יומן ארועים

Bookmark and Share
נקודת ההתחלה: שרות האוויר פורסם בתאריך 10.11.2013
תגיות: שירות אוויר
בשורת התעופה הגיעה לארץ ישראל הרבה לפני הקמתו של חיל-האוויר - השנה מציינים 100 שנים לתעופה העברית. קומץ הטייסים והמטוסים האחדים הפכו במהרה לכוח האווירי המגן עם ההחלטה על הקמת "שירות האוויר" - הזרוע האווירת של "ההגנה"
שיר גולן | הכתבה נערכה בסיוע תחום היסטוריה

כבר לפני כ - 100 שנה היו ביישוב היהודי טייסים עבריים, לימודי טיס ומטוסים אחדים אשר היוו את הבסיס לחיל-האוויר שאנו מכירים היום: טייסים עבריים צעירים וטייסים ותיקי קרבות מחילות אוויר זרים התחלפו בצוותי-אוויר מקצועיים וממטוסי בוכנה קלים עברו למטוסי סילון מתקדמים.

ב-10 בנובמבר שנת 1947 הודיעה רשמית מפקדת ההגנה על ההחלטה להקמת כח אווירי מסודר וקבוע שייקרא "שירות האוויר". עד אז הייתה ביישוב היהודי בארץ קבוצה קטנה של טייסים עבריים ומטוסים קלים בודדים עמדו לרשותם. מיד לאחר החלטה זו, החלו בגיוס והכשרת טייסים ורכישת מטוסים בחו"ל כדי לארגן כוח שיסייע בפעולות ההגנה והפלמ"ח ויעמוד אל מול חילות אוויר של מדינות ערב במלחמה הקרבה."צריך להניח הנחה שחלקי הארץ יהיו מנותקים במשך שבועות. לזה יש רק אמצעי אחד- אווירונים. אין קשר בטווח אחר", אמר אז דוד בן גוריון.

סך הכל 12 מטוסים
עם הקמת "שירות האוויר" עמדו לרשותו סך הכל 12 מטוסים, ביניהם: מטוסיה של חברת "אווירון" - ראפיד, שלושה טיילרקראפט וRWD 15, שני מטוסי טייגר מות ואוסטר אחד מ"הקלוב הארץ-ישראלי לתעופה", מטוס ים מסוג "סי בי", שני מטוסי RWD 13 ומטוס "ביבי" שנמכרו לפניכן לאנשים פרטיים ומטוס זלין אחד שהיה שייך לאצ"ל. ב-29 בנובמבר אירעה תאונה אווירית במטוס "ביבי" ו"בשירות האוויר" איבדו מטוס נוסף.אלו היוו את הכוח האווירי עד להגעת מטוסים נוספים בתחילת 1948.

ב-5 בנובמבר כתב בן-גוריון ביומנו, "יש להקים אגף תעופה במטה, לרכוש אווירונים, מלאי של דלק, מגרשי תעופה, לארגן כוח האדם בארץ, סטאף קבוע".

גרעין ההקמה של "שירות האוויר" החל משני מהנדסי תעופה, שלושה טייסים ומעליהם, יהושע אייזיק, שמונה למנהל השירות. הכח המקצועי הורכב משני טייסים בעלי רישיון טיס מסחרי אשר שימשו כמדריכי טיסה של חברת "אווירון", בנוסף, הבינו כי נדרשים גם אנשי צוות קרקע שיהיו אחראים על אחזקת המטוסים ולתפקיד גויסו חמישה מהנדסי טיס. עד אותה התקופה הוכשרו בארץ 160 טייסים לקבלת רישיון טיסה פרטי בלבד.במהלך חודש נובמבר היו כבר 35 אנשי צוות-אוויר, ביניהם: 28 טייסים, 6 נווטים ומטילן. הטייסת המבצעית הראשונה, הורכבה מתשעה טייסים מיומנים שצברו מעל 100 שעות טיסה, כאשר רובם שרתו בחיל-האוויר המלכותי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה.

עם הקמת שירות האוויר הוחלט לכלול גם את מחלקת הטיס של הפלמ"ח. "היה זה איבר ראשון שנותק מגוף הפלמ"ח וגדול היה צערה של החטיבה ושל הטייסים כאחד", כך כתב לימים מפקד הפלמ"ח, יגאל אלון. "אולם את מעונם פקדה גם השמחה שיוזמת הפלמ"ח בפיתוח התעופה לא הייתה לריק. ואמנם לא ארכו הימים וטייסים אלה קנו להם שם בשל טיסותיהם הנועזות במטוסים הזעירים שנתפרסמו בכינוי פרימוסים".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
מטוס ה-RWD13 במנחת שדה-דב
מטוס ה-RWD13 במנחת שדה-דב