יומן ארועים

Bookmark and Share
מטוס ההדרכה הבא: ה-M-346 האיטלקי פורסם בתאריך 16.02.2012
תגיות: עייט (סקייהוק) , הדרכה , בית ספר לטיסה , M-346
אחרי תהליך בחינה מעמיק ויסודי של שני מטוסי ההדרכה: הקוריאני והאיטלקי, המליץ חיל-האוויר למשרד הביטחון לרכוש את המטוס האיטלקי, ה-M-346. משרד הביטחון קיבל את המלצת החיל. בראיון לאתר חיל-האוויר מספר ראש מחלקת הדרכה על תהליך הבחירה

אחרי תחרות צמודה של 3 שנים, ההחלטה התקבלה: מטוס ההדרכה הבא של חיל-האוויר הוא M-346 האיטלקי. חיל-האוויר קבע כי המטוס האיטלקי עולה על המטוס הקוריאני ברוב הפרמטרים. אחת ההתלבטויות העיקריות בנוגע למטוס נבעה מההתרסקות שלו בדובאי, אולם חיל-האוויר קיבל ניתוח מפורט של נסיבות התאונה: בתחקיר עלה כי התאונה התרחשה כתוצאה מתקלת ייצור סדרתית שארעה אך ורק במטוסי האבטיפוס, ותוקנה בפס הייצור של המטוסים הבאים.

הכשרת אנשי צוות אוויר הוא אחד מהנושאים המרכזיים ביותר בבניין הכח אווירי, ובשנתיים האחרונות בדק חיל-האוויר חלופה למטוס העיט (סקייהוק) המשמש להדרכת חניכי מגמת קרב. המחשבה העיקרית שעומדת בבסיס ההחלטה היא הכנה טובה יותר של פרחי הטיס למטוסי הקרב המבצעיים בטייסות.
על הפרק היו שני המטוסים, שניהם נבנו כמטוסי הדרכה ייעודיים: אחד מקוריאה (T-50) עם ותק שעות הדרכה רבות והשני מאיטליה (M-346), מטוס חדש עם שני מנועים. ראש מחלקת הדרכה, אל"ם כ', מספר על השיקולים בבחירת מטוס ההדרכה, על החשיבות של מטוס חדש וגם על החוויה האישית שלו מהטיסה על המטוס הקוראני.

מדוע להחליף את מטוס ההדרכה?
"יש שתי סיבות עיקריות להחליף את מטוס העיט. הסיבה הראשונה היא שמטוס העיט הוא ותיק וטס כבר כ-40 שנה בחיל. מתוקף כך, הוא סובל מבעיות שמישות. בלי השקעה כספית גדולה אופק השירות שלו מוגבל, והוא לא יוכל להמשיך לשרת את חיל-האוויר לעוד שנים רבות.
הסיבה השנייה היא הפער בין מטוס ההדרכה הראשון עליו טסים החניכים בקורס-טיס לבין המטוס המבצעי עליו יטוסו לאחר שיסיימו את ההכשרה. מדובר בפער גדול מאוד בין מטוס העפרוני לבין מטוסי הרעם או הסופה. העיט, שהוא המדרגה האמצעית, קרוב מדי ביכולות שלו למטוסי ההדרכה בבית-הספר לטיסה ורחוק מדי ממטוסי הקרב המבצעיים.
מטוס ההדרכה החדש יצמצם את הפער הזה. אמנם עדיין יהיה פער ביכולות, בכוח או בתמרון של המטוס, אבל הוא יהיה קטן יותר והמעבר למטוסים המבצעיים יהיה מדורג יותר.
משך ההכשרה של אנשי צוות האוויר, טייסים ונווטים, הוא ארוך ומורכב. במסגרת ההערכות לקליטת מטוס ההדרכה יש לנו הזדמנות לשפר ולייעל תקופה זו כך שתהליך ההכשרה המבצעית יהיה איכותי יותר".

מהם הפרמטרים שבוחנים כשמחפשים מטוס הדרכה?
"כשאנחנו בודקים מטוס לצרכי הדרכה אנחנו מסתכלים על המעטפת ההדרכתית שלו, ועל מהי חבילת האימון שהוא מביא איתו. גם לשילוב של מאמן הטיסה (סימולטור) ישנה חשיבות גבוהה. בנוסף אנו בודקים מהם אמצעי ההדרכה הזמינים עבור המדריך, הן באוויר והן על הקרקע. עוד פרמטר משמעותי הוא יכולת התחקור וזאת על-מנת להניב תועלת רבה יותר מכל גיחה. מרכיב נוסף הוא רמת הבטיחות של המטוס.
שני המטוסים אותם בחנו, האיטלקי והקוריאני, נמצאים בנקודה טובה יותר מהעיט בכל הפרמטרים האלה. יש להם יכולות טובות יותר בנושא ההדרכה וגם רמת בטיחות גבוהה".

כיצד ישפיע המטוס החדש על האימונים בסימולטורים?
"חלק בלתי נפרד מהעסקה זה רכישת המאמן. לא החלטנו כמה מאמנים יגיעו אבל מדובר ביותר ממאמן אחד, וברור לנו שהוא חלק חשוב. במאמן של מטוסי ההדרכה החדשים יטוסו הרבה יותר משטסו על מאמן העיט".

מה ההבדל בין המטוס הקוריאני למטוס האיטלקי?
"אני טסתי על המטוס הקוריאני, והוא דומה מאוד למטוס ה-F-16. בהיבט הזה יש לו הרבה יתרונות, כיוון שהמעבר ממנו למטוסי ה-F-16 יהיה מהיר וטבעי יותר. ה-T-50 מעט קטן יותר ממטוסי הברק והסופה, אולם הוא מאוד דומה להם באיפיון תא הטייס ודרך ההפעלה.
המטוס האיטלקי הוא קומבינציה. הוא משלב בין ה-F-16, ה-F-15 והיורופייטר. יש בו שני מנועים לעומת הקוריאני שיש לו מנוע אחד, מה שמהווה יתרון בטיחותי חשוב. אנחנו לקחנו את סך השיקולים: ההתאמה, היכולות, הבטיחות, ההדרכה והבשלות והגענו למסקנה שהמטוס האיטלקי עדיף. גם כאשר מסתכלים על המטוסים הבאים, הוא נותן מענה למטוס ה-F-35. הוא מכין אותנו טוב יותר אל העתיד, וגם זה היה שיקול".

האם יותקנו מערכות ישראליות על המטוס שיגיע?
"יש כוונה לעשות התאמה של המטוסים לצרכים שלנו, כמו גם להוסיף להם מערכות ישראליות שאותן החניכים יוכלו להכיר ולהתאמן עליהן, עוד לפני שהם פוגשים אותן במטוסי הקרב המבצעיים".

ומה בנוגע למסוק הדרכה?
"בימים אלה אנחנו בוחנים תפיסה של הבאת מסוק יעודי להדרכת טיסה במסוקים. אבל השיקולים בנוגע למסוק ההדרכה הם קצת שונים. מסוקי הינשוף והצפע הם המסוקים המבצעיים שלנו, ככאלה הם בוודאי מתאימים גם לצרכי ההדרכה, ונחסך לימוד של פלטפורמה חדשה ותהליך ההכשרה המבצעית מתקצר. למרות זאת, למסוקים חסרות חלק מהיכולות הנחוצות במסוק המשמש בעיקר להדרכה. המעבר ממסוקי הדרכה ליסעור, פתן או שרף יהווה את המדרגה הנוספת. החיפוש אחר פלטפורמה ייעודית להדרכה במסוקים נובע מהצורך להקטין את העומס על היחידות המבצעיות, תוך התייעלות כלכלית".

מתי יגיעו מטוסי ההדרכה הראשונים?
"אנחנו צופים שתחילת האספקה תהיה בשנת 2014, וכבר בשנת 2015 יתחילו המטוסים לשמש כמטוסי הדרכה".

 
1 | 2
 
מטוס ההדרכה הבא של חיל-האוויר. ה-M-346 האיטלקי
מטוס ההדרכה הבא של חיל-האוויר. ה-M-346 האיטלקי
Feedback Form