יומן ארועים

Bookmark and Share
יום בחייו של טכנאי פורסם בתאריך 26.02.2012
תגיות: המערך הטכני
לפני שכל משימה יוצאת לדרך, לפני שכל מטוס ממריא לאוויר, על הקרקע נמצא טכנאי דרג א' שנותן את האישור הסופי להמראה. הוא מכין את המטוס, בודק את כל הפרטים הקטנים, ושולח את אנשי צוות האוויר בבטחה לשמיים
לילך גונן | צילום: כרמל הורוביץ

לפעמים עוד לפני שהשמש מתעוררת משנת היופי שלה, והרבה לפני שמגיעים הטייסים אל הדת"ק, מגיעים אליו ראשונים טכנאיי דרג א'. "טכנאי דרג א' הוא בעצם המטפל האישי של המטוסים, זאת העבודה בשטח, עם הידיים", מספר מפקד קורס טכנאיי דרג א', סמל אדי וייץ. הטכנאים מגיעים אל המטוס, בודקים אותו מכל עבר, מטפלים בו ומטפחים אותו.

הבוקר של טכנאיי וטכנאיות דרג א' מתחיל בקבלת פקודה, הכוללת בתוכה את אופי הטיסות המתוכננות לאותו היום. לפי אותה פקודה מתאימים הטכנאים את המטוסים לגיחה הראשונה של אותו היום, ואחד אחד הם ממריאים.

"חתימה של טכנאי דרג א' שווה חיי אדם"
אך יומם של הטכנאים רק התחיל. לפני כל פיריט ולאחריו יש סדרת בדיקות ארוכה ומפורטת שעליהם לבצע. "מתאימים את המטוס מבחינת שמן, לחץ חמצן, דלק, חימוש וסידור תא", מספר אדי, וזאת רק תחילת הרשימה. "כשהמטוס חוזר מטיסה מאבטחים אותו והטייס יוצא. עושים בדיקה לוודא שהמנוע תקין, בודקים כיסא מפלט ושמן, ממלאים דלק ומתחילים להכין את המטוס לפיריט הבא".

ואכן, עם כל רשימת הבדיקות הארוכה, עבודתם של טכנאי דרג א' עמוסה במשימות. וכמספר המשימות, גודל האחריות. "בכל פעם שטכנאי מסיים בדיקה הוא חותם שהמטוס תקין ואין תקלות. החתימה הזאת של טכנאי דרג א' שווה לא רק 60 מליון דולר, אלא חיי אדם", קובע אדי. "ברגע שטכנאי חותם על מטוס זה כבר לא בחסדי שמיים, זה בחסדי טכנאי".



בינתיים בדרג ב': טיפול 10,000 למטוסים
רוב האנשים יעידו כי הצד הטכני הוא לא הצד החזק שלהם. כאשר נורה מתקלקלת בבית, החלון נשבר או שיש קצר בחשמל, אנו מזעיקים במהירות את אנשי המקצוע לטפל בבעיה. בכל מה שנוגע לתקלות במטוסים, טכנאי דרג ב' - הם אנשי המקצוע. "בשבילנו זה לא מסובך", אומר סמל מיכאל פסקין, טכנאי דרג ב' ברמת-דוד. "פשוט צריך לדעת איך לגשת לדברים".

"המטוסים שמגיעים אלינו לתיקון הם כמעט כמו מכוניות שמגיעות לטיפול 10,000", אומר בחיוך סמל פסקין. מהרגע שמטוס נכנס לטיפול, יש לטכנאים בין  10ל-14 ימי עבודה בהם הם עורכים סדרת בדיקות כגון בדיקת המנוע והחשמל. לכל טכנאי התמצאות שונה והעבודה מתבצעת במקביל על מספר תקלות במטרה לסיים את העבודה בהקדם האפשרי. "המטרה שלנו היא לסיים את הטיפול במטוס כמה שיותר מהר כדי שיהיה שמיש לטייסת, ושיוכל לחזור לעסוק בפעילות המבצעית", מסביר רב"ט תומר חסדאי, טכנאי בגף מטוסים.
בשעות היום הטכנאים מבלים מתחת לכנפי המטוס, בעוד ששאר שעות העבודה משתנות בהתאם לצרכי הטייסת. ובלילה, התפקיד הנוסף של טכנאי דרג ב' חילוץ מטוס ממסלול במקרה של תקלה. "זו עבודה שלא נגמרת, אנחנו נמצאים שם בכל דקה שצריכים אותנו".

 
1 | 2 | 3
 
לומדים להכיר את כלי הטיס עד הבורג האחרון
לומדים להכיר את כלי הטיס עד הבורג האחרון