יומן ארועים

Bookmark and Share
הצ'כים משנים את פני המלחמה פורסם בתאריך 29.11.2011
תגיות: מלחמת העצמאות
עסקת הנשק המפורסמת בין ישראל לצ'כוסלובקיה שינתה את פני מלחמת העצמאות. לרגל כ"ט בנובמבר, קצת על המאמץ האווירי שהושקע מאחורי הקלעים של המלחמה
ליה שנל

התגנבויות לשדות תעופה נטושים באישון לילה, הברחת נשק במסווה של תרופות ועסקאות סודיות עם דמוקרטים וקומוניסטים כאחד- כל אלה היו מרכיביה של עסקת הנשק הצ'כית. מכונות הירייה, הפצצות והמטוסים שסופקו ללוחמי צה"ל הספיקו בשביל להטות את כף המאזניים במלחמת העצמאות, וככל הנראה אף השפיעו על התעצבות גבולותיה של המדינה. הקורס המזורז שנערך בצ'כוסלובקיה לקבוצת טייסים ישראלים אף הוא תרם להכרעת המלחמה, מה שהפך את הסיוע הצ'כי למשמעותי אף יותר. אך החלק המסובך ביותר בעסקה היה הבאת אמצעי הלחימה לארץ דרך האוויר, במבצע שכונה "בלק", על שם בלק בן-ציפור התנ"כי.

מבריחים אמל"ח למרות האמברגו
החוזה הראשון עם צ'כוסלובקיה להספקת רובים, מקלעים ותחמושת נחתם כבר ב-17 לדצמבר 1947, אולם דרכי ההובלה לארץ ישראל עוד לא הוסדרו. השיטה הראשונה שנוסתה הייתה הובלה ימית, ומשלוח ראשון יצא בפברואר 1948. עם זאת, הובלת הנשק לים הצריכה מעבר דרך יוגוסלביה, מה שעורר קשיים בירוקרטיים רבים, וכך הועלה הרעיון להעביר את הציוד בדרך האוויר.
התכנית להובלה אווירית זכתה לתמיכתו של דוד בן-גוריון, והמבצע זכה לשם הקוד "בלק". הסוכנים הישראלים החלו לפעול לאיתור מטוס שיסכים להעביר את אמצעי הלחימה לישראל, ומצאו לבסוף חברה אמריקנית שהסכימה להוביל את המטען הנפיץ על אף האמברגו של ממשלת ארה"ב. המטוס, שכונה "בלק 1" המריא מפראג בליל ה-31 במרץ 1948, ונחת בישראל לפנות בוקר בשדה תעופה שננטש על ידי הבריטים בבית דראס.
ההכנות לנחיתה נעשו על ידי שירות האוויר, וכללו אלתור של אמצעי קשר ותאורת מסלול- שהורכבה מנורות חשמל על כבלי תיל, שחלקם הגיעו לאורך ארבעה ק"מ. אבטחת האזור, המוקף כפרים ערביים, הופקדה בידי חיילי גבעתי.
המטוס נחת בהצלחה והנשק שנשא עמו נכנס לשימוש באופן מיידי. ב-1 באפריל כתב בן-גוריון ביומנו "הכלים שנתקבלו הלילה כבר נכנסו לשימוש במלחמה על תחבורת ירושלים". המטוס חזר לפראג על מנת להביא ציוד נוסף, אך בפראג חיכתה לו קבלת פנים לא נעימה: נציגי השגרירות האמריקאית, שהאשימו את הצוות בהברחת נשק. צוות המטוס אמנם טען כי הוביל ציוד רפואי, אך אספקת שאר האמצעים נקטעה למשך תקופה ארוכה.

הסבה למסרשמידט
בינתיים נרקחה בצ'כוסלובקיה עסקת נשק נוספת: הצ'כים הסכימו למכור לישראל מטוסי קרב מדגם "מסרשמידט" במחיר 25,000 לירות לאחד. על אף המחיר הגבוה, המחסור החמור במטוסים גרם לישראל להסכים לעסקה, בתנאי שתכלול גם חלקי חילוף והכשרה לטייסים הישראלים, שהיו חסרי ניסיון בטיסה על המטוס הגרמני.
העסקה יצאה אפוא לדרך, ובשישה במאי 1948 הגיעו קבוצת טייסים מישראל לקורס הסבה למטוסי קרב. הקבוצה כללה את מרדכי (מודי) אלון, עזר ויצמן, מספר טייסים ישראלים נוספים ומתנדבי חוץ-לארץ (מח"לניקים). הם הוטסו לבסיס חיל-האוויר הצ'כי "צ'סקה בודיוביצה", שם החלו להתאמן בהטסת המסרשמידט. במהלך הקורס, ב-15 במאי, ערכו חברי ההסבה מסיבה חגיגית לרגל ההכרזה על מדינת ישראל. זמן קצר לאחר מכן הם כבר חזרו לארץ על מנת לסייע בלחימה.