יומן ארועים

Bookmark and Share
העיניים של המדינה: הכירו את מערך הבקרה פורסם בתאריך 07.10.2012
תגיות: מערך הבקרה , יחידת בקרה אווירית
במשך 24 שעות ביממה הם לא עוצמים עין. מהצפון ועד הדרום, הם מפקחים מקרוב על כל כלי-טיס שחולף בשמיים, על כל תנועה חשודה ועל כל שינוי במכ"ם. הכירו את המערך המוכיח כל פעם מחדש שהמטרה נמצאת באמת מעל הכל
טל מיכאל

מעטים האנשים המכירים באמת את פעילותו הענפה של מערך הבקרה. אנשיו צנועים, בסיסיו רחוקים מעין כל, אך תפקידו הוא ללא ספק אחד המשמעותיים בחיל כולו.מבוקר עד ערב בוחנים אנשיו כל תנועה באוויר, מכווינים מטוסים צבאיים ואזרחיים ובעצם "מנהלים את השמיים", כפי שמגדירים זאת כאן.

"העבודה במערך הבקרה לא מסתיימת אף פעם", מסביר רס"ן (מיל') גלעד, בקר במילואים ביחידת הבקרה הצפונית. "לכל יחידה יש המון עבודה ומשימות בתחום העיסוק שלה, כשדרכי הפעולה והעקרונות ביחידות הן זהות". כל אחד מהבקרים ביחידות נדרש להתעסק עם תחומי עבודה מגוונים: החל בניהול התעבורה והתנועה בשמיים ברגיעה, וכלה בניהול חזית בתוך מדינת אויב בעת מלחמה.

ההבדלים במיקום הגיאוגרפי של היחידות, מביאים עמם התנסויות שונות. "אנחנו ביב"א הצפונית מן הסתם מכירים יותר טוב את הקשיים שלנו. ההרים, הגבעות הנסתרות ומקומות שבהם צריך לבחון את התמונה טוב יותר. גם ליחידה הדרומית יש את ההבדלים המייחדים אותה, אבל אפשר לומר שאחד ההבדלים העיקריים הוא הרקע המבצעי של כל אחת מהיחידות".

"יחידות הבקרה ערוכות לכל תרחיש"
"המלחמה הוכיחה לנו שאנחנו יכולים לעמוד בקשיים שיתעוררו בדרכנו", מספר גלעד. "ובעיקר לימדה אותנו איך באמת לשרוד ולתפקד תחת אי-וודאות ותחת תחושת לחץ קשה". מצדה השני של הארץ, מתמודדת יחידת הבקרה הדרומית עם אתגרים יום-יומיים, המעניקים לה יתרון בתחום שונה לחלוטין. "הדרום הוא שטח האימונים הגדול ביותר במדינה. למרות שהוא כל כך גדול במונחים שלנו, הוא עדיין קטן ודורש מאתנו להתמודד עם עשרות מטוסים באוויר באותו הזמן", מסביר רס"ן יניב, מפקד גף תעבורה ביחידת הבקרה הדרומית. "באופן יומי כמעט, אנחנו מנהלים את תעבורת המטוסים העמוסה גם מעל רצועת עזה. אין ספק שגם בדרום מוכנה יחידת הבקרה לכל תרחיש שיקרה".

ומה קורה הרחק מגבולות המדינה? כיצד מפקח מערך הבקרה על מטוסי חיל-האוויר הממלאים את תפקידם במקומות שהשתיקה יפה להם? אל דאגה, גם לכך נמצא פיתרון. "במקומות הרחוקים מעיניהן הפקוחות של יחידות הבקרה, אנחנו מבצעים את עבודת הבקרה מבטנו של מטוס 'עיטם'", מסביר רס"ן נמרוד, מפקד גף בקרה בטייסת "הנחשון". "אנחנו יב"א מעופפת. יושבים יחד מספר אנשים במטוס, ומנהלים את התעבורה והתנועה של מטוסי חיל-האוויר הפועלים הרחק מעבר לאופק".

banner

 
1 | 2
 
"מנהלים את השמיים", בקרים בפעולה
"מנהלים את השמיים", בקרים בפעולה