יומן ארועים

Bookmark and Share
ולתפארת מדינת ישראל פורסם בתאריך 15.04.2013
תגיות: טקסים ואירועים
תריסר משואות הודלקו הערב בהר הרצל בירושלים בפתיחת ארועי יום העצמאות המציינים השנה את מורשת ישראל. אל"ם דני שפירא מוותיקי טייסי חיל-האוויר ובעל הישגים יחודיים, הדליק את המשואה כנציג חיל-האוויר. סיפורו של שפירא הוא סיפורו של חיל-האוויר
מערכת אתר חיל-האוויר

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, המסמל את המעבר שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, נערך כמידי שנה במעמד הרמטכ"ל. במסגרת הטקס, דגל צה"ל העובר מידי שנה בין יחידות צה"ל למשמרת, עבר השנה למשמרת בחיל-האוויר.

בזה אחר זה עלו המכובדים להדליק את המשואות, עד אשר הגיע תורו של האחרון: בהתרגשות רבה ניגש אל"ם דני שפירא להדליק את המשואה האחרונה בטקס המשואות המסורתי שפתח את ארועי יום העצמאות ה- 65 למדינת ישראל.

"אני דני שפירא, אלוף משנה במילואים, בן אסתר ונחום, זכרם לברכה, מתכבד להשיא משואה זו של יום העצמאות השישים וחמישה למדינת ישראל.
לכבוד חיילי צה"ל ומפקדיו בסדיר ובמילואים, הפורשים כנפי מגן על המדינה כולה, חזית ועורף.
לכבוד חובתינו האישית והציבורית לעטוף באחווה ובעידוד את בני המשפחות של נפגעינו - הנופלים, הפצועים, הנכים והנעדרים.
לכבוד מורשתנו הלאומית היהודית, המדריכה אותנו, חיילים כאזרחים, לפעול לבטחוננו בפיכחון ריאליסטי בהיר ולא לאבד את התקווה לימי שלום של אמת.
ולתפארת מדינת ישראל".

השרות הצבאי והאזרחי של אל"ם שפירא היה מיוחד מאוד והוא בעל הישגים רבים. הוא היה הטייס המערבי הראשון שהטיס את מטוס המיג 21 ,הטייס הישראלי הראשון שחצה את המהירות מאך 2, אחד הטייסים הראשונים בעולם שהטיסו מיראז' עם מנוע רקטי והטייס הישראלי שהטיס את המספר הרב ביותר של מטוסים שונים.

שפירא נולד כדור חמישי בישראל וגדל בחיפה. בנובמבר 1947 גויס לשירות אוויר וביצע טיסות סיור, תובלה והצנחה של מזון ושל נשק ליישובים נצורים. במאי 1948 נשלח לקורס טיס באקדמיה של חיל-האוויר בצ'כיה. שפירא הוא בוגר קורס טיס הראשון של חיל-האוויר הישראלי יחד עם חברים נוספים שהיו הראשונים לענוד כנפיים ישראליות.

שירת כטייס קרב וכמפקד טייסת המוסקיטו הראשונה (לימים, "טייסת העמק") ועם הגעת המטאורים, מטוסי הסילון הראשונים ל"טייסת הסילון הראשונה" ברמת דוד, השתתף בקורס הראשון והמשיך כמדריך. באמצע שנת 1956 - התמנה למפקד טייסת מטוסי צילום, וב"מבצע קדש" היה סגן מפקד טייסת מיסטר, טייסת הקרב הראשונה בחצור.

אחרי "מבצע קדש" - התמנה לטייס בוחן בכיר בחיל האוויר וניהל את טיסות ההעברה של המטוסים שנרכשו בצרפת לארץ.

בסוף שנת 1958 - נשלח עם משפחתו לצרפת כדי לעבור קורס טייסי ניסוי במרכז הניסויים של חיל האויר הצרפתי. במהלך שירותו בצרפת בחן את אב הטיפוס של מטוס המיראז' והיה הטייס הישראלי הראשון שטס עליו ועבר את מהירות הקול בטיסה ישרה ואופקית. הוא המליץ למפקד חיל האויר דאז, עזר ויצמן, לרכוש את המטוס עבור חיל האויר.

באוגוסט 1966 - היה הטייס המערבי הראשון שהטיס את מטוס המיג 21 העיראקי שערק לארץ. הוא ביצע עליו טיסות ניסוי בהן דימה גם קרבות אויר עם טובי הטייסים הישראלים.

באוגוסט 1971 - סיים את שירותו בחיל האויר. הוא נתבקש על ידי מפקד חיל האויר, מוטי הוד, להצטרף לתעשייה האווירית ולעסוק בפיתוח שני מטוסי קרב מתקדמים, ה"נשר" וה"כפיר". זמן קצר לאחר שהגיע לתעשייה האווירית התמנה לטייס הראשי. בספטמבר 1995 - הוזמן על ידי איגוד טייסי הניסוי של ארצות הברית בכדי לקבל תואר חבר כבוד במועדון היוקרתי בעולם.

והיום, יום העצמאות ה- 65 של מדינת ישראל הדליק את המשואה ה- 12 במספר לתפארת חיל-האוויר ומדינת ישראל.