יומן ארועים

Bookmark and Share
נפילתו של הענק: הסטרטוקרוזר חוזר לנבטים פורסם בתאריך 12.09.2011
תגיות: בסיס נבטים , מערך התובלה , טקסים ואירועים
40 שנה לאחר התרסקות מטוס ה"סטרטוקרוזר" בסיני, בה נהרגו שבעה אנשי-צוות, הגיע המטוס ההיסטורי לבסיס נבטים. הובלת המטוס הענק הייתה משימה לא פשוטה, אך אנשי הבסיס לא וויתרו: "הקוד הגנטי שלנו נוצר עם המטוס הזה"
מיכל ויסברוד צילום: יונתן זלק

מפלצת מתכת אפורה ואימתנית מקבלת את פני משפחות הנופלים הנכנסות בשערי בסיס נבטים. הוא אומנם ניצב שם רק ימים בודדים, אבל לפתע קשה לדמיין איך היה הפארק לפניו, איך הוא נראה בלי נוכחותו הבולטת של ה"סטרוקרוזר" הנושן - ה"ענק". גובהו המתנשא ליותר מ-11 מטר, שלדה באורך 35 מטרים ומוטת הכנפיים שנמתחת על פני 43 מטרים, מבהירים ללא מילים כיצד הוא זכה בכינוי זה.
בשישי בצהריים, ה-17 בספטמבר 1971, המריא מטוס כזה בדיוק מבסיס לוד, העתיד להפוך עם השנים לבסיס נבטים. הימים היו ימי הפסקת האש עם מצרים, אך ימים ספורים קודם לכן הפיל חיל-האוויר מטוס סוחוי מצרי, ולכן החשש מפעולת נקם היה גבוה. הפקודה נדחתה שוב ושוב, אך לבסוף הוחלט כי אין ברירה, וצוות מטייסת "ענקי המדבר" יצא למשימת צילום ואיסוף מודיעין בגזרת התעלה. החששות התגלו כמוצדקים: 22 ק"מ מזרחית לתעלה חיכה למטוס מארב של טילים, ו-40 דקות לאחר המראתו המטוס התרסק במערבולת של אש ועשן על הקרקע.
רס"ן חנניה גזית, המכונאי, הצליח להיחלץ וניצל, אך שבעת אנשי הצוות האחרים נספו: סרן גיא (גרייצר) עמוס ז"ל, סרן חייט יורם ז"ל, רס"ר טמיר (טרנטו) יצחק (איקה) ז"ל, רס"ן מגן (מועלם) אפרים (אפי) ז"ל, רס"ן עופר (הירש) זאב (זאביק) ז"ל, סרן ענבל (קלינג) אליאב (ג'רי) ז"ל ורב"ט שרי (זכרה) דוד ז"ל.

40 שנה אחרי: "ענקי המדבר" חזרו לטוס במצרים

כעת, 40 שנה מאוחר יותר, הובא דגם של המטוס ההיסטורי לבסיס נבטים, בו שוכנת טייסת "ענקי המדבר" לה השתייך הסטרטוקרוזר. אמש התכנסו לצידו משפחות הנופלים כדי לציין ארבעה עשורים למות יקירם. מפקד הבסיס תא"ל עדן אטיאס, מפקד מוזיאון חיל-האוויר תא"ל (מיל') יעקב טרנר, מפקד שדה-דב אל"ם ל' ואנשי הטייסת בעבר ובהווה, הגיעו על מנת להיזכר בראשית ימיה של "ענקי המדבר" ובנופליה.
"מהשנים שחלפו ועד ימינו, צברה הטייסת מורשת ומוניטין מרשימים", אמר אמש מפקד בסיס נבטים ל"ענקי המדבר", שרק בסוף השבוע חזרו לטוס במצרים כדי לחלץ את אנשי הדיפלומטיה מקהיר. "אנו זוכרים את אנשי הצוות שנספו, מלווים את המשפחות לאורך השנים ומנחילים את הזיכרון לדור הבא. משפחות יקרות, לנו ברור שהכאב אינו דועך והזיכרון נשאר חד ובהיר".

ראשית הזרוע הארוכה של חיל-האוויר

בימי השיא של הסטרטוקרוזר, מימדיו העצומים אפשרו לו להעניק לחיל יכולות תובלה כבדה למרחקים חסרי תקדים. "תפקידו העיקרי היה הארכת טווח", מספר מפקד "ענקי המדבר", סא"ל אמיר. "הוא ביצע משימות של הצנחה בעורף האויב, הובלת תחמושת, הטסת לוחמים, ובלילות אפילו הצנחות כלי נשק בתימן. המטוס הזה עשה לבד מה שקרנף וראם עושים היום ביחד - הוא מהווה את ראשיתה של הזרוע הארוכה של חיל-האוויר".
השנה, משהוחלט להעביר את המטוס ממוזיאון חיל-האוויר לבסיס נבטים, הציב גודל המטוס בפני אנשי הבסיס קשיים לא מעטים. "זה היה חתיכת מבצע להביא הנה את המפלצת הזו", אומר בחיוך סא"ל אמיר. "טייסת התחזוקה השקיעה מאמצי ענק. היא פירקה את המטוס לחלקים והרכיבה אותו כאן מחדש, במבצע נגד השעון. הכוונה היא שעכשיו הוא יעמוד פה עוד שנים ארוכות, ולא סתם. כל חייל, נגד וקצין צריך לראות איפה נולדנו. הקוד הגנטי שלנו נוצר עם המטוס הזה, ותפקידנו הוא לשמר את מורשת העבר ואת מורשת הנופלים".

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
מטוס הסטרטוקרוזר בכניסה לבסיס נבטים
מטוס הסטרטוקרוזר בכניסה לבסיס נבטים