למרות זאת איום הטרור האווירי לא חלף מן העולם ואחד מהאיומים הגדולים על מטוסי נוסעים אזרחיים הם טילי כתף קטנים. לאחרונה הוצע פתרון לבעיה
נעמי צורף

מתקפת הקמיקזה הראשונה יצאה לפועל לפני 70 שנים בדיוק, כאשר חמישיית מטוסי זירו סאן יפנים הטביעה נושאת מטוסים. מאז הפך המושג "טרור אווירי" לאיום ממשי וכואב במיוחד ולו פנים רבות. במהלך השנים, חלה מגמת עלייה עולמית בפיתוחים הנוגעים לבטיחות וביטחון אווירי: האבטחה בשדות התעופה ובמטוסים עצמם תוגברה וחודשו נהלים. אך מה יקרה אם יהיה ניסיון פגיעה חיצוני למטוס? על-ידי טילים למשל? לחברת "אל-אופ" מבית "אלביט מערכות" יש תשובה גם לתרחיש הזה והיא נקראת מערכת "מגן רקיע".

"מגן רקיע" מורכבת על החלק התחתון של כלי-הטיס בתוך מטע"ד (מטען ייעודי) ומכילה ארבעה חיישנים המאפשרים גילוי, זיהוי, מעקב ולבסוף שיבוש מסלולו של כל טיל הנורה לכיוון הפלטפורמה עליה מוצבת המערכת ב-360 מעלות. החיישנים במערכת נחשבים לפיתוח טכנולוגי מתקדם והחיבור ביניהם למערכת אחת יוצר חידוש עולמי ייחודי.

כאשר משוגר טיל לעבר כלי-הטיס עליו מותקנת המערכת, לדוגמה מטוס נוסעים, הוא יזוהה וייקלט על ידי חיישני האינפרא-אדום שפותחו ב"אלביט מערכות" ופועלים לזיהוי כתמי חום בחלל. "החיישנים מסוגלים לזהות אירוע חריג וכך להבין שיש נקודה בעייתית במרחב ולעקוב אחריה", מסביר עדי דר, מנכ"ל חברת "אל-אופ". הסנסורים יעקבו אחרי הטיל עד שיהיה קרוב דיו ואז יכוונו את שיגור קרן הלייזר מן המערכת. הקרן תשבש את מעוף הטיל ותסיט אותו ממסלולו ובכך תמנע פגיעה אפשרית בכלי-הטיס.

איך זה עובד?
המערכת מבוססת על שתי טכנולוגיות מתקדמות. האחת נקראת "הדמאה תרמית" והיא פועלת על-פי קליטת הקרינה האינפרא-אדומה הנפלטת מכל עצם. טכנולוגיה זו נמצאת בשימוש במכשירים צבאיים אחרים, כמו מכשירי ראיית לילה. השנייה, היא טכנולוגיית "לייזר-סיב" היוצרת קרן לייזר בעוצמה גבוהה ומשמשת לפעולות רבות הדורשות דיוק כמו ניתוחים כירורגיים.

בעולם המבצעי נמצאת הטכנולוגיה בשימוש לזיהוי מכשולים במרחב, מדידת גובה ומרחק וציון מטרות. "מדובר בסיב אופטי דרכו עובר הלייזר ועל בסיסו מיוצרות עוצמות לייזר מספיקות לשיבוש מערכות הטיל", מתאר דר. "'מגן רקיע' פועלת בצורה אוטומטית לחלוטין וכמו מטע"דים רבים על פלטפורמות אוויריות, היא אינה נתונה לשליטתם של צוותי המטוס והם אינם מקבלים ממנה מידע באופן ישיר".

המערכת מתאימה לכל הפלטפורמות האוויריות, מהקטנות ביותר ועד בואינג 747 ובואינג 777 ובנוסף למטוסי תובלה ונוסעים. "כמו כן היא מיועדת להתקנה על מסוקים ומטוסי תדלוק ומודיעין", מסביר דר. "המערכת לא זקוקה לדבר מהפלטפורמה עליה היא מותקנת, מלבד חשמל ומקום. זה הקשר היחיד שיש בין הפלטפורמה והמערכת".

בחודש פברואר האחרון התבצע ניסוי מוצלח של המערכת שהיה ציון הדרך האחרון במסעה הארוך. בעקבות הניסוי תותקן המערכת על כל מטוסי הנוסעים של החברות הישראליות על-פי חוזים שנחתמו ערב הניסוי עם חברות התעופה השונות. "זה אחד מהניסויים הגדולים שהתקיימו במדינה", סיפר אז דר. "בחנו את המערכת מול כל האיומים הרלוונטיים, שאת רובם לא ניתן לפרט אך ניתן לומר כי המערכת עמדה בהצלחה בכל התרחישים. 'מגן רקיע' הוא אחד מהפרויקטים הגדולים והמורכבים שבוצעו באלביט ובישראל בכלל ואנחנו נרגשים ומרוצים מאוד מתוצאות הניסוי".