יומן ארועים

Bookmark and Share
כל המוביל הרי זה משובח
תגיות: מבצעים , תרגילים ואימונים
על כתפי המובילים בטייסות המבצעיות מונח משקל כבד במיוחד. בזמן אמת, הם אלה שיצטרכו לקבל החלטות של חיים ומוות: לטוס מעל סוללת טילים או לסגת אחורה? מה דחוף יותר, לתקוף משגר טילים או לסייע לכוח קרקעי במצוקה?
יעל הררי, מיכל ויסברוד וגיל שני

בכל טייסת, נבחרים טייסים אחדים להפוך למובילים. תפקידו של המוביל הוא לפקד על משימות, לעמוד בראש המבנה ובעצם להיות מנהיג הגיחה. ההתמחות שלו היא בכל הגוונים האפורים של המציאות: בשאלות שאין להן תשובה נכונה. ההכשרה של המובילים, אשר עליה מופקדת טייסת בימוי האויב "הדרקון המעופף", עושה ככל יכולתה על מנת להתקיל את הטייסים הצעירים בכמה שיותר דילמות. כמה שיותר מסובך, יותר טוב.

בוקר קיצי בטייסות מסוקי הקרב של בסיס רמון. המובילים-לעתיד יורדים אל הליין ומתכוננים להמראה. המטרה: תקיפת משגר רקטות בלב רצועת עזה. אור חזק של זיקוק אשר נורה מן הקרקע חוצה את האוויר ומדמה את הקסאם ששוגר כעת לעבר שטח ישראל. הטייסים מקבלים את נקודת הציון של המקום אותו הם צריכים לתקוף. עד כה זה נשמע פשוט, אך התרחיש מסתבך במהירות. למען האמת, הוא הופך דומה יותר ויותר למציאות.

כשהמסוקים מתקרבים למשגר, מתגלים לפתע אנשים רבים שעומדים מסביבו. מדובר בהתקהלות גדולה של תושבים סביב נקודת הציון אותה אמורים לתקוף. ברגע זה ההתלבטות מתפתחת, כי לטייסים ברור שאם ישחררו עכשיו חימוש, רבים עלולים להפגע. "עיסוק במקרים כאלה דורש זהירות יתרה, קצת כמו עבודה עם פינצטה. אנו צריכים להיות שקולים מאוד", תיאר סגן אמיר, האחראי על התרגיל, בראיון לבטאון חיל-האוויר. "אין בדברים האלה שחור ולבן, אין נכון ולא נכון", ממשיך סגן אמיר. "לכל אחד מאיתנו יש את הפתרונות שלו לדילמות האלה ולכל אחד יש דרך חשיבה משלו ותשובה שונה למצב".
כעת, נדרשים המובילים לגייס את כושר ההחלטה שלהם ואת שיקול הדעת. הפעם הם לא מסתמכים על ידע טכני או כושר טיסה. אחרי שורה של שאלות כגון: "האם המשגר חמוש בוודאות?", "האם האנשים מסביב הם מעורבים או בלתי מעורבים בתרחיש?", הם צריכים לקבל את ההחלטה. אבל יש עדיין כמה שניות של היסוס ועוד שאלה אחת או שתיים שנשאלות כדי לעשות את הבחירה הנכונה, ואז זה כבר מאוחר מדי: הקסאם הבא שוגר לעבר מדינת ישראל.


"הבנתי שאם אני לא עובר על כל החוקים ייקחו אותו בשבי"
נחישות ודבקות במטרה הן בין הערכים המרכזיים שחיל-האוויר מבקש להנחיל לאנשיו. לפעמים, ההחלטה הכי קשה היא להודיע בקשר שחוזרים הביתה. "זה תמיד הרבה יותר קשה להחליט שלא לבצע את המשימה", אמר בראיון לבטאון טייס בכיר בטייסת "העקרב". "זה פשוט נוגד את כל מה שהתחנכת עליו".

מנגד, המוביל יכול גם לצאת מגדרו כדי לבצע את המשימה. "בשנת 1986, כשהמטוס של רון ארד ואבירם ישי נפל בזמן תקיפה בצידון, היה זוג מטוסים שהגן עליהם באוויר", סיפר לבטאון אל"ם ה', טייס קרב בכיר והיום נספח צה"ל בלונדון. "כאשר רון ואבירם נטשו הם שמרו על קשר עם אבירם, שצנח בואדי על שיחי הפטל. מהר מאוד נגמר להם הדלק והזניקו אותי ואת מספר שתיים שלי ששמרנו כוננות יירוט. נשמעה סירנה, עלינו לאוויר ותוך כדי טיסה הסבירו לנו מול מה אנחנו עומדים. ישר אחרי ההמראה מספר שתיים שלי התקלקל וחזר לנחיתה. אני המשכתי לבד ללבנון, דבר שלא היה מקובל. אפילו לא חשבתי לחזור, פשוט החלטתי להמשיך".

הוא תר באוויר וניסה למצוא את אבירם. "התחלתי לראות איפה הוא נמצא וירדתי לטיסה בגובה נמוך על מנת לדבר איתו בקשר. ראיתי כל מיני מכוניות וטנדרים מתקרבים למקום בו נמצא אבירם במטרה לקחת אותו. הבנתי שאם אני לא עובר על כל החוקים ייקחו אותו בשבי. זו הייתה שעת צהרים ורואים את הנ"מ מצויין. הייתה תחושה כזו שמכל חלון בלבנון יורים עלי כדי להפיל אותי. הייתי שם לבד במשך פרק זמן די ארוך אבל אין פחד בשלב הזה. עברתי על כל החוקים, ירדתי נמוך, המצאתי טקטיקות, עשיתי רעש כדי לזרוע פחד. היה כבר חושך, כמות הדלק שנשארה הייתה חצי מהכמות המותרת".

בהמשך, הוזנק מטוס קרב נוסף, ומסוקים הגיעו על מנת לחלץ את הטייס שנטש. "כוונתי אותם ועזרתי להם בקבלת ההחלטות. הייתי שם כל הזמן, כפיתי את דעתי. זו הייתה גיחה שהייתה כולה דילמות והחלטות הובלה. מההתחלה עד הסוף".


מידע נוסף על מובילים

מי מוביל?

טייסי קרב מטייסות שונות בחיל–האוויר שהגיעו לקורס מובילים שנערך בטייסת "הדרקון המעופף", מצאו עצמם נאבקים בדילמות אוויריות וקרקעיות. תוך כדי ניסיון לתקוף מטרות, לתדלק ולנווט, הם היו צריכים להשגיח ולפקד על המבנה שמאחוריהם וגילו שהובלה יכולה להיות מסובכת מאוד


לכתבה המלאה


למקצוענים בלבד

כל טייס בחיל-האוויר חולם להעביר את רוב שעות היממה בטיסה. נכון להיום, רק תשעה טייסים בחיל זכו להגשים את החלום. הם מוגדרים "טייסים מקצועיים" ונחשבים לטייסים הטובים והמנוסים ביותר בטייסת. למרות חשיבותם המקצועית, אין להם אפשרויות קידום. "האהבה לטיסה", הם מסכימים פה אחד, "היא שמשאירה אותנו בתפקיד". בעשור הבא, כך זה נראה, יוכפל מספרם


לכתבה המלאה


המדריך לסמ"ט

זה התפקיד הראשון בו אתה הופך למפקד. כאן האחריות גדולה מאוד וצריך לדעת איך להתמודד עם היבטיה השונים על הקרקע ובאוויר. זה מה שעושים המשתתפים בקורס סגני מפקד טייסת, אבל גם הם יודעים שאת המשקל האמיתי יחושו כאשר ישובו לטייסת וינסו להכנס לתפקיד


לכתבה המלאה


לירות או לא להיות

המחיר של היסוס למשך כמה שניות עלול להיות כבד. את הלקח הזה, כמו לקחים רבים ונוספים, למדו אנשי צוות האוויר של שתי טייסות מסק"ר שעברו סדנה אותה העבירה טייסת "הדרקון המעופף". מהאחריות המוטלת על כתפי מוביל מבנה ועד להחלטות הנוגעות לחיים או מוות על הקרקע, תרגלו משתתפי הסדנה את הדילמות ואת ההחלטות


לכתבה המלאה

 
1 | 2 | 3 | 4
 
טייס מוביל מוזנק לגיחה מבצעית
טייס מוביל מוזנק לגיחה מבצעית