יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר מתכונן להגעתו של ההרקולס J פורסם בתאריך 21.08.2012
תגיות: קרנף J , קרנף (הרקולס) , טכנולוגיה , עתיד
צוותי קרנף הגיעו לבסיס חיל-האוויר האמריקאי כדי להכיר מקרוב את "השמשון", מטוס התובלה העתידי של חיל-האוויר. לצד יתרונותיו המשמעותיים והטכנולוגיות החדישות, צריך החיל להתמודד עם קוקפיט קטן יותר, להכשיר מחדש צוותי אוויר וקרקע ולהתרגל למטוס אחר
יובל צוק

ה-35-F תופס הרבה כותרות, אבל הוא לא המטוס החדש היחיד שחיל-האוויר עתיד לקלוט בשנים הקרובות. ב-2013, צפוי לנחות כאן ההרקולס החדש, שזכה לשם העברי "שמשון", ולהצעיד את מערך התובלה אל העתיד.

בתחילת החודש, נשלחו נציגים של מערך ה"קרנף" - טכנאים, פקחי העמסה וצוותי אוויר - לראמסטן שבגרמניה, לבסיס האמריקאי הגדול ביותר מחוץ לגבולות ארה"ב, על מנת להכיר מקרוב את ההרקולס החדש ולהמשיך את ההיערכות לקראת הגעתו לארץ. צוותי הקרנף אף הצטרפו לטיסה קצרה, במהלכה הודגמו להם יכולותיו של המטוס. הצוותים התרשמו מגודלו המשופר של ההרקולס, מיתרונות הטיסה שלו ומהטכנולוגיות הרבות ששולבו בו. "זה מדהים", מתאר סא"ל ערן, מפקד יחידת ההעמסה שהצטרף למשלחת. "ממטוס שנוצר בשנות ה-70, אנחנו מתקדמים ישירות לשנות האלפיים".

הטייסת האמריקאית בה ביקרו הייתה בעברה טייסת הרקולס מסוג H, ועברה הסבה להרקולס מסוג J - בדיוק אותו תהליך שחיל-האוויר יצטרך לעבור כשתגיע העת. "המטרה הייתה להכיר טוב יותר את השמשון שיגיע אלינו", מסביר סא"ל ערן. "רצינו להבין את תהליכי ההסבות שעשו האמריקאים, גם לטייסים, גם לפקחים וגם לנווטים".

 banner

מה יקרה לטייסים ולמכוננים בקרנף?
כמו תמיד, ההתחדשות הטכנולוגית - למרות יתרונותיה - מלווה בקשיים. כשמטוס ההרקולס J ינחת בישראל, חיל-האוויר יידרש לעבור לקוקפיט של שניים בלבד, כיוון שבניגוד למטוסי הקרנף בשמשון אין מכונן. בצבא האמריקאי, למשל, פתרו את הבעיה בכך שקבעו כי פקח ההעמסה יבצע במקביל גם את תפקידו של המכונן. כיום, בחיל-האוויר טרם הוחלט על מהלך שכזה, ומסתמן דווקא שהנווט הישראלי הוא שייכפר על חסרונו של המכונן.

גם בשביל הטייסים, יחולל השמשון שינוי משמעותי. לחיל-האוויר הישראלי ברור שכמו בחיל-האוויר האמריקאי, טייס הרקולס יהיה נאמן לסוג אחד בלבד של מטוס, ולא יוכל לתמרן בין ההרקולס החדש והישן.

אם שואלים את סא"ל ערן, המלאכה של פקחי ההעמסה דווקא לא תשתנה מאוד, ופקח שטס בבוקר על הרקולס J יוכל להצטרף באותו ערב לטיסת הרקולס H - דבר שלא נהוג בצבא האמריקאי. "עבור הפקחים, מטוס ה-J הוא זהה לקרנף, רק עם גאדג'טים", פוסק סא"ל ערן. "המטוס החדש יוכל להכיל יותר ציוד או אנשים, מבנהו ארוך יותר והמערכות שלו חדישות יותר, אך פקח שיידע את הפרטים האלה יוכל לתפקד בדיוק כמו על הקרנף". 

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
טיסה בהרקולס J אמריקאי
טיסה בהרקולס J אמריקאי