יומן ארועים

Bookmark and Share
מעוף האווזה: 65 שנה לגיחת המטוס הענק פורסם בתאריך 01.11.2012
תגיות: תעופה עולמית , היסטוריה
לידו, האנטונוב וההרקולס נראים קטנים. הוא גבוה יותר מבניין בן חמש קומות, ובעל מוטת כנפיים ארוכה יותר ממגרש פוטבול – ועשוי כולו מעץ. לפני 65 שנה בדיוק, הווארד יוז הטיס אותו בפעם הראשונה והאחרונה. הכירו את מטוס ה"אווזה"
שני פומס

לפני 65 שנים הוכיח המיליארדר, הטייס ומתכנן המטוסים האגדי הווארד יוז כי כל מי שפקפק בו טעה ובגדול. המטוס הימי הענק שאותו תכנן, ה"יוז H-4 הרקולס", הצליח להמריא מעל הקרקע. המטוס, שזכה לכינוי "האווזה המפוטמת" (Spruce Goose), המריא לטיסתו הראשונה והאחרונה ב-2 בנובמבר 1947 מחופי קליפורניה. הוא הגיע לגובה של 21 מטרים ונחת במים לאחר 1.6 קילומטרים.

את המטוס, שבמקור תוכנן כדי להוביל 1000 חיילים בו זמנית, בנה יוז בגלל דאגתו מלוחמת הצוללות שאיימה על לוחמים אמריקאים שחצו את האוקיינוס. אחרי שראה במו עיניו כיצד צוללת גרמנית מטבעת אונייה אמריקאית, החליט לקחת את העניינים לידיים. הוא יזם, פיתח ומימן את המטוס העצום בעצמו.

עשרות מטרים של עץ
עד היום, ה"אווזה" הוא המטוס עם מוטת הכנפיים הרחבה ביותר שנוצרה. אך ייחודו לא מסתכם בעובדה זו: אולי תופתעו לגלות, אך רובו של המטוס היה עשוי מעץ. הסיבה העיקרית לכך היא שבמלחמת העולם השנייה חומרי הגלם היו מוגבלים, ואי אפשר היה להשתמש באלומיניום. אך הצורך המיידי בכלי טיס שיעביר ציוד ולוחמים לאירופה התעצם והתגבר מדי יום, ולכן יוז החליט להתפשר. לרוע המזל, הוא הצליח להשלים את בניית המטוס רק לאחר סיום המלחמה.

לאחר טיסת הבכורה המרשימה, לא נעשה שימוש נוסף ב"אווזה". אבל היות והמטוס היה כה קרוב לליבו של יוז, מונה צוות עובדים שנועד לשמור על מטוס התובלה כשיר לטיסה. הוא נשמר בהאנגר מיוחד עם בקרת אקלים עד מותו של הווארד יוז, ב-1976. אם תרצו לראות אותו בעצמכם, תוכלו לבקר במוזיאון התעופה והחלל אברגין במ'קמינוויל, אורגון בארה"ב, שם הוא עומד עד היום.

 
1 | 2 | 3
 
המטוס הענק נועד להציל חיילים אמריקאים מלוחמת צוללות
המטוס הענק נועד להציל חיילים אמריקאים מלוחמת צוללות