יומן ארועים

Bookmark and Share
השרים אישרו, מטוס ההדרכה הבא: M-346 פורסם בתאריך 02.07.2012
תגיות: הדרכה , M-346
ועדת השרים להצטיידות קבעה כי מטוס ההדרכה הבא של פרחי הטיס יהיה ה-M-346 האיטלקי. המטוס, קומבינציה של F-15, F-16 ויורופייטר, צפוי להחליף בשנת 2015 את הסקייהוק הוותיק, בו גדלו דורות של טייסים
מערכת אתר חיל-האוויר

היום אין טייס בחיל-האוויר שלא עבר דרך מטוס ה"עיט" הוותיק, אך ב-2015 צפוי להגיע מדריך חדש לבית-הספר לטיסה. מטוס ה-M-346 האיטלקי, כך אישרה היום ועדה ממשלתית, יהפוך למטוס ההדרכה הבא של החיל.

"המטוס האיטלקי הוא קומבינציה", סיפר לאתר חיל-האוויר ראש מחלקת ההדרכה בחיל, אל"ם כ'. "הוא משלב בין ה-F-16, ה-F-15 והיורופייטר. יש בו שני מנועים לעומת הקוריאני שיש לו מנוע אחד, מה שמהווה יתרון בטיחותי חשוב. גם כאשר מסתכלים על המטוסים הבאים, הוא נותן מענה למטוס ה-F-35. הוא מכין אותנו טוב יותר אל העתיד".

למה מטוס חדש?
הסקייהוק אומנם שירת בנאמנות את פרחי הטיס, אך הפז"ם המרשים שלו (40 שנה) נמצא כיום בעוכריו. מעבר לבעיות השמישות, העיט המיושן גם רחוק מאוד מהמטוסים המבצעיים של החיל, עליהם יטוסו הבוגרים לאחר קורס הטיס. מטוס ההדרכה החדש, כך מקווים בחיל, יצמצם את הפער הזה.

"המטוסים האלה פותרים לנו אתגרים שמקשים עלינו כיום", הסביר לבטאון חיל-האוויר סא"ל אבשלום, ראש ענף מטוסים במטה החיל. "ההתערבות בתוך המטוס הרבה יותר פשוטה, האוויוניקה המתקדמת מורידה לך מהעומס כמדריך ואתה יכול להיות הרבה יותר קשוב לחניכים. גם סביבת העבודה בתוך תא הטייס מזכירה מטוס מתקדם: מפות נעות, מכ"מים, משהו שהרבה יותר דומה למציאות שהחניך יחווה אחר-כך בטיסות המבצעיות".

"מבינים מה עובר לחניכים בראש"
החדשנות הטכנולוגית היא לא היתרון היחיד. בניגוד לעיט, שנבנה כמטוס קרב ולא כמטוס אימון, ה-M-346 נועד מלכתחילה ללוות טייסים בראשית הדרך. "המטוסים נבנו באוריינטציה של הדרכה, וזה הרבה יותר קל", הוסיף סא"ל אבשלום. "בתור מדריך, קשה לך להבין מה עובר לחניך בראש, מה הוא רואה ומה לא, איפה ניתק קו המחשבה שלו ואיזה מידע הוא פספס שגרם לו להגיע לתוצאה אחת ולא אחרת. לעומת זאת, במטוסים החדשים אפשר לראות את החניכים מצוין. רואים לאן הם מסתכלים, מה בדיוק מטריד אותם כרגע ומה הם מתכוונים לעשות".

 
1 | 2
 
ה-M-346 עולה על המסלול
ה-M-346 עולה על המסלול