יומן ארועים

Bookmark and Share
אלוף ההפלות מגלה: כיצד נשר אחד גובר על עשרה מיגים? פורסם בתאריך 04.11.2012
תגיות: הפלות
מרדפים אוויריים עד קצה מגבלת הדלק, קרבות בשמיים מלאים מיגים ושלוש הפלות בטיסה אחת. גיורא אפשטיין, ש-17 הפלות של מטוסי אויב הפכו אותו לאלוף הפלות עולמי, מספר איך עושים היסטוריה. "לא הכרתי את המילה פחד"
יובל צוק

בימינו, כמעט ולא נראים קרבות אוויר בשמי מדינת ישראל או מחוצה לה. אך התהילה השייכת לאותם טייסים אשר הצליחו במהלך שירותם להפיל מטוס אויב או שניים (או 17) ולעזור בהכרעת הכף לטובת המולדת, עוד נוצצת כאילו רק עכשיו שבו עם מטוס המיראז' מיוזעים מהקרב.

"כל ההפלות שלי נצרבו בזיכרוני", אומר אל"ם (מיל') גיורא אבן-אפשטיין, טייס קרב לשעבר בחיל-האוויר הישראלי. כשהוא מדבר על 'כל' ההפלות שלו, הוא מתכוון ללא פחות מ-17 - מספר שזיכה אותו בתואר הכבוד "אלוף ההפלות הסילוניות", תואר שככל הנראה לא יילקח ממנו בזמן הקרוב.

נשר אחד מול עשרה מיגים
את ההפלות הוא תיעד ביומן, בלוק נייר שהתרפט מרוב דיפדוף, ובו העלה בכתב-יד צפוף את סיפורן. בסגנון מתומצת ולאקוני, לפעמים כמעט טכני, כתב על מרדפים אוויריים עד קצה מגבלת הדלק ויכולת הטיסה של המטוס, על קרבות אוויר בשמיים מלאים מיגים, שמהם הצליח לצאת בשלום ובדרך כלל גם עם הפלה אחת, לפעמים גם שתיים או שלוש.

"קרב אחד שזכור לי במיוחד הוא הקרב מה-20 באוקטובר, 1973", מספר אל"ם (מיל') אבן-אפשטיין. בקרב זה הוא מצא עצמו מוקף בכעשרה מיגים מצריים, אך סירב לוותר. "מהיותי ילד אני לא מכיר את המילה פחד. המפגש עם המטוסים המצריים רק דרבן אותי לגבור עליהם", הוא קובע. התוצאה? 4:0 לטובת חיל-האוויר הישראלי (ואבן-אפשטיין מעיר כי היא הייתה יכולה להיות גבוהה יותר אלמלא אחד הטילים נתקע ולא שוגר).

 

"יש לך עוד מטרות בשבילי?"
בקרבות אוויר אין ברירה: הטייס בקוקפיט צריך להתגבר על הפחדים ולהצליח לתפקד היטב תחת לחץ. "מלבד התכונות הרגילות שצריכות להיות לטייס קרב - מחשבה מהירה, זריזות תגובה, אינסטינקטים בריאים ויכולת הטסה כמובן - כדי להפיל מטוס צריך תכונה מסוימת שאני קורא לה פלדה מבפנים. בתוך הלב, בתוך הגוף. משהו פנימי שגורם לך להגיב בצורה טוטאלית, להילחם כל עוד אתה יכול. מעין שחצנות כזו, שגרמה לי להילחם ולהפיל כמה מטוסים באותו קרב, ואז עוד לשאול את הבקר אם יש לו מטרות נוספות עבורי".

אבל לא רק הטייסים מכריעים את קרבות האוויר. דרושה גם כימיה טובה עם הפרטנר, הלא הוא המטוס. "המיראז', שלא היה המטוס האידיאלי לקרבות אוויר, היה בכל זאת האהוב עליי ביותר. מטוסי ה-F-16 הם ללא עוררין מטוסים טובים יותר לקרבות אוויר, מכיוון שהם מתקדמים הרבה יותר, אלא שדווקא המחסור בטכנולוגיה במיראז' הוא שגרם לנו לחיבור עם המטוס. התחושות הישירות שבהטסת המיראז', ולא דרך מחשב, וההיסטוריה המשותפת, הם אלה שגרמו לו להיות הפייבוריט עד עצם היום הזה".

 
1 | 2