יומן ארועים

Bookmark and Share
72 שנים לטיסת הסילון הראשונה פורסם בתאריך 28.08.2011
תגיות: מלחמת העולם השנייה
רגע לפני שפלשו הנאצים לפולין והחלו לכבוש את אירופה, חגגו הגרמנים את עלייתו לאוויר של מטוס הסילון הראשון בעולם. המטוס אשר עלול היה לשנות את פני המלחמה, אילו רק היה מוכן בזמן. ראיון עם אוצר תערוכת מלחמת העולם השניה בוושינגטון
טל מיכאל

חמישה ימים לפני שדיוויזיות גרמניות פלשו לפולין, רגע לפני שהכניסו לספרי ההיסטוריה את המונח "בליצקריג" והבהירו לעולם כולו מהי מלחמה חסרת רחמים, סיימו הנאצים את בנייתו של מטוס הסילון הראשון. תחת מעטה סודיות כבד התאספו בכירי הממשל, ובעליה של חברת "Heinkel" יצרנית המטוס, בשדה תעופה סמוך לברלין וחזו בפלא הטכנולוגי משחרר שובל סילון ונוסק לשמיים.
"אף אחד מהאנשים העומדים בקהל לא הצליח להבין את גודלה של ההמצאה שעלתה לאוויר באותו הרגע", סיפר רוז לי, אוצר תערוכת מלחמת העולם השנייה במוזיאון "התעופה והחלל הלאומי" בוושינגטון. "המטוס נראה רגיל למדי, אפילו לא מהפכני במיוחד, הכל במטרה לשמור על הטיסה כמה שיותר פשוטה. המנוע לעומת זאת היה המצאה אדירה". את המטוס זכה להטיס סרן אריך וורשיץ, טייס ניסוי ומהנדס בחיל האוויר הגרמני (לוופטואפה). "אריך היה אדם מוכשר במיוחד בעל ניסיון רב בהטסת פלטפורמות חדישות, לא סתם בחרו אותו. בגלל רגישות המטוס והמערכת העדינה, אריך נדרש לבצע סיבוב אחד בלבד מעל שדה התעופה, ובניגוד להוראות החליט להישאר באוויר ולבצע מספר סיבובים". לאריך לא היה יותר מדי זמן לבחון את המטוס באוויר, שכן המערכת "זללה" דלק וזמן הטיסה שלה עמד על 10 דקות בלבד. זמן קצר לאחר הנחיתה המרגשת, נגנזה טכנולוגית הסילון המתוחכמת במרתפי משרד התעופה של הרייך, ויצאה משם שוב רק בשנת 1944. הפעם במטרה לכבוש את אירופה.

טכנולוגיה "מיותרת" כמו סילון
"ימים בודדים לפני שהמטוס עלה לאוויר, הורה היטלר על השהיית יצורם של כלל הפיתוחים שלא קשורים לחימוש", הסביר רוז לי. לימים יתברר כי הסיבה לעצירת הייצור הייתה המלחמה הקרבה. "הינקל, מיסד החברה, ראה צורך לסיים את הפיתוח וטיסת הניסוי כמה שיותר מהר, ולבסוף אף עמד ביעדים שלו". אילולא טיסת הבכורה של המטוס הייתה כל כך קרובה לפלישה לפולין, מעריך לי כי גרמניה לא הייתה מהססת להכניס את הטכנולוגיה החדישה לשדה הקרב. "הגרמנים נהנו מעליונות אווירית וקרקעית ולכן לא ראו צורך להכניס טכנולוגיה 'מיותרת' כמו הסילון, בשלב כל כך מוקדם של המלחמה".
במקביל לגרמניה, ניסו גם בריטניה וארצות הברית לפתח מטוס סילון משל עצמן, אך מרוב עיכובים סיימו את פיתוח המטוס רק לקראת סיום המלחמה. "לעומתן גרמניה, שכבר פיתחה את הטכנולוגיה, עשתה בה מעט שינויים במשך השנים וב-1944 לקראת סיום המלחמה, העלתה לאוויר את המסרשמיט. מטוס הקרב הדו-מנועי הסילוני הראשון, והאיום הגדול ביותר של בעלות הברית, אשר היה יכול להכריע בקלות קרבות האוויריים אילולא לקה במספר בעיות רציניות".
עם סיום המלחמה והתפשטותה של טכנולוגית הסילון, החלו מדינות רבות לשלב את המנוע המהפכני במטוסי תובלה, במטוסי איסוף שונים ולימים במטוסי נוסעים.

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5
 
טייסת "הסילון הראשונה"
טייסת "הסילון הראשונה"