יומן ארועים

Bookmark and Share
45 שנה לנחיתת המיג-21 בחצור פורסם בתאריך 16.08.2011
תגיות: בסיס חצור , חילות אוויר ערבים
רוחות השינוי במזרח התיכון הביאו איתן גלים של עריקויות וסיפורים על אנשי צבא לובים, סורים ואיראניים שברחו מארצם. השבוע ימלאו 45 שנים לעריקתו ההיסטורית של הטייס העיראקי מוניר רדפא
טל מיכאל

כשזוג הטייסים הלובים שערקו עמדו חסרי אונים אל מול עדשות המצלמות בנמל התעופה הבין-לאומי במלטה, קשה היה שלא לגלות אהדה כלפיהם. כלפי אצילות הנפש והאומץ לנטוש הכל מאחור ולטוס אל עבר הלא נודע. מיד עם סיומה של מסכת חקירות מפרכת, פני הטייסים מטשטשות וזהותם מוחלפת, תוך שהם נשאבים לעולם של עמימות מוחלטת. לא רבים מהם זוכים לחשוף את סיפוריהם המרתקים בפני אנשים לפני שמסך העלטה נפרש.
סרן מוניר רדפא, היה אחד מאותם טייסים שערקו וזכו בהערכה ובחברים אמיתיים. בדיוק לפני 45 שנים, כשהגיע ארצה מעיראק במטוס המיג-21 שלו ונחת בבסיס חצור, זכה רדפא לפגוש את מפעיליו, סוכני המוסד אשר יזמו את תהליך העריקות המתוכנן היטב.
"מבצע יהלום" כך קראו לו, ערך כ-4 שנים והסתכם עם הבאתם של מטוס המיג העיראקי ומטיסו, סרן רדפא. במשך התקופה הידקו סוכני המוסד את קשריהם עם רדפא ובהסכמתו העלו את משפחתו ארצה והמתינו ליום בו יגיע עם מטוסו לכאן.

חייו של עריק
"המטרה הייתה להכיר את האויב. להשיג מטוס מיג-21 בכל דרך אפשרית ולדעת מול איזה איום אנו ניצבים", מספר אל"ם (במיל') דני שפירא, טייס הניסוי הראשי בחיל דאז.
יום לאחר שהגיע המטוס, נקרא שפירא לדגל והתבקש ללמוד עליו ככל שניתן, ובהזדמנות הראשונה לעלות לאוויר ולדמות קרבות אוויר עם מטוסינו.
"במשך התקופה בה למדתי ממנו התחברנו אחד אל השני ונעשינו חברים טובים. ברבות הימים הייתי מבקר אותו בביתו והוא נהג לבוא לבקר אותנו עם אשתו וילדיו", מספר שפירא ומודה כי התמזל מזלו כשפגש את רדפא. "הוא היה אדם משכמו ומעלה. עמד על שלו וידע מה הוא רוצה. הוא היה חכם בצורה בלתי רגילה ולא התחרט לרגע על הצעדים שבחר לעשות". דני מספר כי על-אף החששות של חברו, מוניר היה נחוש לאורך כל הדרך. "רדפא סיפר שהוא הגיע לטיסה באותו היום עם ראש צלול. הוא הניע, עלה לאוויר והתמקם על המסלול. בנקודה מסוימת לפני שעזב את שטחה של המדינה, ניסו מטוסים עיראקים ליירט אותו אך ללא הצלחה. הוא חצה את הנקודה המתוכננת בים המלח, והגיע בהצלחה לחצור".
תקופה ארוכה לאחר חשיפת הפרשה, צצו עשרות שמועות המסבירות את סיבת עריקתו של רדפא. "מוניר אמר לי באחד הימים שהוא פשוט חשש לחיות שם. הוא חשש לחיי משפחתו ולחייו. הוא נהג להגיד ששם, בעיראק, הוא היה צריך לבחור את הצד הנכון. אחרת היה מסתכן בתלייה", סיפר שפירא.
"נרקמה בינינו מערכת יחסים מדהימה בתקופה שהוא היה כאן. מעט לפני שעזב את הארץ, עוד לפני שנחשפה הפרשה, הוא היה בא הנה לביתי. השכנים והחברים היו מסתכלים בפליאה על החבר החדש ונאלצנו להמציא לו יחד סיפור כיסוי. אמרנו שמוניר הוא תייר איראני אם אני זוכר נכון, אשר רק רוצה להכיר טוב יותר את הארץ".

אחד משלושה
מוניר הוא אחד משלושה טייסים שערקו הנה מאז קום המדינה. העורק הראשון היה סרן מחמוד עבאס חילמי, טייס יאק בחיל-האוויר המצרי. בינואר 1964, נחת חילמי, מדריך הטיסה הבכיר, בבסיס חצור עם מטוסו. המטוס אומנם לא קיבל אישור לעלות לאוויר שוב, אך חילמי קיבל אישור לעזוב את הארץ ולעבור לארגנטינה. לאחר שנה וחצי בבואנוס איירס, נמצאה גופתו החבולה מוטלת בדירתו.
שנתיים אחריו, ערק הנה מוניר רדפא המדובר לאחר ארבע שנים של שיתוף פעולה הדוק עם המוסד. העריקה הבאה התרחשה 13 שנים לאחר מכן בשנת 1989, כאשר רס"ן בסאם עאדל, טייס מיג-23 סורי ערק לכאן עם מטוסו. עם הגעתו למנחת בצפון, סיפר עאדל על הדרך המותחת. "טסתי בגובה של כ-50 מטרים במהירות גבוהה במיוחד של למעלה מ-1000 קמ"ש". עם הגעתו ארצה, נחקר עאדל וזכה בזהות חדשה. תוך מספר שבועות, עבר למדינה זרה, ונכנס גם הוא אל עולם העריקים העלום.

 
1 | 2 | 3
 
אל"מ (מיל') דני שפירא ומטוס המיג-21
אל"מ (מיל') דני שפירא ומטוס המיג-21