יומן ארועים

Bookmark and Share
רואים רחוק: אימון תדלוק אווירי ל"קרנף" פורסם בתאריך 27.11.2013
תגיות: קרנף (הרקולס) , ראם (בואינג 707) , תדלוק אווירי , תרגילים ואימונים
השבוע נפגשו שני מטוסי התובלה הגדולים בחיל לאימון מורכב: תדלוק אווירי במשקל כבד. במהלך האימון, התאמנו צוותי מטוס ה"קרנף" המתודלק וצוותי מטוס ה"ראם" מתדלק על היכולת המורכבת, שמהווה חלק מהותי בזרוע האסטרטגית של צה"ל
שני פומס

מטוס ה"קרנף" (C-130) ומטוס ה"ראם" (בואינג 707) הם עמיתים למערך התובלה הכבדה של חיל-האוויר, וגרים בשכנות טובה בבסיס נבטים שבנגב. לשניים משימות דומות: משימות תובלה כבדה, סיוע הומניטרי מעבר לים ותדלוק אווירי של כלי-טיס אחרים. השבוע, נפגשו השניים ליום משותף ומאתגר על טהרת משימת התדלוק אווירי: הפעם, של מטוס הקרנף על ידי הראם. "יש משימות שגם קרנפים וגם ראמים מבצעים אבל אנחנו לא מבצעים אותן יחד. המפגש העיקרי בין שני המטוסים באוויר הוא בתדלוקים: כשראם מתדלק את הקרנף", הסביר רס"ן רונן, סגן מפקד טייסת "ענקי המדבר" המפעילה את מטוסי הראם.

כאמור, בכל אחד משני סוגי המטוסים קיימת יכולות תדלוק: מטוסי הקרנף מתדלקים באוויר את מסוקי ה"יסעור" (CH-53) ואילו מטוסי הראם אחראיים לתדלק באוויר את כל מטוסי הקרב של חיל-האוויר ובנוסף גם את הקרנפים. באימון שנערך, נפגשו צוותי הראם והקרנף על הקרקע לתדריכים ותחקירים משותפים והתאמנו באוויר על יכולת התדלוק, כשבקוקפיט של כל אחד מהמטוסים משקיפים גם צוותי-אוויר מהטייסת השנייה. "באמצעות הישיבה בקוקפיט האחר אפשר לראות איך הדברים נראים מהצד שלהם וזה מקדם מאוד מבחינה מקצועית", הבהיר סרן יניב מטייסת הקרנף, "אבירי הציפור הצהובה", שנמצאים הפעם בצד המתודלק. "גם במפגשים על הקרקע אנחנו מדברים על הטיסות כדי להבין את הצד השני טוב יותר".

מחוברים למשימה
מרכזו של האימון, כמו גם של תדלוק בזמן אמת, הוא הפגישה באוויר והחיבור בין המטוסים על ידי ה"בום" המתדלק. לצורך כך, צוותי הראם וצוותי הקרנף קובעים נקודה באוויר בה הם יפגשו וצינור התדלוק של הראם, יתחבר אל הקרנף וימלא אותו בדלק. תדלוק חלק ומקצועי, הוא תוצאה של תרגולים רבים שעוברים צוותי-האוויר משתי הטייסות. "הרגע הכי קריטי בטיסה הזאת מבחינת הראם הוא ההכנסה של ה'בום'. הקרנף טס ביחס אלינו וה'בומר', איש צוות האוויר שמפעיל את צינור התדלוק, צריך להיות מרוכז ולחבר את ה'בום' אל הקרנף בזהירות כך שלא יפגע בו", פירט גם רס"ן רונן. "בסופו של דבר המשימה העיקרית של הטייסת שלנו היא תדלוק אווירי ומבחינתנו תדלוק זה קודם כל שיתוף פעולה. אנחנו רוצים להבין מה חשוב לצד השני, איפה אפשר לעזור לו ואיפה לא להפריע, וזאת אחת הסיבות בגללה אנחנו מקיימים את היום הזה".

 
1 | 2 | 3
 
מרכזו של האימון, כמו גם של תדלוק בזמן אמת, הוא הפגישה באוויר והחיבור בין המטוסים על ידי ה"בום" המתדלק
מרכזו של האימון, כמו גם של תדלוק בזמן אמת, הוא הפגישה באוויר והחיבור בין המטוסים על ידי ה"בום" המתדלק

צילום: יששכר רואס